Haven Rotterdam maakt minder CO2-uitstoot aantrekkelijker

Havenbedrijf Rotterdam gaat de vermindering van CO2-uitstoot door de scheepvaart stimuleren. Er komen meer en betere ‘incentives’, maakte het havenbedrijf donderdag 18 september bekend op een bijeenkomst van de Carbon War Room & PureBirds. Vorig jaar werd al 1,8 miljoen euro korting gegeven op het havengeld.

Het havenbedrijf zet zich in om Rotterdam de duurzaamste haven in zijn soort te laten zijn. De overgang van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart en duurzame scheepvaart worden gestimuleerd. Daartoe heeft het enkele jaren geleden samen met andere Noordwest-Europese havens onder de paraplu van World Ports Climate Initiative (WPCI) de ESI (Environment Ship Index) opgericht.

De index geeft de milieuprestatie van schepen weer op het gebied van de uitstoot van luchtverontreiniging (NOx en SOx). Op dit moment hebben meer dan 2600 zeeschepen een ESI-certificaat en geven 25 organisaties, voornamelijk havens, incentives. Het havenbedrijf geeft een premie ter waarde van ongeveer 5% van het havengeld aan schepen die voldoen aan bepaalde eisen. Vorig jaar betaalde het Havenbedrijf ongeveer 1,8 miljoen euro aan ESI-incentives.

CO2-index

Als het gaat om de scheepvaart streeft het havenbedrijf altijd naar milieu-initiatieven in internationaal verband. Zo ook bij de uitstoot van CO2. Het heeft nu het initiatief genomen om in WPCI-verband samen met andere havens, verladers en rederijen een goede CO2-index vast te stellen. Eén van de mogelijkheden is de CO2-index van de firma Rightship, die nauw is betrokken bij de Carbon War Room. Het Havenbedrijf verwacht in de loop van 2015 bekend te maken wat het gaat doen om de vermindering van CO2-uitstoot door scheepvaart te stimuleren.

Haven Rotterdam maakt minder CO2-uitstoot aantrekkelijker | Schuttevaer.nl

Haven Rotterdam maakt minder CO2-uitstoot aantrekkelijker

Havenbedrijf Rotterdam gaat de vermindering van CO2-uitstoot door de scheepvaart stimuleren. Er komen meer en betere ‘incentives’, maakte het havenbedrijf donderdag 18 september bekend op een bijeenkomst van de Carbon War Room & PureBirds. Vorig jaar werd al 1,8 miljoen euro korting gegeven op het havengeld.

Het havenbedrijf zet zich in om Rotterdam de duurzaamste haven in zijn soort te laten zijn. De overgang van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart en duurzame scheepvaart worden gestimuleerd. Daartoe heeft het enkele jaren geleden samen met andere Noordwest-Europese havens onder de paraplu van World Ports Climate Initiative (WPCI) de ESI (Environment Ship Index) opgericht.

De index geeft de milieuprestatie van schepen weer op het gebied van de uitstoot van luchtverontreiniging (NOx en SOx). Op dit moment hebben meer dan 2600 zeeschepen een ESI-certificaat en geven 25 organisaties, voornamelijk havens, incentives. Het havenbedrijf geeft een premie ter waarde van ongeveer 5% van het havengeld aan schepen die voldoen aan bepaalde eisen. Vorig jaar betaalde het Havenbedrijf ongeveer 1,8 miljoen euro aan ESI-incentives.

CO2-index

Als het gaat om de scheepvaart streeft het havenbedrijf altijd naar milieu-initiatieven in internationaal verband. Zo ook bij de uitstoot van CO2. Het heeft nu het initiatief genomen om in WPCI-verband samen met andere havens, verladers en rederijen een goede CO2-index vast te stellen. Eén van de mogelijkheden is de CO2-index van de firma Rightship, die nauw is betrokken bij de Carbon War Room. Het Havenbedrijf verwacht in de loop van 2015 bekend te maken wat het gaat doen om de vermindering van CO2-uitstoot door scheepvaart te stimuleren.