Tweede brugdek nieuwe Botlekbrug in hoogste stand

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie A-Lanes A15 hebben zondagochtend 28 september het tweede en laatste brugdek van de nieuwe Botlekbrug omhoog gebracht. Scheepvaart tot 14 meter hoogte vaart er straks vrij onderdoor en tot de oplevering hangt het brugdek in de hoogste stand op 45 meter.

Tweede brugdek nieuwe Botlekbrug in hoogste stand

Vrijdag 26 september passeerde het tweede en laatste brugdek de oude Botlekbrug. Na een succesvolle plaatsing op zaterdag 27 september is het brugdek op zondagochtend 28 september omhoog gebracht.

De nieuwe Botlekbrug wordt een van de grootste hefbruggen in Europa. De brug wordt breder dan de huidige brug, zodat het scheepvaartverkeer de brug van beide kanten kan passeren. De doorvaartopeningen zijn samen ongeveer 90 meter breed. Bovendien wordt hij hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft. Zo verbetert de doorstroming zowel op het water als op de weg.

De bouw van de nieuwe Botlekbrug maakt onderdeel uit van de wegverbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein. De brug is begin 2015 klaar. De oude brug blijft nog zeven maanden in de hoogste stand staan. ProRail heeft dan de tijd om het spoor om te leggen. De sloop begint in september 2015.

Tweede brugdek nieuwe Botlekbrug in hoogste stand | Schuttevaer.nl

Tweede brugdek nieuwe Botlekbrug in hoogste stand

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie A-Lanes A15 hebben zondagochtend 28 september het tweede en laatste brugdek van de nieuwe Botlekbrug omhoog gebracht. Scheepvaart tot 14 meter hoogte vaart er straks vrij onderdoor en tot de oplevering hangt het brugdek in de hoogste stand op 45 meter.

Tweede brugdek nieuwe Botlekbrug in hoogste stand

Vrijdag 26 september passeerde het tweede en laatste brugdek de oude Botlekbrug. Na een succesvolle plaatsing op zaterdag 27 september is het brugdek op zondagochtend 28 september omhoog gebracht.

De nieuwe Botlekbrug wordt een van de grootste hefbruggen in Europa. De brug wordt breder dan de huidige brug, zodat het scheepvaartverkeer de brug van beide kanten kan passeren. De doorvaartopeningen zijn samen ongeveer 90 meter breed. Bovendien wordt hij hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft. Zo verbetert de doorstroming zowel op het water als op de weg.

De bouw van de nieuwe Botlekbrug maakt onderdeel uit van de wegverbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein. De brug is begin 2015 klaar. De oude brug blijft nog zeven maanden in de hoogste stand staan. ProRail heeft dan de tijd om het spoor om te leggen. De sloop begint in september 2015.