Nieuwe Weesperbrug ‘ontboogd’ naar Amsterdam-Rijnkanaal

De onderbouw van de nieuwe Weesperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal voer donderdag 5 september over de Oude Maas langs Dordrecht. De 145 meter lange en 1000 ton wegende brug is gebouwd bij Mercon in Gorinchem en werd daar 13 augustus op een ponton gereden. Maar vanwege de bruggen onderweg kon het brugdeel niet in z’n geheel op transport.

Nieuwe Weesperbrug ‘ontboogd' naar Amsterdam-Rijnkanaal

Met de demontage was bij het ontwerp al rekening gehouden en dus werd de boog op het ponton voor de kade bij Mercon gedemonteerd. De boog maakte de reis in het ruim van ms Rapitard. Bij de Punt van Nigtevecht werden onder- en bovenkant van de brug zaterdag 7 september weer op elkaar gezet. In het weekend van 5-7 oktober wordt de brug in z’n geheel geplaatst.
De Weesperbrug is de tweede in een serie van acht vervangingen en vernieuwingen van stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Voor het KARGO-project (‘Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud) sloten Mercon en KWS in 2010 een contract met Rijkswaterstaat met een waarde van 90 miljoen euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe Weesperbrug ‘ontboogd’ naar Amsterdam-Rijnkanaal | Schuttevaer.nl

Nieuwe Weesperbrug ‘ontboogd’ naar Amsterdam-Rijnkanaal

De onderbouw van de nieuwe Weesperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal voer donderdag 5 september over de Oude Maas langs Dordrecht. De 145 meter lange en 1000 ton wegende brug is gebouwd bij Mercon in Gorinchem en werd daar 13 augustus op een ponton gereden. Maar vanwege de bruggen onderweg kon het brugdeel niet in z’n geheel op transport.

Nieuwe Weesperbrug ‘ontboogd' naar Amsterdam-Rijnkanaal

Met de demontage was bij het ontwerp al rekening gehouden en dus werd de boog op het ponton voor de kade bij Mercon gedemonteerd. De boog maakte de reis in het ruim van ms Rapitard. Bij de Punt van Nigtevecht werden onder- en bovenkant van de brug zaterdag 7 september weer op elkaar gezet. In het weekend van 5-7 oktober wordt de brug in z’n geheel geplaatst.
De Weesperbrug is de tweede in een serie van acht vervangingen en vernieuwingen van stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Voor het KARGO-project (‘Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud) sloten Mercon en KWS in 2010 een contract met Rijkswaterstaat met een waarde van 90 miljoen euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer