Shell bouwt LNG-bunkerschip voor Rotterdam

Shell laat een 6500 kuub metend LNG-bunkervaartuig bouwen bij STX Offshore & Shipbuilding in Zuid-Korea. Het gaat vanaf de nieuw te bouwen LNG-laadpier bij de Gate Terminal in Rotterdam zeeschepen van brandstof voorzien.

Shell bouwt LNG-bunkerschip voor Rotterdam

Het bunkerschip, dat zelf ook kan varen op vloeibaar aardgas, wordt volgens Shell gebouwd op basis van een baanbrekend ontwerp. Bijzonder is het innovatieve transfersysteem, waarmee het schip terecht kan bij zowel grote als kleine terminals. Ook maakt dit systeem het mogelijk een grote variëteit aan schepen van brandstof te voorzien. Schepen die al op LNG varen, zijn nu voor de levering van het tot -162°C gekoelde vloeibare aardgas aangewezen op tankwagens.

Vertrouwen

‘Shell’s investering in dit schip, maar ook de gemaakte afspraken over het afnemen van capaciteit bij de Gate terminal, benadrukken ons vertrouwen in het toenemende aandeel van LNG in de brandstoffenmix’, zegt Maarten Wetselaar, die bij Shell verantwoordelijk is voor Integrated Gas. ‘Potentiële klanten willen zekerheid hebben dat hun LNG betrouwbaar en veilig kan worden geleverd.’

Met het LNG-bunkerschip speelt Shell in op de strengere eisen die vanaf januari 2015 de emissies van zeeschepen gaan beperken. ‘We hebben nauw samengewerkt met klanten om vast te stellen waaraan dit nieuwe bunkerschip moet voldoen. We gaan cutting-edge technologie toepassen’, zegt Grahaeme Henderson van Shell Shipping & Maritime.

Shell nam als eerste bedrijf ter wereld in 2013 een binnenvaartschip in gebruik dat volledig op LNG vaart. Momenteel zijn er twee van deze schepen in gebruik op de Rijn, de Greenstream en de Green Rhine. Shell Shipping & Maritime heeft 44 LNG tankers in de vaart – ongeveer 11% van de LNG-wereldvloot – waarmee Shell een van de grootste LNG-vloten heeft.

Infrastructuur

LNG is een opkomende, concurrerende en bovendien schonere brandstof voor de scheepvaart. Het kan bijdragen aan een reductie van de zwavelemissies, fijnstof en stikstofoxides in vergelijking met gebruikelijke scheepsbrandstof. De ontwikkeling van LNG als brandstofoptie hangt onder meer af van de beschikbaarheid van de infrastructuur en het distributienetwerk. De nieuwe speciale ‘break bulk’-terminal in Rotterdam wordt naar verwachting eind 2016 operationeel. Hij komt naast de Gate-terminal, waar momenteel LNG in grote chartertankers van over de hele wereld aankomt.

Shell bouwt LNG-bunkerschip voor Rotterdam | Schuttevaer.nl

Shell bouwt LNG-bunkerschip voor Rotterdam

Shell laat een 6500 kuub metend LNG-bunkervaartuig bouwen bij STX Offshore & Shipbuilding in Zuid-Korea. Het gaat vanaf de nieuw te bouwen LNG-laadpier bij de Gate Terminal in Rotterdam zeeschepen van brandstof voorzien.

Shell bouwt LNG-bunkerschip voor Rotterdam

Het bunkerschip, dat zelf ook kan varen op vloeibaar aardgas, wordt volgens Shell gebouwd op basis van een baanbrekend ontwerp. Bijzonder is het innovatieve transfersysteem, waarmee het schip terecht kan bij zowel grote als kleine terminals. Ook maakt dit systeem het mogelijk een grote variëteit aan schepen van brandstof te voorzien. Schepen die al op LNG varen, zijn nu voor de levering van het tot -162°C gekoelde vloeibare aardgas aangewezen op tankwagens.

Vertrouwen

‘Shell’s investering in dit schip, maar ook de gemaakte afspraken over het afnemen van capaciteit bij de Gate terminal, benadrukken ons vertrouwen in het toenemende aandeel van LNG in de brandstoffenmix’, zegt Maarten Wetselaar, die bij Shell verantwoordelijk is voor Integrated Gas. ‘Potentiële klanten willen zekerheid hebben dat hun LNG betrouwbaar en veilig kan worden geleverd.’

Met het LNG-bunkerschip speelt Shell in op de strengere eisen die vanaf januari 2015 de emissies van zeeschepen gaan beperken. ‘We hebben nauw samengewerkt met klanten om vast te stellen waaraan dit nieuwe bunkerschip moet voldoen. We gaan cutting-edge technologie toepassen’, zegt Grahaeme Henderson van Shell Shipping & Maritime.

Shell nam als eerste bedrijf ter wereld in 2013 een binnenvaartschip in gebruik dat volledig op LNG vaart. Momenteel zijn er twee van deze schepen in gebruik op de Rijn, de Greenstream en de Green Rhine. Shell Shipping & Maritime heeft 44 LNG tankers in de vaart – ongeveer 11% van de LNG-wereldvloot – waarmee Shell een van de grootste LNG-vloten heeft.

Infrastructuur

LNG is een opkomende, concurrerende en bovendien schonere brandstof voor de scheepvaart. Het kan bijdragen aan een reductie van de zwavelemissies, fijnstof en stikstofoxides in vergelijking met gebruikelijke scheepsbrandstof. De ontwikkeling van LNG als brandstofoptie hangt onder meer af van de beschikbaarheid van de infrastructuur en het distributienetwerk. De nieuwe speciale ‘break bulk’-terminal in Rotterdam wordt naar verwachting eind 2016 operationeel. Hij komt naast de Gate-terminal, waar momenteel LNG in grote chartertankers van over de hele wereld aankomt.