Frankrijk laat Seine-Nord vallen

De aanbestedingsprocedure voor de aanleg van het Seine-Nordkanaal in Noord-Frankrijk is begin deze week stopgezet. De kans is groot dat het kanaal er voorlopig niet komt. Volgens de Franse regering is meer geld uit Europa nodig.

‘Voor aanleg is in elk geval meer geld uit Brussel nodig’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Ik zie het al weer, als de gemiddelde reageerder hier de macht zou hebben gehad in de afgelopen 100 jaar, reden we nu nog steeds op paard en wagen.

    Geplaatst door: Peter Kruijt op
  • @subaru rijder
    Veghel vaarder is tegen uitbreiding omdat er straks helemaal geen binnenvaartschip meer naar veghel gaat maar allemaal duwbakken die van Agrifirm en die van De Heus. Dan wordt veghel net zo`n haven als meppel en drachten waar bijna alleen nog duwbakken varen. Nu lossen er alleen al bij de agrifirm in veghel al 1200 schepen per jaar die straks gewoon ander werk kunnen gaan zoeken met alle gevolgen van dien.
    Wordt daar niet echt blij van en die 5,25 tot 5,40 is voor ons wel rendabel genoeg om van te leven en leuke dingen te kunnen doen.

    Geplaatst door: veghelvaarder op
  • Veghel vaarder is tegen vaarweg uitbreiding?? Omdat het tarief dan zakt?? Voor de kleintjes is het tarief toch nu ook knudde!! Een klein gedeelte van de schepen kunnen naar Doetichem, Veghel en Tilburg. Met die kennis wordt er NIET samen gewerkt. Wel elkaar onderbieden, dat is toch triest. Want ik kan geen nieuwe kempenaar boven water varen voor 5 euries per ton.

    En met bakken bevoorraden is niet goedkoper, maar is veel makkelijker te plannen, zonder gezeik en onbetrouwbaarheid van de schippers. Dat is de werkelijke reden. Niet de prijs.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik was al bang dat Frankrijk uiteindelijk toch weer zou gaan draaikonten over dat kanaal…
    Overal in België en Nederland zijn al projecten in de opstartfase om meer capaciteit te krijgen en wat doen de Fransen?
    Die trekken de stekker er zo goed als uit, oftewel… Al het geld aan onderzoeken over sluis-uitbreidingen is weggegooid…

    Geplaatst door: Marco op
  • Geplaatst door: Jan op
  • Beste mensen dat kanaal komt er heus wel! Wat wel heel egoistisch is van de franse overheid is dat andere landen zich er al heel ver voor klaar hadden gemaakt, en nu moet europa er maar verder voor gaan zorgen!
    Maar let maar op het kanaal komt er…

    Geplaatst door: bert op
  • leven en laten leven en in dit geval laten leven dus want een maal groot gaat alles dood.

    Geplaatst door: schipper op
  • Ik denk dat het goed is voor Europa als dit kanaal er komt. Zolang het geld niet in verkeerde zakken verdwijnt, lijkt het mij geen enkel probleem als Europa financieel bijdraagt aan dit kanaal.

    Geplaatst door: Henriette op
  • Goed nieuws dus! Anders gaat men op de seine ook nog wat de boel verzieken. En mhr Laagwater, de franse economie is nog steeds een ietsje groter dan de “Hollandse” dus die centjes komen niet van u hoor. Laagwater in de bovenkamer zeker. 😀

    Geplaatst door: julien op
  • nou ik blij.laten ze dat kanaal maar in hun franse … steken. Je ziet het ze willen eerst geld van Europa ja ja dus wie moeten het ophoesten Duitsland en Holland.
    Nee laat maar.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • Goed nieuws!
    Bon voyage 😉

    Geplaatst door: Skippie op
  • Het is toch wel frappant dat de Nederlandse schippers precies weten wat goed is voor de binnenvaart in de ons omringende landen, maar met al die wijsheid absoluut niets doen, als het om hun eigen financiële toestand gaat.

    Sorry, maar ik geloof dat de meeste die hier reageren nog steeds niet door hebben, wat de oorzaken zijn van de malaise, zoals die heerst in de binnenvaart .

    Denken jullie nu echt, dat de schippers die nu met hun schepen op de Seine varen, op een toestroom van honderden ondernemers, die eerst in het Rijnstroom gebied alles en iedereen op de rand vaneen faillissement hebben gebracht, zitten te wachten.

    Nee, absoluut niet, dus voor dat u uw eigenbelang gaat verkondigen, als het belang en noodzaak voor anderen, zorg dan eerst dat u de onhoudbare toestand in uw eigen vaargebied heeft geregeld, alvorens om nog meer ellende te veroorzaken, op plaatsen waar ze tot dusver nog redelijk zijn verschoond van de Nederlandse hebzucht.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Het is zo jammer dar sommige mensen het wel kunnen zeggen , maar het niet op papier kunnen zetten.Maar je moet niet zo iemand veroordelen, want het komt hier op neer het kannal komt er niet.Net als de Rijn Rhone verbinding,het zit er niet in de Franse Euroburgers in iets te interesseren wat belangrijk is voor Europa. Alleen als het ten voordele van Frankrijk zou zijn, was er nog over te praten. Wij kunnen het wel graag willen, maar de moeten we geduld hebben. Want het kanaal du Nord het ook 2 oorlogen geduurd.

    Geplaatst door: colline op
  • Nou meneer Goudriaan ik snap er de balle niet van wat u hier schrijft.
    Misschien eerst een cursus Nederlands nemen, voordat u reageert.

    Geplaatst door: Arie van Egmond op
  • meneer schapers uw voor 200 % gelijk.
    maar dat zien die mensen niet dat schaalvergroting normaal is.dat heeft elke bedrijfsatak.
    er is nog veel .o.a mosel.o.a stukje donaeu
    maar bij de overheden wel geld net als vorige weel in de media voor spoor.in frankrijk weet
    ik dat niet maar in duitsland wel.kijk maar
    bij karlsruhr. door treken btw lijn.
    daar komt alleen maar valse concurentie van .

    Geplaatst door: d goudriaan m/s klasarina op
  • Jammer dat het kanaal uitgesteld word het houd de vooruitgang naar een groot vaargebied erg tegen.
    Dus weer geen grotere toekomst voor onze Franse collega..
    Als ex spitsenschipper heb ik respect voor kleinere schepen maar het heeft geen zin vergroting tegen te houden.

    Geplaatst door: Piet Schapers m/s Fixut Maris op
  • Goed nieuws voor de schippers met kleinere schepen, nu blijven er nog een paar ondernemers over die hun kost goed kunnen verdienen, in een voor grote schepen onbereikbaar gebied, zodat ze niet bang hoeven zijn ook opgevreten te worden door de onstilbare honger van het liberale marktdenken.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Och het zal Frankrijk niet wezen?

    Geplaatst door: Peter op
  • Hoop dat dit met de omleiding van den bosch ook gebeurd dan worden wij tenminste niet zo uitgebuit zoals nu bij die groten gebeurt en blijft de veevoer in het binnenvaartschip en gaat het niet in bakken.
    maar ja het zal wel bij hopen blijven.

    Geplaatst door: veghel vaarder op
  • Nou daar gaan we, dit was te verwachten koop maar een canal du nord of laat een nieuwe bouwen want groter gaat het kanaal deze eeuw niet meer worden.

    Geplaatst door: Leon op

Reageer

Frankrijk laat Seine-Nord vallen | Schuttevaer.nl

Frankrijk laat Seine-Nord vallen

De aanbestedingsprocedure voor de aanleg van het Seine-Nordkanaal in Noord-Frankrijk is begin deze week stopgezet. De kans is groot dat het kanaal er voorlopig niet komt. Volgens de Franse regering is meer geld uit Europa nodig.

‘Voor aanleg is in elk geval meer geld uit Brussel nodig’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Ik zie het al weer, als de gemiddelde reageerder hier de macht zou hebben gehad in de afgelopen 100 jaar, reden we nu nog steeds op paard en wagen.

    Geplaatst door: Peter Kruijt op
  • @subaru rijder
    Veghel vaarder is tegen uitbreiding omdat er straks helemaal geen binnenvaartschip meer naar veghel gaat maar allemaal duwbakken die van Agrifirm en die van De Heus. Dan wordt veghel net zo`n haven als meppel en drachten waar bijna alleen nog duwbakken varen. Nu lossen er alleen al bij de agrifirm in veghel al 1200 schepen per jaar die straks gewoon ander werk kunnen gaan zoeken met alle gevolgen van dien.
    Wordt daar niet echt blij van en die 5,25 tot 5,40 is voor ons wel rendabel genoeg om van te leven en leuke dingen te kunnen doen.

    Geplaatst door: veghelvaarder op
  • Veghel vaarder is tegen vaarweg uitbreiding?? Omdat het tarief dan zakt?? Voor de kleintjes is het tarief toch nu ook knudde!! Een klein gedeelte van de schepen kunnen naar Doetichem, Veghel en Tilburg. Met die kennis wordt er NIET samen gewerkt. Wel elkaar onderbieden, dat is toch triest. Want ik kan geen nieuwe kempenaar boven water varen voor 5 euries per ton.

    En met bakken bevoorraden is niet goedkoper, maar is veel makkelijker te plannen, zonder gezeik en onbetrouwbaarheid van de schippers. Dat is de werkelijke reden. Niet de prijs.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik was al bang dat Frankrijk uiteindelijk toch weer zou gaan draaikonten over dat kanaal…
    Overal in België en Nederland zijn al projecten in de opstartfase om meer capaciteit te krijgen en wat doen de Fransen?
    Die trekken de stekker er zo goed als uit, oftewel… Al het geld aan onderzoeken over sluis-uitbreidingen is weggegooid…

    Geplaatst door: Marco op
  • Geplaatst door: Jan op
  • Beste mensen dat kanaal komt er heus wel! Wat wel heel egoistisch is van de franse overheid is dat andere landen zich er al heel ver voor klaar hadden gemaakt, en nu moet europa er maar verder voor gaan zorgen!
    Maar let maar op het kanaal komt er…

    Geplaatst door: bert op
  • leven en laten leven en in dit geval laten leven dus want een maal groot gaat alles dood.

    Geplaatst door: schipper op
  • Ik denk dat het goed is voor Europa als dit kanaal er komt. Zolang het geld niet in verkeerde zakken verdwijnt, lijkt het mij geen enkel probleem als Europa financieel bijdraagt aan dit kanaal.

    Geplaatst door: Henriette op
  • Goed nieuws dus! Anders gaat men op de seine ook nog wat de boel verzieken. En mhr Laagwater, de franse economie is nog steeds een ietsje groter dan de “Hollandse” dus die centjes komen niet van u hoor. Laagwater in de bovenkamer zeker. 😀

    Geplaatst door: julien op
  • nou ik blij.laten ze dat kanaal maar in hun franse … steken. Je ziet het ze willen eerst geld van Europa ja ja dus wie moeten het ophoesten Duitsland en Holland.
    Nee laat maar.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • Goed nieuws!
    Bon voyage 😉

    Geplaatst door: Skippie op
  • Het is toch wel frappant dat de Nederlandse schippers precies weten wat goed is voor de binnenvaart in de ons omringende landen, maar met al die wijsheid absoluut niets doen, als het om hun eigen financiële toestand gaat.

    Sorry, maar ik geloof dat de meeste die hier reageren nog steeds niet door hebben, wat de oorzaken zijn van de malaise, zoals die heerst in de binnenvaart .

    Denken jullie nu echt, dat de schippers die nu met hun schepen op de Seine varen, op een toestroom van honderden ondernemers, die eerst in het Rijnstroom gebied alles en iedereen op de rand vaneen faillissement hebben gebracht, zitten te wachten.

    Nee, absoluut niet, dus voor dat u uw eigenbelang gaat verkondigen, als het belang en noodzaak voor anderen, zorg dan eerst dat u de onhoudbare toestand in uw eigen vaargebied heeft geregeld, alvorens om nog meer ellende te veroorzaken, op plaatsen waar ze tot dusver nog redelijk zijn verschoond van de Nederlandse hebzucht.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Het is zo jammer dar sommige mensen het wel kunnen zeggen , maar het niet op papier kunnen zetten.Maar je moet niet zo iemand veroordelen, want het komt hier op neer het kannal komt er niet.Net als de Rijn Rhone verbinding,het zit er niet in de Franse Euroburgers in iets te interesseren wat belangrijk is voor Europa. Alleen als het ten voordele van Frankrijk zou zijn, was er nog over te praten. Wij kunnen het wel graag willen, maar de moeten we geduld hebben. Want het kanaal du Nord het ook 2 oorlogen geduurd.

    Geplaatst door: colline op
  • Nou meneer Goudriaan ik snap er de balle niet van wat u hier schrijft.
    Misschien eerst een cursus Nederlands nemen, voordat u reageert.

    Geplaatst door: Arie van Egmond op
  • meneer schapers uw voor 200 % gelijk.
    maar dat zien die mensen niet dat schaalvergroting normaal is.dat heeft elke bedrijfsatak.
    er is nog veel .o.a mosel.o.a stukje donaeu
    maar bij de overheden wel geld net als vorige weel in de media voor spoor.in frankrijk weet
    ik dat niet maar in duitsland wel.kijk maar
    bij karlsruhr. door treken btw lijn.
    daar komt alleen maar valse concurentie van .

    Geplaatst door: d goudriaan m/s klasarina op
  • Jammer dat het kanaal uitgesteld word het houd de vooruitgang naar een groot vaargebied erg tegen.
    Dus weer geen grotere toekomst voor onze Franse collega..
    Als ex spitsenschipper heb ik respect voor kleinere schepen maar het heeft geen zin vergroting tegen te houden.

    Geplaatst door: Piet Schapers m/s Fixut Maris op
  • Goed nieuws voor de schippers met kleinere schepen, nu blijven er nog een paar ondernemers over die hun kost goed kunnen verdienen, in een voor grote schepen onbereikbaar gebied, zodat ze niet bang hoeven zijn ook opgevreten te worden door de onstilbare honger van het liberale marktdenken.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Och het zal Frankrijk niet wezen?

    Geplaatst door: Peter op
  • Hoop dat dit met de omleiding van den bosch ook gebeurd dan worden wij tenminste niet zo uitgebuit zoals nu bij die groten gebeurt en blijft de veevoer in het binnenvaartschip en gaat het niet in bakken.
    maar ja het zal wel bij hopen blijven.

    Geplaatst door: veghel vaarder op
  • Nou daar gaan we, dit was te verwachten koop maar een canal du nord of laat een nieuwe bouwen want groter gaat het kanaal deze eeuw niet meer worden.

    Geplaatst door: Leon op

Reageer