RWS vindt 500 jaar oud scheepswrak

Op zoek naar een gezonken pleziervaartuig heeft Rijkswaterstaat in het Zwartewater bij Hasselt bij toeval de resten ontdekt van een schip uit het begin van de 16de eeuw. Het zal de komende tijd nader worden onderzocht.

De vondst werd vorig jaar al gedaan, maar werd nu pas bekendgemaakt. Rijkswaterstaat zocht in augustus 2013 met sonar de rivierbodem af naar het vermiste pleziervaartuig en dat leek snel gevonden. Er werden duikers naar beneden gestuurd. Die haalden enkele stukken hout naar boven voor inspectie. Toen bleek meteen dat niet het gezochte jacht, maar zware houten scheepsonderdelen van een veel ouder scheepswrak waren gevonden. Het wrak is omstreeks het jaar 1500 gezonken.
Uit de vorm van de scheepsdelen bleek al direct het belang van de vondst. Om precies te bepalen hoe oud het hout was werd gebruik gemaakt van de dendrochronologische dateringmethode. Met die methode wordt het aantal en de breedte van de jaarringen van de eikenboom waaruit het scheepshout is gekapt heel precies geteld en gemeten. Conclusie was dat het hout van dit schip rond het einde van 15de eeuw is gekapt en waarschijnlijk vlak daarna is gebruikt voor de bouw. Het schip was circa 27 meter lang, een voor die tijd zeer fors schip dus.

Archiefonderzoek

Om meer te weten te komen over het wrak laten Rijkswaterstaat en de gemeente Zwartewaterland (bijgestaan door de gemeente Zwolle) onderzoeksbureau Periplus Archeomare meer onderzoek doen naar het wrak. Tijdens dit duikonderzoek wordt bekeken wat nog van het schip bewaard is, wat voor soort schip het is, waarom het daar terecht is gekomen en of er nog scheepsinventaris of lading aanwezig is. Dat betekent dus onder water meten, tekenen, grondboringen zetten en fotograferen (als het zicht goed is). Rijkswaterstaat stelt hiervoor het werkschip Ir. F.W. Conrad beschikbaar en verzorgt de scheepvaart begeleiding.
Naast dit veldonderzoek voert de gemeente Zwartewaterland ook een archiefonderzoek uit. Het zinken van een dergelijk fors schip kan immers heel goed zijn vastgelegd in de annalen.

Het is de bedoeling dat er binnen enkele maanden een goed verslag ligt met het verhaal van dit scheepswrak. Daarna kan een beslissing worden genomen wat verder te doen met deze bijzondere vondst. (PN)

RWS vindt 500 jaar oud scheepswrak | Schuttevaer.nl

RWS vindt 500 jaar oud scheepswrak

Op zoek naar een gezonken pleziervaartuig heeft Rijkswaterstaat in het Zwartewater bij Hasselt bij toeval de resten ontdekt van een schip uit het begin van de 16de eeuw. Het zal de komende tijd nader worden onderzocht.

De vondst werd vorig jaar al gedaan, maar werd nu pas bekendgemaakt. Rijkswaterstaat zocht in augustus 2013 met sonar de rivierbodem af naar het vermiste pleziervaartuig en dat leek snel gevonden. Er werden duikers naar beneden gestuurd. Die haalden enkele stukken hout naar boven voor inspectie. Toen bleek meteen dat niet het gezochte jacht, maar zware houten scheepsonderdelen van een veel ouder scheepswrak waren gevonden. Het wrak is omstreeks het jaar 1500 gezonken.
Uit de vorm van de scheepsdelen bleek al direct het belang van de vondst. Om precies te bepalen hoe oud het hout was werd gebruik gemaakt van de dendrochronologische dateringmethode. Met die methode wordt het aantal en de breedte van de jaarringen van de eikenboom waaruit het scheepshout is gekapt heel precies geteld en gemeten. Conclusie was dat het hout van dit schip rond het einde van 15de eeuw is gekapt en waarschijnlijk vlak daarna is gebruikt voor de bouw. Het schip was circa 27 meter lang, een voor die tijd zeer fors schip dus.

Archiefonderzoek

Om meer te weten te komen over het wrak laten Rijkswaterstaat en de gemeente Zwartewaterland (bijgestaan door de gemeente Zwolle) onderzoeksbureau Periplus Archeomare meer onderzoek doen naar het wrak. Tijdens dit duikonderzoek wordt bekeken wat nog van het schip bewaard is, wat voor soort schip het is, waarom het daar terecht is gekomen en of er nog scheepsinventaris of lading aanwezig is. Dat betekent dus onder water meten, tekenen, grondboringen zetten en fotograferen (als het zicht goed is). Rijkswaterstaat stelt hiervoor het werkschip Ir. F.W. Conrad beschikbaar en verzorgt de scheepvaart begeleiding.
Naast dit veldonderzoek voert de gemeente Zwartewaterland ook een archiefonderzoek uit. Het zinken van een dergelijk fors schip kan immers heel goed zijn vastgelegd in de annalen.

Het is de bedoeling dat er binnen enkele maanden een goed verslag ligt met het verhaal van dit scheepswrak. Daarna kan een beslissing worden genomen wat verder te doen met deze bijzondere vondst. (PN)