Haven Rotterdam nu 21,50 m diep

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de maximale diepgang van de uitgaande vaart van 21,20 meter naar 21,50 meter verhoogd. Dit is van belang vanwege de toenemende uitvoer van olieproducten met mammoettankers, de zogenoemde very large of ultra large crude carriers.

Haven Rotterdam nu 21,50 m diep

Het eerste halfjaar verlieten dertien van dit soort schepen vol de Rotterdamse haven. Ze kunnen in het vervolg per reis ongeveer 5.000 ton méér lading meenemen.
De verruiming van de maximale diepgang is een gunstig gevolg van de aanleg van Maasvlakte 2. Vanwege de sterke dwarsstroom voor de haveningang mochten deze mammoettankers in de oude situatie alleen tijdens de stroomkentering de haven verlaten. Hierdoor konden ze niet optimaal profiteren van hoog water en daardoor minder diep afladen. Door de aanleg van Maasvlakte 2 is de stromingssituatie veel gunstiger geworden, waardoor deze beperking kon vervallen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Haven Rotterdam nu 21,50 m diep | Schuttevaer.nl

Haven Rotterdam nu 21,50 m diep

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de maximale diepgang van de uitgaande vaart van 21,20 meter naar 21,50 meter verhoogd. Dit is van belang vanwege de toenemende uitvoer van olieproducten met mammoettankers, de zogenoemde very large of ultra large crude carriers.

Haven Rotterdam nu 21,50 m diep

Het eerste halfjaar verlieten dertien van dit soort schepen vol de Rotterdamse haven. Ze kunnen in het vervolg per reis ongeveer 5.000 ton méér lading meenemen.
De verruiming van de maximale diepgang is een gunstig gevolg van de aanleg van Maasvlakte 2. Vanwege de sterke dwarsstroom voor de haveningang mochten deze mammoettankers in de oude situatie alleen tijdens de stroomkentering de haven verlaten. Hierdoor konden ze niet optimaal profiteren van hoog water en daardoor minder diep afladen. Door de aanleg van Maasvlakte 2 is de stromingssituatie veel gunstiger geworden, waardoor deze beperking kon vervallen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer