Nauta Staalbouw Heeg vaart lange ligger naar Limburg

Nauta Heeg Staalbouw heeft maandag in Heeg een 66 meter lange ligger op een ponton geplaatst voor transport naar het Limburgse Stein. De constructie maakt daar deel uit van een nieuw remmingwerk in de afsluitbare haven voor de overslag van ammoniak.

Nauta Staalbouw Heeg vaart lange ligger naar Limburg

De ammoniak wordt door OCI Nitrogen , een Egyptisch chemiebedrijf dat de kunstmestactiviteiten van DSM in Geleen overnam, per pijpleiding aangevoerd in de haven van Stein. Tijdens de overslag in binnenvaartschepen moet de haven volgens voorschrift volledig afgesloten zijn voor andere scheepvaart. Zodra het schip geladen of gelost is, hijsen twee grote elektromotoren de enorme hefconstructie omhoog, waarna het schip kan uitvaren.

De afsluitende constructie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking van Nauta Heeg met Van den Biggelaar grond- en waterbouw en Sitech, die ondersteuning levert op het gebied van site- en manufacturing services in de procesindustrie.

Nauta Heeg, onderdeel van GB Steel Group, heeft eerder al 250 meter aan remmingen geleverd. De heftorens van het remmingwerk staan al op hun plaats, evenals een deel van de remmingen. Het tussendeel, de 125 ton zware en 66 meter lange hefconstructie met twee kolommen van 40 ton, wordt binnenkort geplaatst. De hefconstructie is maandag met twee zware kranen op de ponton van Lekstroom gezet en arriveert volgens plan maandag 1 december in Stein.

De ammoniakhaven wordt eind december opgeleverd. (DvdM)

 

Nauta Staalbouw Heeg vaart lange ligger naar Limburg | Schuttevaer.nl

Nauta Staalbouw Heeg vaart lange ligger naar Limburg

Nauta Heeg Staalbouw heeft maandag in Heeg een 66 meter lange ligger op een ponton geplaatst voor transport naar het Limburgse Stein. De constructie maakt daar deel uit van een nieuw remmingwerk in de afsluitbare haven voor de overslag van ammoniak.

Nauta Staalbouw Heeg vaart lange ligger naar Limburg

De ammoniak wordt door OCI Nitrogen , een Egyptisch chemiebedrijf dat de kunstmestactiviteiten van DSM in Geleen overnam, per pijpleiding aangevoerd in de haven van Stein. Tijdens de overslag in binnenvaartschepen moet de haven volgens voorschrift volledig afgesloten zijn voor andere scheepvaart. Zodra het schip geladen of gelost is, hijsen twee grote elektromotoren de enorme hefconstructie omhoog, waarna het schip kan uitvaren.

De afsluitende constructie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking van Nauta Heeg met Van den Biggelaar grond- en waterbouw en Sitech, die ondersteuning levert op het gebied van site- en manufacturing services in de procesindustrie.

Nauta Heeg, onderdeel van GB Steel Group, heeft eerder al 250 meter aan remmingen geleverd. De heftorens van het remmingwerk staan al op hun plaats, evenals een deel van de remmingen. Het tussendeel, de 125 ton zware en 66 meter lange hefconstructie met twee kolommen van 40 ton, wordt binnenkort geplaatst. De hefconstructie is maandag met twee zware kranen op de ponton van Lekstroom gezet en arriveert volgens plan maandag 1 december in Stein.

De ammoniakhaven wordt eind december opgeleverd. (DvdM)