Stichting wil Linge aansluiten op Amsterdam-Rijnkanaal

Een aantal watersporters uit het rivierengebied heeft serieuze plannen om een verbinding te maken tussen de Linge en het Amsterdam-Rijnkanaal. De nieuwe vaarroute zou het mogelijk maken dat pleziervaart binnendoor van Gorinchem naar de Lek of Tiel vaart. Er is een stichting opgericht die de gedachte verder moet uitwerken.

Stichting wil Linge aansluiten op Amsterdam-Rijnkanaal
  • ‘Pleziervaart krijgt uitwijkroute voor drukke Merwede’
  • ‘Economische impuls voor regio Buren’

Door Bart Oosterveld
Het plan gaat uit van benuttening van bestaand water over de Linge, het riviertje de Korne en de Maurikse Wetering. Via deze route zou er van Geldermalsen via Buren naar het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen worden gevaren. De vaarweg moet volgens de ideeën ter hoogte van kilometer 65 in het Amsterdam-Rijnkanaal uitkomen via een nieuw te bouwen sluis of eventueel schepenlift.

De sluis of schepenlift is niet het enige werk dat nodig is. Om de route bevaarbaar te maken moet er boven Geldermalsen flink worden gebaggerd. Beneden Geldermalsen wordt dat nu al gedaan. Op de Korne en de Maurikse Wetering is het ook nodig de vaarweg te verbreden voor de doorvaart van grotere jachten. Verder moet een aantal bruggen in de route beweegbaar worden gemaakt. De stichting raamt de kosten voorlopig op 30 miljoen euro.

Oud plan

Er bestaan al langer ideeën voor het oostwaarts doortrekken van de Linge vanaf Geldermalsen richting Buren en verder. In 2003 deed ingenieursbureau Oranjewoud in opdracht van Recreatiemaatschappij Uiterwaarde in Kerk-Avezaath al een haalbaarheidsstudie naar het idee. Vanwege geldgebrek verdween het plan vervolgens in een la.
De vorig jaar opgerichte stichting Water als Geld pakt het initiatief nu weer op. De oprichters zien grote mogelijkheden. Nu loopt een vaartocht op de Linge dood bij Geldermalsen. Kleinere jachten (tot acht meter en met een diepgang van niet meer 0,80 meter) kunnen nog doorvaren tot Buren, maar daar houdt het ook voor de kleintjes op. ‘Als het plan wordt uitgevoerd krijgen watersporters er nieuwe vaarrondjes bij’, zegt bestuurslid Han Kersten van de stichting Water als Geld. ‘Maar we denken ook dat het voor meer veiligheid zal zorgen. Jachten krijgen een uitwijkroute voor de drukke Merwede. Veel jachtschippers laten die route nu links liggen, omdat ze het te moeilijk vaarwater vinden.’

Economische impuls

De nieuwe route met een lengte van ruwweg 12 kilometer zou volgens de stichting een flinke economische impuls betekenen voor de regio rond het stadje Buren. Vandaar dat de plaatselijke ondernemers zijn benaderd om mee te denken en alvast een financiële bijdrage te doen voor de planontwikkeling. Andere geïnteresseerden kunnen voor 15 euro lid worden van een vriendenclub. ‘Zodat we alvast de postzegels kunnen betalen’, zegt Kersten lachend.
Maar het is toch vooral de gemeente Buren die de benodigde 30 miljoen euro op tafel moet zien te krijgen, denkt de stichting. Buren zou immers het meest kunnen profiteren van de watersport. De gemeente heeft volgens Kersten jaren geleden al grond aangekocht om er een jachthaven aan te leggen.
Andere partners zouden de provincies, de waterschappen en het Rijk kunnen zijn. Die partijen werden ook al genoemd in het rapport van Oranjewoud van ruim 10 jaar geleden.

Lange adem

Het bestuur van Water is Geld gaat in maart overleggen met een ‘club van deskundigen’. ‘Zij moeten de nodige kennis en ervaring inbrengen om de plannen vorm te geven. Ook Rijkswaterstaat zit in dit team.’

Waar zeker overleg over nodig zal zijn, is de aansluiting op het Amsterdam-Rijnkanaal. In het pand tussen de Prinses Marijkesluis bij het Lekknooppunt en de Prins Bernardsluis bij Tiel is druk scheepvaartverkeer. Rijkswaterstaat heeft eerder al laten weten dat de beroepsvaart niet mag worden gehinderd door uitvarende pleziervaart.

Mochten de bezwaren van aansluiting op het Amsterdam-Rijnkanaal te groot zijn, dan ziet het bestuur nog een alternatief in noordelijke richting. Een nieuw te graven kanaal zou dan kunnen aantakken op de Lek bij Ravenswaaij.

‘Wij zijn er enthousiast over, maar we beseffen  dat het vele jaren kan gaan duren’, zegt Han Kersten. ‘Een club die het Apeldoorns kanaal nieuw leven wil inblazen is al 30 jaar bezig. Wij zijn met ons bestuur gemiddeld al boven de 65. Dus het is maar helemaal de vraag of wij het allemaal nog zullen meemaken.’

 

Stichting wil Linge aansluiten op Amsterdam-Rijnkanaal | Schuttevaer.nl

Stichting wil Linge aansluiten op Amsterdam-Rijnkanaal

Een aantal watersporters uit het rivierengebied heeft serieuze plannen om een verbinding te maken tussen de Linge en het Amsterdam-Rijnkanaal. De nieuwe vaarroute zou het mogelijk maken dat pleziervaart binnendoor van Gorinchem naar de Lek of Tiel vaart. Er is een stichting opgericht die de gedachte verder moet uitwerken.

Stichting wil Linge aansluiten op Amsterdam-Rijnkanaal

‘Pleziervaart krijgt uitwijkroute voor drukke Merwede’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer