Duitse milieuactivisten eisen roetfilters op schepen

Duitse milieuactivisten hebben vrijdag 25 juli in Berlijn geprotesteerd tegen de fijnstofuitstoot van de binnenvaart in Duitse steden. Ze willen dat de binnenvaart net als het wegverkeer verplicht wordt in de steden met roetfilters te varen.

Duitse milieuactivisten eisen roetfilters op schepen

‘Iedere automobilist moet een roetfilter hebben als hij de Duitse steden in wil rijden en de binnenvaart heeft vrije doorvaart zonder roetfilter. Dat klopt niet’, zegt verkeerskundige Jens Hilgenberg van de Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND).
De actievoerders hebben zelf de hoeveelheid roet in de lucht met apparatuur gemeten. Nadat er een paar binnenschepen zonder roetfilter voorbij waren gevaren, was de hoeveelheid roet volgens BUND 15 keer hoger dan daarvoor en in één geval werd zelfs een 40 keer hogere roetconcentratie gemeten. Volgens de Duitse milieuorganisaties, naast BUND ook de Naturschutzbund Deutschland (NABU), Verkehrsclub Deutschland (VCD) en Deutsche Umwelthilfe (DUH), reden om aan de bel te trekken in de gezamenlijke campagne ‘Roetvrij voor het klimaat’.
Volgens Hilgenberg zijn er weinig schippers die vrijwillig roetfilters installeren. Duitse deelstaten en steden zijn machteloos omdat de schepen veel op rijksvaarwegen varen, waarover zij geen zeggenschap hebben.
Daarom vroegen de actievoerders in Berlijn op het Museumeiland verkeersminister Dobrindt en milieuminister Hendricks om samen ervoor zorg te dragen dat de Duitse gemeentes voortaan zelf de roetfilterplicht in de steden ook kunnen opleggen aan de binnenvaart.
Volgens BUND is de binnenvaart een zeer milieuvriendelijke vorm van goederentransport en moet de voorsprong op milieugebied niet worden verspeeld door de uitstoot van roet en stikstofdioxide in de Duitse steden.

Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB) is verbolgen over de actie en noemt het onredelijk en wetenschappelijk niet onderbouwd dat de binnenvaart de Zwarte Piet krijgt toegeschoven. Het BDB denkt dat het onmogelijk is om roetdeeltjes in de lucht tot een schip te herleiden en wil niet dat gemeentes gaan bepalen wat een schip mag uitstoten. BDB wil dat het probleem Europawijd wordt aangepakt. De binnenvaartorganisatie wijst er verder op dat roetfilters voor schepen erg duur zijn. Bovendien zijn ze storingsgevoelig en verhogen ze het brandstofverbruik. (MdV)

 

Duitse milieuactivisten eisen roetfilters op schepen | Schuttevaer.nl

Duitse milieuactivisten eisen roetfilters op schepen

Duitse milieuactivisten hebben vrijdag 25 juli in Berlijn geprotesteerd tegen de fijnstofuitstoot van de binnenvaart in Duitse steden. Ze willen dat de binnenvaart net als het wegverkeer verplicht wordt in de steden met roetfilters te varen.

Duitse milieuactivisten eisen roetfilters op schepen

‘Iedere automobilist moet een roetfilter hebben als hij de Duitse steden in wil rijden en de binnenvaart heeft vrije doorvaart zonder roetfilter. Dat klopt niet’, zegt verkeerskundige Jens Hilgenberg van de Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND).
De actievoerders hebben zelf de hoeveelheid roet in de lucht met apparatuur gemeten. Nadat er een paar binnenschepen zonder roetfilter voorbij waren gevaren, was de hoeveelheid roet volgens BUND 15 keer hoger dan daarvoor en in één geval werd zelfs een 40 keer hogere roetconcentratie gemeten. Volgens de Duitse milieuorganisaties, naast BUND ook de Naturschutzbund Deutschland (NABU), Verkehrsclub Deutschland (VCD) en Deutsche Umwelthilfe (DUH), reden om aan de bel te trekken in de gezamenlijke campagne ‘Roetvrij voor het klimaat’.
Volgens Hilgenberg zijn er weinig schippers die vrijwillig roetfilters installeren. Duitse deelstaten en steden zijn machteloos omdat de schepen veel op rijksvaarwegen varen, waarover zij geen zeggenschap hebben.
Daarom vroegen de actievoerders in Berlijn op het Museumeiland verkeersminister Dobrindt en milieuminister Hendricks om samen ervoor zorg te dragen dat de Duitse gemeentes voortaan zelf de roetfilterplicht in de steden ook kunnen opleggen aan de binnenvaart.
Volgens BUND is de binnenvaart een zeer milieuvriendelijke vorm van goederentransport en moet de voorsprong op milieugebied niet worden verspeeld door de uitstoot van roet en stikstofdioxide in de Duitse steden.

Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB) is verbolgen over de actie en noemt het onredelijk en wetenschappelijk niet onderbouwd dat de binnenvaart de Zwarte Piet krijgt toegeschoven. Het BDB denkt dat het onmogelijk is om roetdeeltjes in de lucht tot een schip te herleiden en wil niet dat gemeentes gaan bepalen wat een schip mag uitstoten. BDB wil dat het probleem Europawijd wordt aangepakt. De binnenvaartorganisatie wijst er verder op dat roetfilters voor schepen erg duur zijn. Bovendien zijn ze storingsgevoelig en verhogen ze het brandstofverbruik. (MdV)