‘Bezuiniging maakt binnenvaart onbetrouwbaar’

Als het kabinet bezuinigt op de sluisbedieningstijden in Oost-Nederland, brengt dat de betrouwbaarheid van de binnenvaart in deze regio in gevaar. Omdat er dan teveel vertragingen ontstaan, stappen bedrijven minder snel over op de binnenvaart, iets waar het kabinet momenteel juist samen met het bedrijfsleven aan werkt.

  • Bedrijfsleven: bezuiniging sluizen Twentekanaal en Kop van Overijssel onaanvaardbaar

Verladersorganisatie EVO, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente vragen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu daarom om de aangekondigde bezuinigingen in deze regio te verzachten zodat bedrijven in 2015 en de jaren daarna geen extra wachttijden ondervinden. Doet de minister dit niet, dan brengt dit volgens de organisaties schade toe aan het bedrijfsleven en de binnenvaart.

Oost-Nederland

De Twentekanalen moeten volgens de plannen 57 uur aan sluisbedieningen inleveren, waardoor er 144 uur per week overblijven om de sluizen te bedienen. EVO, het CBRB, BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente berekenden dat er minimaal 162 uur nodig is om het huidige scheepverkeer niet te vertragen als de ladingsstromen gelijk blijven.

Voor de kop van Overijssel troffen gemeenten en de provincie een voorlopige oplossing tot 1 juli 2015. Zonder nadere afspraken ontstaat hierna een situatie vergelijkbaar met de Twentekanalen.

Bezuiniging

Het kabinet wil bezuinigen op het aantal uren waarop sluizen en bruggen bediend worden. Bedrijven die voor hun bevoorrading en afzet afhankelijk van de binnenvaart zijn, krijgen hierdoor met vertragingen en dus hogere kosten te maken. Dat zorgt volgens EVO, het CBRB, BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente voor een verslechtering van hun concurrentiepositie en een slechter vestigingsklimaat voor Nederland. Deze bezuiniging kost Nederland dus uiteindelijk veel meer dan de maatregel mogelijk oplevert.

De Tweede Kamer debatteert woensdag 21 januari over de bezuinigingen. Het algemeen overleg (AO) over scheepvaartonderwerpen van de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu met minister Schultz van Haegen in de Thorbeckezaal van de Tweede Kamer in Den Haag begint om 14:00 uur en duurt tot 17:00 uur. De vergadering is op internet live te volgen.

De agenda vermeldt de volgende onderwerpen: Nederlandse Maritieme Strategie 2015-2015, Evaluatie Zeevaartbeleid, Werkprogramma Zeehavens 2014-2016, toezeggingen en moties op scheepvaartgebied, jaarverslag 2013 van het Paris Memorandum of Understanding on Port State Control, ondertekening green deal scheepsafvalketen, gegevensuitwisselingsstructuur (CISE) voor maritieme bewaking, Voortgangsrapportage 13 Project Mainportontwikkeling Rotterdam, bestuurlijke overeenkomst inzake Zeetoegang IJmuiden, uitvoering moties kwaliteit scheepsbrandstoffen en toezeggingen olielozingen. (DvdM)

 

‘Bezuiniging maakt binnenvaart onbetrouwbaar’ | Schuttevaer.nl

‘Bezuiniging maakt binnenvaart onbetrouwbaar’

Als het kabinet bezuinigt op de sluisbedieningstijden in Oost-Nederland, brengt dat de betrouwbaarheid van de binnenvaart in deze regio in gevaar. Omdat er dan teveel vertragingen ontstaan, stappen bedrijven minder snel over op de binnenvaart, iets waar het kabinet momenteel juist samen met het bedrijfsleven aan werkt.

  • Bedrijfsleven: bezuiniging sluizen Twentekanaal en Kop van Overijssel onaanvaardbaar

Verladersorganisatie EVO, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente vragen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu daarom om de aangekondigde bezuinigingen in deze regio te verzachten zodat bedrijven in 2015 en de jaren daarna geen extra wachttijden ondervinden. Doet de minister dit niet, dan brengt dit volgens de organisaties schade toe aan het bedrijfsleven en de binnenvaart.

Oost-Nederland

De Twentekanalen moeten volgens de plannen 57 uur aan sluisbedieningen inleveren, waardoor er 144 uur per week overblijven om de sluizen te bedienen. EVO, het CBRB, BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente berekenden dat er minimaal 162 uur nodig is om het huidige scheepverkeer niet te vertragen als de ladingsstromen gelijk blijven.

Voor de kop van Overijssel troffen gemeenten en de provincie een voorlopige oplossing tot 1 juli 2015. Zonder nadere afspraken ontstaat hierna een situatie vergelijkbaar met de Twentekanalen.

Bezuiniging

Het kabinet wil bezuinigen op het aantal uren waarop sluizen en bruggen bediend worden. Bedrijven die voor hun bevoorrading en afzet afhankelijk van de binnenvaart zijn, krijgen hierdoor met vertragingen en dus hogere kosten te maken. Dat zorgt volgens EVO, het CBRB, BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente voor een verslechtering van hun concurrentiepositie en een slechter vestigingsklimaat voor Nederland. Deze bezuiniging kost Nederland dus uiteindelijk veel meer dan de maatregel mogelijk oplevert.

De Tweede Kamer debatteert woensdag 21 januari over de bezuinigingen. Het algemeen overleg (AO) over scheepvaartonderwerpen van de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu met minister Schultz van Haegen in de Thorbeckezaal van de Tweede Kamer in Den Haag begint om 14:00 uur en duurt tot 17:00 uur. De vergadering is op internet live te volgen.

De agenda vermeldt de volgende onderwerpen: Nederlandse Maritieme Strategie 2015-2015, Evaluatie Zeevaartbeleid, Werkprogramma Zeehavens 2014-2016, toezeggingen en moties op scheepvaartgebied, jaarverslag 2013 van het Paris Memorandum of Understanding on Port State Control, ondertekening green deal scheepsafvalketen, gegevensuitwisselingsstructuur (CISE) voor maritieme bewaking, Voortgangsrapportage 13 Project Mainportontwikkeling Rotterdam, bestuurlijke overeenkomst inzake Zeetoegang IJmuiden, uitvoering moties kwaliteit scheepsbrandstoffen en toezeggingen olielozingen. (DvdM)