Bouw keersluis Limmel start medio 2015

Er komt een nieuwe keersluis Limmel in het Julianakanaal bij Maastricht. De keersluis vervangt de bijna 100 jaar oude keerschutsluis en wordt met een breedte van 50 meter geschikt voor schepen tot klasse Vb. Omdat de pijlers in het midden van het kanaal verdwijnen, kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed wordt. Bij extreem hoge afvoeren houdt de keersluis het Maaswater tegen en beschermt zo het achterland tegen hoogwater. De bouw start naar verwachting medio 2015 en is gereed in 2018.

Bouw keersluis Limmel start medio 2015

De firma’s Besix, Rebel en Egemin zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden gedurende 30 jaar van de nieuwe hoogwaterkering. Samen met de gemeente Maastricht vervangt Rijkswaterstaat de bestaande weg over de sluis. Over de nieuwe brug loopt straks een bredere weg met ruimere op- en afritten. Tevens komt er een vrij liggend fietspad.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bouw keersluis Limmel start medio 2015 | Schuttevaer.nl

Bouw keersluis Limmel start medio 2015

Er komt een nieuwe keersluis Limmel in het Julianakanaal bij Maastricht. De keersluis vervangt de bijna 100 jaar oude keerschutsluis en wordt met een breedte van 50 meter geschikt voor schepen tot klasse Vb. Omdat de pijlers in het midden van het kanaal verdwijnen, kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed wordt. Bij extreem hoge afvoeren houdt de keersluis het Maaswater tegen en beschermt zo het achterland tegen hoogwater. De bouw start naar verwachting medio 2015 en is gereed in 2018.

Bouw keersluis Limmel start medio 2015

De firma’s Besix, Rebel en Egemin zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden gedurende 30 jaar van de nieuwe hoogwaterkering. Samen met de gemeente Maastricht vervangt Rijkswaterstaat de bestaande weg over de sluis. Over de nieuwe brug loopt straks een bredere weg met ruimere op- en afritten. Tevens komt er een vrij liggend fietspad.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer