BLN-KSV overtuigt Rijkswaterstaat: verkeersbesluit Lemmer-Delfzijl wordt aangepast

Het verkeersbesluit dat Rijkswaterstaat 3 juli nam voor een veiliger doorvaart van bruggen over het Prinses Margrietkanaal en de rest van de vaarroute Lemmer-Delfzijl wordt aangepast. BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft de vaarwegbeheerder kunnen overtuigen dat het genomen besluit ‘niet zo gelukkig is en over het geheel onevenwichtigheden bevatte’.

Het omstreden verkeersbesluit, dat 8 juli is ingegaan, betreft de doorvaart van de bruggen Kootstertille, Burgum, Oude Schouw, Uitwellingerga en Spannenburg en dan vooral klasse Va schepen en duwstellen. Rijkswaterstaat stelde bovendien het gebruik van een kopbesturing verplicht voor alleenvarende motorschepen, duwstellen en gekoppelde samenstellen van meer dan 90 meter lengte.

De extra verkeersmaatregelen waren gebaseerd op onderzoek van Rijkwaterstaat, aangevuld met bevindingen op basis van recente aanvaringen van de de Rijksbruggen Kootstertille, Skûlenboarch en Ald Skou in het Prinses Margrietkanaal. De provincie Fryslân besloot naar aanleiding daarvan nog eens 10 bruggen en sluizen voor 10 miljoen euro te voorzien van nieuwe remmingwerken.

Bezwaar gemaakt

Tegen het verkeersbesluit kon bezwaar worden gemaakt tot 21 augustus jl. BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft gebruik gemaakt van dit recht en een beroepsschrift ingediend om haar rechten in elk geval veilig te stellen. ‘Natuurlijk is een oplossing in goed overleg altijd te prevaleren boven een rechtszaak. Daarom doet het ons genoegen dat er inmiddels ook overleg heeft plaatsgevonden met Rijkswaterstaat’, schrijft BLN-Koninklijke Schuttevaer in een bericht op de eigen website.

Intussen is er een constructief overleg geweest, waar men volgens Schuttevaer van beide kanten bijzonder tevreden over is. Er zijn naar verluidt goede afspraken gemaakt. Op korte termijn zal een aantal praktijkproeven worden gedaan om te zien welke maatregelen de veiligheid voor de objecten bevorderen, maar ook maatregelen die de vaarweggebruiker geen onnodig nadeel brengen. De afspraken moeten nog nader worden uitgewerkt.

‘Vooralsnog vonden wij dit in elk geval het meest belangrijke winstpunt’, aldus BLN-Koninklijke Schuttevaer.

BLN-KSV overtuigt Rijkswaterstaat: verkeersbesluit Lemmer-Delfzijl wordt aangepast | Schuttevaer.nl

BLN-KSV overtuigt Rijkswaterstaat: verkeersbesluit Lemmer-Delfzijl wordt aangepast

Het verkeersbesluit dat Rijkswaterstaat 3 juli nam voor een veiliger doorvaart van bruggen over het Prinses Margrietkanaal en de rest van de vaarroute Lemmer-Delfzijl wordt aangepast. BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft de vaarwegbeheerder kunnen overtuigen dat het genomen besluit ‘niet zo gelukkig is en over het geheel onevenwichtigheden bevatte’.

Het omstreden verkeersbesluit, dat 8 juli is ingegaan, betreft de doorvaart van de bruggen Kootstertille, Burgum, Oude Schouw, Uitwellingerga en Spannenburg en dan vooral klasse Va schepen en duwstellen. Rijkswaterstaat stelde bovendien het gebruik van een kopbesturing verplicht voor alleenvarende motorschepen, duwstellen en gekoppelde samenstellen van meer dan 90 meter lengte.

De extra verkeersmaatregelen waren gebaseerd op onderzoek van Rijkwaterstaat, aangevuld met bevindingen op basis van recente aanvaringen van de de Rijksbruggen Kootstertille, Skûlenboarch en Ald Skou in het Prinses Margrietkanaal. De provincie Fryslân besloot naar aanleiding daarvan nog eens 10 bruggen en sluizen voor 10 miljoen euro te voorzien van nieuwe remmingwerken.

Bezwaar gemaakt

Tegen het verkeersbesluit kon bezwaar worden gemaakt tot 21 augustus jl. BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft gebruik gemaakt van dit recht en een beroepsschrift ingediend om haar rechten in elk geval veilig te stellen. ‘Natuurlijk is een oplossing in goed overleg altijd te prevaleren boven een rechtszaak. Daarom doet het ons genoegen dat er inmiddels ook overleg heeft plaatsgevonden met Rijkswaterstaat’, schrijft BLN-Koninklijke Schuttevaer in een bericht op de eigen website.

Intussen is er een constructief overleg geweest, waar men volgens Schuttevaer van beide kanten bijzonder tevreden over is. Er zijn naar verluidt goede afspraken gemaakt. Op korte termijn zal een aantal praktijkproeven worden gedaan om te zien welke maatregelen de veiligheid voor de objecten bevorderen, maar ook maatregelen die de vaarweggebruiker geen onnodig nadeel brengen. De afspraken moeten nog nader worden uitgewerkt.

‘Vooralsnog vonden wij dit in elk geval het meest belangrijke winstpunt’, aldus BLN-Koninklijke Schuttevaer.