Entree Botlek verdiept, Doorn verwijderd

De verwijdering van de Doorn, een onderwaterdam bij de entree van de Botlek (bij havennummer 4030), is succesvol afgerond. Dat meldt het Havenbedrijf Rotterdam.

Entree Botlek verdiept, Doorn verwijderd

De nautisch gegarandeerde diepte (NGD) was -5,60 meter NAP en wordt nu -14,50 meter NAP. In totaal heeft de aannemerscombinatie Boskalis/Van Oord ruim 500.000 m3 uit de monding van de Botlek gebaggerd.
Door de verwijdering verbetert de nautische bereikbaarheid van dit havengebied aanzienlijk. Eind september was al een belangrijk gedeelte van de Doorn verwijderd zodat de Oasis of the Seas – het grootste passagierschip ter wereld – makkelijker kon arriveren bij Keppel Verolme.
De maatregel past in het beleid van het Havenbedrijf om bestaande havengebieden in de Rotterdamse haven blijvend te ontwikkelen. Daarin investeert het de komende vijf jaar een half miljard euro.

Entree Botlek verdiept, Doorn verwijderd | Schuttevaer.nl

Entree Botlek verdiept, Doorn verwijderd

De verwijdering van de Doorn, een onderwaterdam bij de entree van de Botlek (bij havennummer 4030), is succesvol afgerond. Dat meldt het Havenbedrijf Rotterdam.

Entree Botlek verdiept, Doorn verwijderd

De nautisch gegarandeerde diepte (NGD) was -5,60 meter NAP en wordt nu -14,50 meter NAP. In totaal heeft de aannemerscombinatie Boskalis/Van Oord ruim 500.000 m3 uit de monding van de Botlek gebaggerd.
Door de verwijdering verbetert de nautische bereikbaarheid van dit havengebied aanzienlijk. Eind september was al een belangrijk gedeelte van de Doorn verwijderd zodat de Oasis of the Seas – het grootste passagierschip ter wereld – makkelijker kon arriveren bij Keppel Verolme.
De maatregel past in het beleid van het Havenbedrijf om bestaande havengebieden in de Rotterdamse haven blijvend te ontwikkelen. Daarin investeert het de komende vijf jaar een half miljard euro.