Mysterieuze zakenman wil kanaal door Nicaragua aanleggen

Met de komst van een onbekende Chinese zakenman is nieuw leven geblazen in een eeuwenoude Nicaraguaanse wens: een kanaal dat de Caribische Zee en Pacifische Oceaan met elkaar verbindt. Op 13 juni heeft de Nicaraguaanse regering het Chinese bedrijf HKND Group een 50-jarige concessie verleend om het kanaal aan te leggen en te beheren.

Mysterieuze zakenman wil kanaal door Nicaragua aanleggen

Door Tobias Pieffers
Nicaragua is één van de armste landen in Midden-Amerika. De aanleg van het kanaal moet die armoede verminderen. Er moet 40 miljard dollar in worden geïnvesteerd. Volgens voorstanders van het project levert dat een economische groei op van 15%. ‘Deze groei zal ons volledige werkgelegenheid opleveren’, zegt Edwin Castro, net als president Daniel Ortega voorstander van het project en lid van de partij Sandinistisch Nationaal Bevrijdingsfront.
De benodigde miljarden komen van de Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment Co., werkend onder de naam HKND Group. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf 50 jaar exclusieve exploitatierechten. In die concessie is niet alleen het kanaal, maar ook een oliepijpleiding, een spoorweg, twee havens, een vliegveld en twee vrije-handelszones inbegrepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Mysterieuze zakenman wil kanaal door Nicaragua aanleggen | Schuttevaer.nl

Mysterieuze zakenman wil kanaal door Nicaragua aanleggen

Met de komst van een onbekende Chinese zakenman is nieuw leven geblazen in een eeuwenoude Nicaraguaanse wens: een kanaal dat de Caribische Zee en Pacifische Oceaan met elkaar verbindt. Op 13 juni heeft de Nicaraguaanse regering het Chinese bedrijf HKND Group een 50-jarige concessie verleend om het kanaal aan te leggen en te beheren.

Mysterieuze zakenman wil kanaal door Nicaragua aanleggen

Door Tobias Pieffers
Nicaragua is één van de armste landen in Midden-Amerika. De aanleg van het kanaal moet die armoede verminderen. Er moet 40 miljard dollar in worden geïnvesteerd. Volgens voorstanders van het project levert dat een economische groei op van 15%. ‘Deze groei zal ons volledige werkgelegenheid opleveren’, zegt Edwin Castro, net als president Daniel Ortega voorstander van het project en lid van de partij Sandinistisch Nationaal Bevrijdingsfront.
De benodigde miljarden komen van de Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment Co., werkend onder de naam HKND Group. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf 50 jaar exclusieve exploitatierechten. In die concessie is niet alleen het kanaal, maar ook een oliepijpleiding, een spoorweg, twee havens, een vliegveld en twee vrije-handelszones inbegrepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer