Schultz houdt vast aan versoberingen bij RWS

Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) houdt vast aan de versoberingen van steigers en loopbruggen. Als die aan het einde van hun levensduur zijn, worden ze uit bezuinigingsoogpunt deels verwijderd of vervangen door goedkopere voorzieningen. Dat bleek maandag 25 november tijdens het debat met de Tweede Kamer over de versoberingen bij Rijkswaterstaat.

Schultz houdt vast aan versoberingen
  • Minister wil een derde steigers vervangen door buispalen

Schultz wil een derde van de loopbruggen verwijderen en een derde van de steigers vervangen door buispalen. Koninklijke Schuttevaer acht het verwijderen van loopbruggen niet aanvaardbaar omdat zij een onlosmakelijk onderdeel van het sociale netwerk van de binnenvaart uitmaken en nodig zijn voor de veiligheid. De nautisch-technische belangenorganisatie gaat opnieuw met de minister in overleg over alternatieven.

Sluizen

Op het punt van de bedieningstijden van sluizen lijken de geschilpunten opgelost. Nachtsluiting van sluiscomplexen is van de baan en voor de beroepsvaart worden geen bedieningstijden ingekrompen. Maar op de Maas (’s nachts) en de Twentekanalen (ook overdag tussen Delden en Hengelo) worden wel pendeldiensten ingevoerd, waarbij de sluismeester tussen de sluiscomplexen heen en weer reist.

De minister heeft aan de Kamer toegezegd dat als de wachttijden als gevolg hiervan oplopen tot meer dan een half uur, zij bereid is met de sector opnieuw rond tafel te gaan en tot bijstellingen te komen. In 2014 wordt hiermee geëxperimenteerd. Per 2015 wordt het nieuwe regime ingevoerd. De minister is hiermee aan de wensen van Koninklijke Schuttevaer en het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) tegemoet gekomen. Verladersorganisatie EVO stelt dat dit het bedrijfsleven miljoenen euro’s scheelt en negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie van Nederland afwendt.

De provincie Noord-Brabant investeert eenmalig 1,5 miljoen euro zodat Rijkswaterstaat versneld een nieuwe bedieningscentrale in gebruik kan nemen. Sluizen en bruggen kunnen daardoor 24 uur per dag en zeven dagen per week worden bediend. Limburg investeert één miljoen euro om op de Maasroute voorlopig 7×24 uur sluisbediening mogelijk te maken. In de toekomst moeten sluiswachters sluizen centraal bedienen zodat niet elke sluis meer bemand hoeft te zijn.

Een landelijk overzicht maakt per regio de gevolgen zichtbaar. In een brief aan de Tweede Kamer geeft minister Schultz per regio en object de stand van zaken over de versobering op bediening van sluizen en bruggen.

Loopbruggen

SGP, Christenunie, CDA, SP en VVD drongen tijdens het Kamerdebat sterk aan op het behoud van tenminste alle loopbruggen bij steigers van RWS. De VVD-fractie pleitte ervoor om bij Terneuzen, vanwege eb- en vloedomstandigheden, geen steigers te vervangen door buispalen.

De voorstellen haalden het niet en de minister hield voet bij stuk; zij moet bezuinigen. Schultz verklaarde wel bereid te zijn in overleg met de sector te zoeken naar alternatieven. Koninklijke Schuttevaer en EVO hebben samen met andere partijen zowel landelijk als regionaal bijgedragen aan het schrappen en verzachten van de voorgestelde bezuiniging. Betrouwbare reistijden zijn immers van groot belang voor bedrijven die hun goederen via de binnenvaart laten vervoeren. EVO en Schuttevaer willen daarom opnieuw met de minister en Rijkswaterstaat om tafel als de wachttijden voor sluizen toch te ver oplopen.

Schultz houdt vast aan versoberingen bij RWS | Schuttevaer.nl

Schultz houdt vast aan versoberingen bij RWS

Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) houdt vast aan de versoberingen van steigers en loopbruggen. Als die aan het einde van hun levensduur zijn, worden ze uit bezuinigingsoogpunt deels verwijderd of vervangen door goedkopere voorzieningen. Dat bleek maandag 25 november tijdens het debat met de Tweede Kamer over de versoberingen bij Rijkswaterstaat.

Schultz houdt vast aan versoberingen
  • Minister wil een derde steigers vervangen door buispalen

Schultz wil een derde van de loopbruggen verwijderen en een derde van de steigers vervangen door buispalen. Koninklijke Schuttevaer acht het verwijderen van loopbruggen niet aanvaardbaar omdat zij een onlosmakelijk onderdeel van het sociale netwerk van de binnenvaart uitmaken en nodig zijn voor de veiligheid. De nautisch-technische belangenorganisatie gaat opnieuw met de minister in overleg over alternatieven.

Sluizen

Op het punt van de bedieningstijden van sluizen lijken de geschilpunten opgelost. Nachtsluiting van sluiscomplexen is van de baan en voor de beroepsvaart worden geen bedieningstijden ingekrompen. Maar op de Maas (’s nachts) en de Twentekanalen (ook overdag tussen Delden en Hengelo) worden wel pendeldiensten ingevoerd, waarbij de sluismeester tussen de sluiscomplexen heen en weer reist.

De minister heeft aan de Kamer toegezegd dat als de wachttijden als gevolg hiervan oplopen tot meer dan een half uur, zij bereid is met de sector opnieuw rond tafel te gaan en tot bijstellingen te komen. In 2014 wordt hiermee geëxperimenteerd. Per 2015 wordt het nieuwe regime ingevoerd. De minister is hiermee aan de wensen van Koninklijke Schuttevaer en het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) tegemoet gekomen. Verladersorganisatie EVO stelt dat dit het bedrijfsleven miljoenen euro’s scheelt en negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie van Nederland afwendt.

De provincie Noord-Brabant investeert eenmalig 1,5 miljoen euro zodat Rijkswaterstaat versneld een nieuwe bedieningscentrale in gebruik kan nemen. Sluizen en bruggen kunnen daardoor 24 uur per dag en zeven dagen per week worden bediend. Limburg investeert één miljoen euro om op de Maasroute voorlopig 7×24 uur sluisbediening mogelijk te maken. In de toekomst moeten sluiswachters sluizen centraal bedienen zodat niet elke sluis meer bemand hoeft te zijn.

Een landelijk overzicht maakt per regio de gevolgen zichtbaar. In een brief aan de Tweede Kamer geeft minister Schultz per regio en object de stand van zaken over de versobering op bediening van sluizen en bruggen.

Loopbruggen

SGP, Christenunie, CDA, SP en VVD drongen tijdens het Kamerdebat sterk aan op het behoud van tenminste alle loopbruggen bij steigers van RWS. De VVD-fractie pleitte ervoor om bij Terneuzen, vanwege eb- en vloedomstandigheden, geen steigers te vervangen door buispalen.

De voorstellen haalden het niet en de minister hield voet bij stuk; zij moet bezuinigen. Schultz verklaarde wel bereid te zijn in overleg met de sector te zoeken naar alternatieven. Koninklijke Schuttevaer en EVO hebben samen met andere partijen zowel landelijk als regionaal bijgedragen aan het schrappen en verzachten van de voorgestelde bezuiniging. Betrouwbare reistijden zijn immers van groot belang voor bedrijven die hun goederen via de binnenvaart laten vervoeren. EVO en Schuttevaer willen daarom opnieuw met de minister en Rijkswaterstaat om tafel als de wachttijden voor sluizen toch te ver oplopen.