Twentekanalen verdiept: 900 vrachtwagens van de weg

Door de verdieping van de Twentekanalen worden vanaf 2015 zo’n 350 tot geleidelijk 900 vrachtwagens per dag van de weg gehaald. Die verwachting sprak minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) donderdag 28 november uit bij het bezegelen van afspraken, die ze heeft gemaakt met de provincie Overijssel, Regio Twente en het bedrijfsleven verenigd in Port of Twente. Tijdens een werkbezoek voer ze van de nieuwe laad- en loskade XL Businesspark Twente in Almelo naar Combi Terminal Twente (CTT) in Hengelo.

Twentekanalen verdiept: 900 vrachtwagens van de weg
  • Belangrijke investeringen in infrastructuur in Twente

Schultz lichtte donderdag ook de Tweede Kamer in over haar voorkeursbeslissing voor het MIRT-project ‘Verruiming Twentekanalen fase 2‘, waarvan de kosten zijn geraamd op 76 miljoen euro. Van dat bedrag is 32 miljoen euro aanlegkosten en 42 miljoen euro onderhoudskosten. De oplevering is volgens het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) voorzien in de periode 2018-2020.

Klasse Va

Het gaat om de opwaardering van de Twentekanalen naar vaarwegklasse Va. Hierdoor wordt het voor grotere binnenvaartschepen van 110 x 11,40 meter mogelijk vanaf de IJssel door te varen naar Almelo en naar Hengelo en Enschede. Het voorpand van het kanaal wordt onderhouden en verruimd tot een krap profiel voor schepen met 3,5 meter aflaaddiepte en voor de kanaalpanden Delden-Hengelo, Hengelo-Enschede en de zijtak naar Almelo tot een krap Va profiel voor schepen met 2,80 meter aflaaddiepte.

Tussen Hengelo en Enschede wordt bovendien 2×500 meter natuurvriendelijke oever aangelegd. Ook worden wachtplaatsen, opstelplaatsen en zwaaikommen geschikt gemaakt voor klasse Va-schepen. Eerder besloot minister Schultz al tot aanleg van een tweede sluiskolk bij Eefde. Er maken nu circa 15.000 schepen per jaar gebruik van het kanaal. Met name in het containervervoer van en naar Maasvlakte II wordt een aanzienlijke groei verwacht.

Bedrijfsleven

Door de verdieping worden de Twentekanalen geschikt voor grotere binnenschepen en meer goederentransport. Tegelijkertijd gaat het logistieke bedrijfsleven in Twente veel meer goederen over het kanaal in plaats van over de weg te vervoeren. Vanaf 2015 worden er met de verschuiving van transport naar het water per dag 350 vrachtwagens van de weg gehaald. Na de verdieping van de Twentekanalen zal dit aantal verder toenemen en gaan er dagelijks 900 vrachtwagens van de weg.

Minister Schultz is blij met de afspraken met de regio, provincie en het bedrijfsleven. ‘Dit is een slimme deal in vele opzichten. We slaan drie vliegen in één klap. De afspraken betekenen een impuls voor de bereikbaarheid, we stimuleren de economie en we zorgen voor schonere lucht door meer over het water te vervoeren. Het is een mooi voorbeeld van onze mobiliteitsaanpak waarbij we investeren in uitbreiding van infrastructuur en tegelijkertijd de bestaande wegen en vaarwegen beter benutten.’

Regio sterker

De Twentekanalen worden steeds belangrijker voor het internationale goederentransport vanaf de Rotterdamse haven. Als gevolg van de aanleg van Maasvlakte 2 zal de binnenvaartoverslag in de regio Twente de komende jaren flink groeien. Met de verdieping van de Twentekanalen kan de regio zich verder versterken als belangrijk logistiek knooppunt tussen Nederland en Noord-Oost Europa.

‘We zijn erg blij met het besluit van de minister over de verdieping van het Twentekanaal. Dit is van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid in de regio’, zei Gerrit Jan Kok, gedeputeerde verkeer en vervoer van Overijssel en Jan Bron, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. ‘Dankzij een intensieve lobby van de provincie Overijssel en Regio Twente hebben we het Rijk, ondanks alle bezuinigingen, kunnen overtuigen van het belang om een aantal grote infrastructuur knelpunten in de regio aan te pakken en daar geld voor beschikbaar te stellen.’
Behalve de Twentekanalen zijn dat de N18 die in Twente een autoweg wordt met vier rijstroken, de verbreding van de A1 tussen Deventer en Azelo en delen van de N35 die de komende jaren verbreed wordt tot vier rijstroken. ‘Al met al een groot succes voor de regio’, vindt Kok.

Laad- en loskade

Minister Schultz van Haegen gaf ook het officiële startsein voor de aanleg van de laad- en loskade bij bedrijventerrein XL Businesspark Twente in Almelo. De totale kosten voor deze kade bedragen 9 miljoen euro, waarvan de helft wordt betaald door het Rijk. Op deze locatie wordt, naast de Container Terminal Twente in Hengelo (CTT), een tweede Twentse containerhaven ontwikkeld.

Het logistieke bedrijfsleven verenigd in Port of Twente ondertekende een intentieverklaring voor het gebruik van de Twentekanalen. In totaal 31 bedrijven gaan hun goederen van de weg naar de binnenvaart verplaatsen. De afspraak is gemaakt in het kader van het programma Beter Benutten, waarbij rijk, regio’s en het bedrijfsleven samenwerken om met innovatieve maatregelen de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren.

Mark van Onna van Port of Twente is zeer positief over de aanpak van de Twentekanalen. ‘Met deze maatregelen verstevigt Twente haar positie als belangrijke partner in het achterland van de haven van Rotterdam. De regio ligt op een van de belangrijkste Europese vervoerscorridors en is een logistieke schakel tussen Rotterdam en het Europese achterland. Daar komt bij dat Twente nog ruimte heeft voor groei en watergebonden bedrijfslocaties.’

Twentekanalen verdiept: 900 vrachtwagens van de weg | Schuttevaer.nl

Twentekanalen verdiept: 900 vrachtwagens van de weg

Door de verdieping van de Twentekanalen worden vanaf 2015 zo’n 350 tot geleidelijk 900 vrachtwagens per dag van de weg gehaald. Die verwachting sprak minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) donderdag 28 november uit bij het bezegelen van afspraken, die ze heeft gemaakt met de provincie Overijssel, Regio Twente en het bedrijfsleven verenigd in Port of Twente. Tijdens een werkbezoek voer ze van de nieuwe laad- en loskade XL Businesspark Twente in Almelo naar Combi Terminal Twente (CTT) in Hengelo.

Twentekanalen verdiept: 900 vrachtwagens van de weg
  • Belangrijke investeringen in infrastructuur in Twente

Schultz lichtte donderdag ook de Tweede Kamer in over haar voorkeursbeslissing voor het MIRT-project ‘Verruiming Twentekanalen fase 2‘, waarvan de kosten zijn geraamd op 76 miljoen euro. Van dat bedrag is 32 miljoen euro aanlegkosten en 42 miljoen euro onderhoudskosten. De oplevering is volgens het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) voorzien in de periode 2018-2020.

Klasse Va

Het gaat om de opwaardering van de Twentekanalen naar vaarwegklasse Va. Hierdoor wordt het voor grotere binnenvaartschepen van 110 x 11,40 meter mogelijk vanaf de IJssel door te varen naar Almelo en naar Hengelo en Enschede. Het voorpand van het kanaal wordt onderhouden en verruimd tot een krap profiel voor schepen met 3,5 meter aflaaddiepte en voor de kanaalpanden Delden-Hengelo, Hengelo-Enschede en de zijtak naar Almelo tot een krap Va profiel voor schepen met 2,80 meter aflaaddiepte.

Tussen Hengelo en Enschede wordt bovendien 2×500 meter natuurvriendelijke oever aangelegd. Ook worden wachtplaatsen, opstelplaatsen en zwaaikommen geschikt gemaakt voor klasse Va-schepen. Eerder besloot minister Schultz al tot aanleg van een tweede sluiskolk bij Eefde. Er maken nu circa 15.000 schepen per jaar gebruik van het kanaal. Met name in het containervervoer van en naar Maasvlakte II wordt een aanzienlijke groei verwacht.

Bedrijfsleven

Door de verdieping worden de Twentekanalen geschikt voor grotere binnenschepen en meer goederentransport. Tegelijkertijd gaat het logistieke bedrijfsleven in Twente veel meer goederen over het kanaal in plaats van over de weg te vervoeren. Vanaf 2015 worden er met de verschuiving van transport naar het water per dag 350 vrachtwagens van de weg gehaald. Na de verdieping van de Twentekanalen zal dit aantal verder toenemen en gaan er dagelijks 900 vrachtwagens van de weg.

Minister Schultz is blij met de afspraken met de regio, provincie en het bedrijfsleven. ‘Dit is een slimme deal in vele opzichten. We slaan drie vliegen in één klap. De afspraken betekenen een impuls voor de bereikbaarheid, we stimuleren de economie en we zorgen voor schonere lucht door meer over het water te vervoeren. Het is een mooi voorbeeld van onze mobiliteitsaanpak waarbij we investeren in uitbreiding van infrastructuur en tegelijkertijd de bestaande wegen en vaarwegen beter benutten.’

Regio sterker

De Twentekanalen worden steeds belangrijker voor het internationale goederentransport vanaf de Rotterdamse haven. Als gevolg van de aanleg van Maasvlakte 2 zal de binnenvaartoverslag in de regio Twente de komende jaren flink groeien. Met de verdieping van de Twentekanalen kan de regio zich verder versterken als belangrijk logistiek knooppunt tussen Nederland en Noord-Oost Europa.

‘We zijn erg blij met het besluit van de minister over de verdieping van het Twentekanaal. Dit is van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid in de regio’, zei Gerrit Jan Kok, gedeputeerde verkeer en vervoer van Overijssel en Jan Bron, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. ‘Dankzij een intensieve lobby van de provincie Overijssel en Regio Twente hebben we het Rijk, ondanks alle bezuinigingen, kunnen overtuigen van het belang om een aantal grote infrastructuur knelpunten in de regio aan te pakken en daar geld voor beschikbaar te stellen.’
Behalve de Twentekanalen zijn dat de N18 die in Twente een autoweg wordt met vier rijstroken, de verbreding van de A1 tussen Deventer en Azelo en delen van de N35 die de komende jaren verbreed wordt tot vier rijstroken. ‘Al met al een groot succes voor de regio’, vindt Kok.

Laad- en loskade

Minister Schultz van Haegen gaf ook het officiële startsein voor de aanleg van de laad- en loskade bij bedrijventerrein XL Businesspark Twente in Almelo. De totale kosten voor deze kade bedragen 9 miljoen euro, waarvan de helft wordt betaald door het Rijk. Op deze locatie wordt, naast de Container Terminal Twente in Hengelo (CTT), een tweede Twentse containerhaven ontwikkeld.

Het logistieke bedrijfsleven verenigd in Port of Twente ondertekende een intentieverklaring voor het gebruik van de Twentekanalen. In totaal 31 bedrijven gaan hun goederen van de weg naar de binnenvaart verplaatsen. De afspraak is gemaakt in het kader van het programma Beter Benutten, waarbij rijk, regio’s en het bedrijfsleven samenwerken om met innovatieve maatregelen de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren.

Mark van Onna van Port of Twente is zeer positief over de aanpak van de Twentekanalen. ‘Met deze maatregelen verstevigt Twente haar positie als belangrijke partner in het achterland van de haven van Rotterdam. De regio ligt op een van de belangrijkste Europese vervoerscorridors en is een logistieke schakel tussen Rotterdam en het Europese achterland. Daar komt bij dat Twente nog ruimte heeft voor groei en watergebonden bedrijfslocaties.’