Jutphasebrug hele zomer ingepakt

Rijkswaterstaat (RWS) heeft vorige week de boog van de Jutphasebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in folie ingepakt. De brug is aan de beurt voor groot onderhoud waarbij de stalen constructie wordt versterkt. Verder worden brugdek en pijlers gerepareerd, wordt de brug geverfd en verhoogd met 45 centimeter.

Jutphasebrug hele zomer ingepakt

De brug, die Utrecht en Nieuwegein met elkaar verbindt, werd in mei ruim 15 meter opzij geschoven en er werd een tijdelijke hulpbrug geplaatst. Op deze manier kan de hele renovatie plaatsvinden met weinig verkeershinder.
Na het uitschuiven werd de brug 1,20 meter opgevijzeld (verhoogd). Zo kan de aannemer aan de onderzijde werken zonder de scheepvaart te hinderen. In juni en juli zijn staalversterkingswerkzaamheden aan de boog uitgevoerd. Vanaf begin juli is een steiger op de brug gebouwd, daarna is de hele brug van folie voorzien.
De brug krijgt in de komende 8 tot 10 weken een nieuwe verflaag. De aannemer verwijdert eerst door middel van stralen de oude verf en brengt daarna de nieuwe verf met een spuittechniek aan. Het volledig inpakken in folie voorkomt stofvorming in de omgeving en eventuele verontreiniging van het oppervlaktewater. Als de verf is aangebracht, worden in oktober de folie en de steiger weer verwijderd.
Vanaf november wordt het bestaande (niet gebruikte) fietspad aan de noordzijde van de Jutphasebrug verwijderd en wordt de onderzijde van de brug gerenoveerd. Dit gebeurt vanaf werkwagens onder de boog en vanaf steigers onder de aanbruggen. Ook hier gaat het om schilderen, maar ook om het aanbrengen van een nieuwe rail voor de inspectiewagens en het verwijderen van niet meer functionerende kabels en leidingen. Tot slot komt nieuw asfalt op de brug.
In het najaar van 2015 wordt de hulpbrug verwijderd, worden de opleggingen vervangen en wordt de opgeknapte Jutphasebrug teruggeschoven en op definitieve hoogte gebracht. Dat is 45 centimeter hoger dan voor de renovatie, zodat vierlaagse containervaart onder de brug door kan varen. De brug kan dan weer 30 jaar mee. RWS  renoveert in totaal acht stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal.

 

Jutphasebrug hele zomer ingepakt | Schuttevaer.nl

Jutphasebrug hele zomer ingepakt

Rijkswaterstaat (RWS) heeft vorige week de boog van de Jutphasebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in folie ingepakt. De brug is aan de beurt voor groot onderhoud waarbij de stalen constructie wordt versterkt. Verder worden brugdek en pijlers gerepareerd, wordt de brug geverfd en verhoogd met 45 centimeter.

Jutphasebrug hele zomer ingepakt

De brug, die Utrecht en Nieuwegein met elkaar verbindt, werd in mei ruim 15 meter opzij geschoven en er werd een tijdelijke hulpbrug geplaatst. Op deze manier kan de hele renovatie plaatsvinden met weinig verkeershinder.
Na het uitschuiven werd de brug 1,20 meter opgevijzeld (verhoogd). Zo kan de aannemer aan de onderzijde werken zonder de scheepvaart te hinderen. In juni en juli zijn staalversterkingswerkzaamheden aan de boog uitgevoerd. Vanaf begin juli is een steiger op de brug gebouwd, daarna is de hele brug van folie voorzien.
De brug krijgt in de komende 8 tot 10 weken een nieuwe verflaag. De aannemer verwijdert eerst door middel van stralen de oude verf en brengt daarna de nieuwe verf met een spuittechniek aan. Het volledig inpakken in folie voorkomt stofvorming in de omgeving en eventuele verontreiniging van het oppervlaktewater. Als de verf is aangebracht, worden in oktober de folie en de steiger weer verwijderd.
Vanaf november wordt het bestaande (niet gebruikte) fietspad aan de noordzijde van de Jutphasebrug verwijderd en wordt de onderzijde van de brug gerenoveerd. Dit gebeurt vanaf werkwagens onder de boog en vanaf steigers onder de aanbruggen. Ook hier gaat het om schilderen, maar ook om het aanbrengen van een nieuwe rail voor de inspectiewagens en het verwijderen van niet meer functionerende kabels en leidingen. Tot slot komt nieuw asfalt op de brug.
In het najaar van 2015 wordt de hulpbrug verwijderd, worden de opleggingen vervangen en wordt de opgeknapte Jutphasebrug teruggeschoven en op definitieve hoogte gebracht. Dat is 45 centimeter hoger dan voor de renovatie, zodat vierlaagse containervaart onder de brug door kan varen. De brug kan dan weer 30 jaar mee. RWS  renoveert in totaal acht stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal.