Toekomst binnenvaart onvoorspelbaar

Het is moeilijk zo niet onmogelijk om te voorspellen hoe de situatie in de binnenvaart zich komend jaar ontwikkelt. ‘De situatie is te ingewikkeld en de meningen daarover lopen te sterk uiteen’, stelde voorzitter Henk ten Hoopen 27 december op de jaarvergadering van de afdeling Drechtsteden van de KSV Schuttevaer in Zwijndrecht. ‘De een noemt de ontwikkelingen zorgwekkend, anderen zien ook positieve signalen.’

Toekomst binnenvaart onvoorspelbaar

Positief noemde Ten Hoopen het feit dat de Nederlandse industrie op kennisgebied nog altijd op de vierde plaats staat en, wanneer je de doorvoer meerekent, na China, Japan en de VS, de vierde exporteur ter wereld is. Voor 2013 biedt dat echter geen soelaas aan de binnenvaart. ‘Het lijkt er op dat we onze hoop op meer groei naar toekomstige jaren moeten verschuiven’, aldus ten Hoopen. Hij noemde 2012 een moeizaam jaar, dat de afhankelijkheid van de natuur voor de binnenvaart wederom pijnlijk duidelijk maakte. Het uitblijven van laagwaterperiodes hield de vrachtprijzen laag en dat leidde, door de al ingeteerde eigen vermogens, tot een toename van het aantal faillissementen, vooral in de hogere tonnage klasse.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Toekomst binnenvaart onvoorspelbaar | Schuttevaer.nl

Toekomst binnenvaart onvoorspelbaar

Het is moeilijk zo niet onmogelijk om te voorspellen hoe de situatie in de binnenvaart zich komend jaar ontwikkelt. ‘De situatie is te ingewikkeld en de meningen daarover lopen te sterk uiteen’, stelde voorzitter Henk ten Hoopen 27 december op de jaarvergadering van de afdeling Drechtsteden van de KSV Schuttevaer in Zwijndrecht. ‘De een noemt de ontwikkelingen zorgwekkend, anderen zien ook positieve signalen.’

Toekomst binnenvaart onvoorspelbaar

Positief noemde Ten Hoopen het feit dat de Nederlandse industrie op kennisgebied nog altijd op de vierde plaats staat en, wanneer je de doorvoer meerekent, na China, Japan en de VS, de vierde exporteur ter wereld is. Voor 2013 biedt dat echter geen soelaas aan de binnenvaart. ‘Het lijkt er op dat we onze hoop op meer groei naar toekomstige jaren moeten verschuiven’, aldus ten Hoopen. Hij noemde 2012 een moeizaam jaar, dat de afhankelijkheid van de natuur voor de binnenvaart wederom pijnlijk duidelijk maakte. Het uitblijven van laagwaterperiodes hield de vrachtprijzen laag en dat leidde, door de al ingeteerde eigen vermogens, tot een toename van het aantal faillissementen, vooral in de hogere tonnage klasse.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer