River Terminal Wielsbeke maakt nieuwe start

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen heeft de River Terminal Wielsbeke overgenomen van Katoen Natie. Met de aanstelling van Delcatrans en Shipit als exploitanten wil de POM de binnenvaartterminal aan de Leie nieuw leven inblazen.

River Terminal Wielsbeke maakt nieuwe start

Eind vorig jaar besloot Katoen Natie de exploitatie van de River Terminal in Wielsbeke stop te zetten. Containers werden er al een paar jaar niet meer overgeslagen. De POM West-Vlaanderen ziet wel mogelijkheden voor reactivering van de binnenvaartterminal. Er zou een concrete vraag zijn van bedrijven in de regio, met doorgroei naar een dagelijkse dienst tussen Wielsbeke en Antwerpen.
In een eerste fase kunnen wekelijks ruim 80 containers vanuit Wielsbeke over het water worden verscheept, op termijn zal de terminal 15.000 containers op jaarbasis verschepen.

Goed voor industrie

‘Dit zorgt voor een aanzienlijke ecologische en maatschappelijke winst. Door de schaaleffecten zal deze bovendien kostenbesparend en dus industrieversterkend werken’, stelt Jean de Bethune, provinciaal gedeputeerde voor economie en voorzitter van de POM. ‘Een effectieve en efficiënte logistieke infrastructuur en eraan verbonden dienstverlening vormen een essentiële schakel in de verdere uitbouw van onder meer industriële kmo’s. Dit past perfect binnen de strategie van West Deal, die mee uitvoering geeft aan het industriële beleid van Vlaanderen.’

De POM West-Vlaanderen is al enkele jaren actief bezig met het bundelen van goederenstromen en het verduurzamen van transport. Marktonderzoek pakte goed uit, zegt POM-directeur Stefaan Matton: ‘Daaruit bleek al dat verschillende industriële bedrijven reële interesse hadden om belangrijke hoeveelheden via de binnenvaart te verschepen en hoopvol uitkeken naar ons initiatief in Wielsbeke.’

Multi-purpose

De binnenvaartterminal kiest in de nieuwe opzet voor multi-purpose en open access. Er worden naast containers ook bulk- en palletladingen behandeld en alle verladende partijen kunnen gebruik maken van de terminal. De POM West-Vlaanderen denkt daarvoor de juiste partners te hebben gevonden. Delcatrans is volgens Jean de Bethune een van de zeldzame trimodale spelers in (West)-Vlaanderen. Het bedrijf investeert al geruime tijd in binnenvaart, naast wegvervoer en spoorvervoer, onder meer vanuit de spoorterminals in Kortrijk en Moeskroen. ‘Met Delcatrans hebben wij dus een slagkrachtige partij gevonden om de terminal uit te baten. Shipit is eveneens een gevestigde waarde die zijn strepen ruim verdiend heeft op het vlak van binnenvaart. De focus van Shipit ligt op niet-gecontaineriseerde goederen. Het bedrijf werkt al nauw samen met een lokale verlader, namelijk Isolava’, aldus gedeputeerde De Bethune.

River Terminal Wielsbeke maakt nieuwe start | Schuttevaer.nl

River Terminal Wielsbeke maakt nieuwe start

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen heeft de River Terminal Wielsbeke overgenomen van Katoen Natie. Met de aanstelling van Delcatrans en Shipit als exploitanten wil de POM de binnenvaartterminal aan de Leie nieuw leven inblazen.

River Terminal Wielsbeke maakt nieuwe start

Eind vorig jaar besloot Katoen Natie de exploitatie van de River Terminal in Wielsbeke stop te zetten. Containers werden er al een paar jaar niet meer overgeslagen. De POM West-Vlaanderen ziet wel mogelijkheden voor reactivering van de binnenvaartterminal. Er zou een concrete vraag zijn van bedrijven in de regio, met doorgroei naar een dagelijkse dienst tussen Wielsbeke en Antwerpen.
In een eerste fase kunnen wekelijks ruim 80 containers vanuit Wielsbeke over het water worden verscheept, op termijn zal de terminal 15.000 containers op jaarbasis verschepen.

Goed voor industrie

‘Dit zorgt voor een aanzienlijke ecologische en maatschappelijke winst. Door de schaaleffecten zal deze bovendien kostenbesparend en dus industrieversterkend werken’, stelt Jean de Bethune, provinciaal gedeputeerde voor economie en voorzitter van de POM. ‘Een effectieve en efficiënte logistieke infrastructuur en eraan verbonden dienstverlening vormen een essentiële schakel in de verdere uitbouw van onder meer industriële kmo’s. Dit past perfect binnen de strategie van West Deal, die mee uitvoering geeft aan het industriële beleid van Vlaanderen.’

De POM West-Vlaanderen is al enkele jaren actief bezig met het bundelen van goederenstromen en het verduurzamen van transport. Marktonderzoek pakte goed uit, zegt POM-directeur Stefaan Matton: ‘Daaruit bleek al dat verschillende industriële bedrijven reële interesse hadden om belangrijke hoeveelheden via de binnenvaart te verschepen en hoopvol uitkeken naar ons initiatief in Wielsbeke.’

Multi-purpose

De binnenvaartterminal kiest in de nieuwe opzet voor multi-purpose en open access. Er worden naast containers ook bulk- en palletladingen behandeld en alle verladende partijen kunnen gebruik maken van de terminal. De POM West-Vlaanderen denkt daarvoor de juiste partners te hebben gevonden. Delcatrans is volgens Jean de Bethune een van de zeldzame trimodale spelers in (West)-Vlaanderen. Het bedrijf investeert al geruime tijd in binnenvaart, naast wegvervoer en spoorvervoer, onder meer vanuit de spoorterminals in Kortrijk en Moeskroen. ‘Met Delcatrans hebben wij dus een slagkrachtige partij gevonden om de terminal uit te baten. Shipit is eveneens een gevestigde waarde die zijn strepen ruim verdiend heeft op het vlak van binnenvaart. De focus van Shipit ligt op niet-gecontaineriseerde goederen. Het bedrijf werkt al nauw samen met een lokale verlader, namelijk Isolava’, aldus gedeputeerde De Bethune.