Sluis Hengelo tijdelijk weer extra bediend

Rijkswaterstaat gaat sluis Hengelo in het Twentekanaal op werkdagen tijdelijk weer extra bedienen. Veel schippers klaagden al over het nieuwe bedieningsregime dat per 1 juli werd ingevoerd. De zogenaamde planningstool waarmee ze hun aankomsttijden bij de sluizen van Delden en Hengelo kunnen opgeven, wordt volgens Rijkswaterstaat slechts door een kwart van de schippers gebruikt.

Sluis Hengelo tijdelijk weer extra bediend
  • Slechts kwart schippers gebruikt planningstool
  • Als proef niet werkt, volgt krimp bedieningstijden

Door Marja de Vet
Om vaarweggebruikers meer te laten wennen aan de tool gaat Rijkswaterstaat (RWS) vanaf maandag 18 augustus tot eind 2014 sluis Hengelo extra bedienen. Bij zo weinig gebruik van de tool is het volgens de vaarwegbeheerder overigens ook niet mogelijk om betrouwbare schuttijden af te geven aan de schippers die wel gebruik maken van de tool.

De sluis wordt voortaan op werkdagen van 06.00 tot 10.00 uur en van 14.00 tot 18.00 uur extra bediend. Buiten deze tijden pendelt één sluismeester tussen sluis Delden en sluis Hengelo. Om de inzet van de sluismeester optimaal te laten verlopen, is het volgens RWS essentieel dat schippers zich op alle tijdstippen en voor beide sluizen aanmelden via de planningstool.

Proef

RWS en Port of Twente, een samenwerkingsverband van bedrijven langs het Twentekanaal, zijn op 1 juli gestart met een proef waarbij vaarweggebruikers via een planningstool hun aankomsttijden bij de sluizen Delden en Hengelo kunnen opgeven. Met de informatie kan RWS betrouwbaarder bedientijden bieden. Door de planningstool kan RWS daarnaast efficiënter zijn personeel inzetten, waardoor de organisatie de versobering op de bediening per 1 januari 2015 kan realiseren én de bedienvensters van de sluizen kan verruimen. Om de tool echt succesvol te laten zijn, is het nodig dat meer schippers de tool gebruiken.

De extra bedientijden tot eind 2014 bieden schippers tijd en ruimte om zich de planningstool eigen te maken en hier actief mee te werken. Een schipper dient zich eenmalig te registreren bij de tool: http://sluis.portoftwente.com. Vervolgens meldt hij zich, voordat hij wil schutten bij sluis Hengelo of sluis Delden, minimaal drie uren en maximaal twaalf uren tevoren aan. De schipper krijgt dan een schutplanning gemaild.

Versobering

De aanleiding voor deze proef is de afspraak tussen de Tweede Kamer en minister Schultz van Haegen om te versoberen in de sluisbediening per 1 januari 2015. Deze versobering betekent een vermindering van bedienuren op de corridor Twentekanalen.

RWS heeft samen met Port of Twente en BLN-Koninklijke Schuttevaer gezocht naar het optimum tussen goede bereikbaarheid van de havens langs de Twentekanalen, bedientijden en invullen van de versoberingsafspraak. De drie partijen hebben samen besloten sluis Eefde buiten de versobering te houden, gezien de intensiteit van de scheepvaart bij deze sluis en de daar al geregeld voorkomende lange wachttijden.

De versobering is gevonden bij de sluizen Delden en Hengelo door beide sluizen te laten bedienen door één sluismeester, die tussen beide sluizen pendelt. Hierdoor is het mogelijk om én de versobering in de bediening te realiseren én de bedienvensters van de sluizen Delden en Hengelo te verruimen. Door een goede schutplanning kunnen wachttijden worden beperkt, maar niet voorkomen.

De planningstool helpt de sluismeester om te bepalen waar hij wanneer ongeveer moet zijn. De komende periode werkt Port of Twente aan de verbetering van de planningstool. Daarnaast blijven de drie partijen de komende maanden de ontwikkelingen rondom de bediening bij de sluizen Delden en Hengelo volgen. Zo wordt onder andere gekeken naar de internetdekking op het Twentekanaal.
Als er tool niet meer gebruikt gaat worden in de komende tijd, draait het er volgens RWS op uit dat de sluizen in Hengelo en Delden minder bediend gaan worden. ‘Bezuinigen moeten we, linksom of rechtsom.’

Sluis Hengelo tijdelijk weer extra bediend | Schuttevaer.nl

Sluis Hengelo tijdelijk weer extra bediend

Rijkswaterstaat gaat sluis Hengelo in het Twentekanaal op werkdagen tijdelijk weer extra bedienen. Veel schippers klaagden al over het nieuwe bedieningsregime dat per 1 juli werd ingevoerd. De zogenaamde planningstool waarmee ze hun aankomsttijden bij de sluizen van Delden en Hengelo kunnen opgeven, wordt volgens Rijkswaterstaat slechts door een kwart van de schippers gebruikt.

Sluis Hengelo tijdelijk weer extra bediend
  • Slechts kwart schippers gebruikt planningstool
  • Als proef niet werkt, volgt krimp bedieningstijden

Door Marja de Vet
Om vaarweggebruikers meer te laten wennen aan de tool gaat Rijkswaterstaat (RWS) vanaf maandag 18 augustus tot eind 2014 sluis Hengelo extra bedienen. Bij zo weinig gebruik van de tool is het volgens de vaarwegbeheerder overigens ook niet mogelijk om betrouwbare schuttijden af te geven aan de schippers die wel gebruik maken van de tool.

De sluis wordt voortaan op werkdagen van 06.00 tot 10.00 uur en van 14.00 tot 18.00 uur extra bediend. Buiten deze tijden pendelt één sluismeester tussen sluis Delden en sluis Hengelo. Om de inzet van de sluismeester optimaal te laten verlopen, is het volgens RWS essentieel dat schippers zich op alle tijdstippen en voor beide sluizen aanmelden via de planningstool.

Proef

RWS en Port of Twente, een samenwerkingsverband van bedrijven langs het Twentekanaal, zijn op 1 juli gestart met een proef waarbij vaarweggebruikers via een planningstool hun aankomsttijden bij de sluizen Delden en Hengelo kunnen opgeven. Met de informatie kan RWS betrouwbaarder bedientijden bieden. Door de planningstool kan RWS daarnaast efficiënter zijn personeel inzetten, waardoor de organisatie de versobering op de bediening per 1 januari 2015 kan realiseren én de bedienvensters van de sluizen kan verruimen. Om de tool echt succesvol te laten zijn, is het nodig dat meer schippers de tool gebruiken.

De extra bedientijden tot eind 2014 bieden schippers tijd en ruimte om zich de planningstool eigen te maken en hier actief mee te werken. Een schipper dient zich eenmalig te registreren bij de tool: http://sluis.portoftwente.com. Vervolgens meldt hij zich, voordat hij wil schutten bij sluis Hengelo of sluis Delden, minimaal drie uren en maximaal twaalf uren tevoren aan. De schipper krijgt dan een schutplanning gemaild.

Versobering

De aanleiding voor deze proef is de afspraak tussen de Tweede Kamer en minister Schultz van Haegen om te versoberen in de sluisbediening per 1 januari 2015. Deze versobering betekent een vermindering van bedienuren op de corridor Twentekanalen.

RWS heeft samen met Port of Twente en BLN-Koninklijke Schuttevaer gezocht naar het optimum tussen goede bereikbaarheid van de havens langs de Twentekanalen, bedientijden en invullen van de versoberingsafspraak. De drie partijen hebben samen besloten sluis Eefde buiten de versobering te houden, gezien de intensiteit van de scheepvaart bij deze sluis en de daar al geregeld voorkomende lange wachttijden.

De versobering is gevonden bij de sluizen Delden en Hengelo door beide sluizen te laten bedienen door één sluismeester, die tussen beide sluizen pendelt. Hierdoor is het mogelijk om én de versobering in de bediening te realiseren én de bedienvensters van de sluizen Delden en Hengelo te verruimen. Door een goede schutplanning kunnen wachttijden worden beperkt, maar niet voorkomen.

De planningstool helpt de sluismeester om te bepalen waar hij wanneer ongeveer moet zijn. De komende periode werkt Port of Twente aan de verbetering van de planningstool. Daarnaast blijven de drie partijen de komende maanden de ontwikkelingen rondom de bediening bij de sluizen Delden en Hengelo volgen. Zo wordt onder andere gekeken naar de internetdekking op het Twentekanaal.
Als er tool niet meer gebruikt gaat worden in de komende tijd, draait het er volgens RWS op uit dat de sluizen in Hengelo en Delden minder bediend gaan worden. ‘Bezuinigen moeten we, linksom of rechtsom.’