Schip vaart tegen IJsselbrug Zutphen

Het duwstel Lelie heeft donderdagmiddag rond 16.45 uur de Oude IJsselbrug in Zutphen zwaar beschadigd. Een deel van het geleidewerk werd weggevaren, de pijler werd beschadigd en de peilschaal werd weggevaren.

Onbekend schip tegen spoorbrug Zutphen

Een mobiel verkeersleider van Rijkswaterstaat ontdekte de schade even later. Aanvankelijk was niet duidelijk wie de schade had veroorzaakt omdat het schip zich niet zou hebben gemeld. Later bleek dat een voorbijganger een foto had gemaakt die hij naar de site van de plaatselijke krant stuurde. De Waterpolitie en Rijkswaterstaat konden daarop hun opsporingswerkzaamheden staken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • @K. Cornellisen : Ik bedoel inderdaad diegene die op de brug zat en alles in de gaten moet houden aldaar.
    Of deze nou van RWS is of Prorail doet niet erg terzake, feit dat zo’n schade pas later ontdekt wordt is kwalijk lijkt mij.

    En inderdaad, waar gewerkt wordt vallen spaanders, vandaar dat ik de naam liever niet noem.
    Ik zal de laatste zijn die zegt dat mij nooit iets zal overkomen, ik ben tenslotte ook maar gewoon een mens en niet zoals sommige mensen hier van zichzelf denken 100% foutloos…

    @ Jean : Hoe bedoel je dit?
    “Deze mensen zijn heel slecht bezig, in mijn ogen nemen deze mensen bewust risco’s!”
    IEDEREEN die vaart neemt bewust risico’s!
    Je doet je werk en probeert dit zo goed mogelijk te doen.
    Achteraf is alles te voorkomen en was ook dit nooit gebeurd.
    Er zijn ook voldoende ongelukken gebeurd met voorspant dus ook dat zou een onnodig risico betekenen.

    Zelf denk ik, maar da’s een persoonlijke mening dat het enige wat deze schipper echt te verwijten valt het niet melden van deze, toch wel grote schade is of het zou achteraf moeten blijken dat er hele andere oorzaken aan het licht komen welke echt niet kunnen in de binnenvaart.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Mensen die zeggen, ongelukje kan gebeuren, of, waar gewerkt wordt vallen spaanders……
    Deze mensen zijn heel slecht bezig, in mijn ogen nemen deze mensen bewust risco’s!
    Er staan de laatste tijd wel heel veel ongelukken in de krant, en allemaal eenvoudig te voorkomen!
    Zoals hier……waarom geen voorspan? Wordt het transport dan te duur…..of geeft het meer werk. (niet zeiken dat schade verhelpen ook werk is)
    Hoe vaak zie ik niet staan….brug te laag, een omgekeerde wereld, de schipper is zo dom geweest om niet te weten hoe hoog zijn schip is!!!!! Net teveel containers, te weinig ballast, of stuurhut te hoog omdat er 1 laag containers teveel opstaat.
    1 laag minder is toch meer werk!!
    Dan lees ik ook doodleuk, schip tegen peiler, of schip vast op de Donau…..
    Ik zeg dan, te diep geladen, of te hard varen, waardoor te grote zuiging……
    Is dit niet allemaal op ondoordachte wijze een te groot risico opzoeken?
    Of is dit voor puur eigenbelang te grote risico’s nemen, en daardoor een bedrijfstak kapot maken?
    Door goed doordacht werken is zonder veel extra kosten 60% van de huidige ongelukken te voorkomen
    Een mooie taak van de verzekering om bepaalde schades niet meer te betalen……zoals schade door te hoog, en te hard varen.
    Stremmingen zullen dan snel afnemen.

    Geplaatst door: Jean op
  • Het geeft toch wel te denken dat je met zo\’n relatief licht transport een heel geleidewerk weg kan varen

    Geplaatst door: J.S. op
  • @ Tankerman,

    Wellicht dat de brugbediening iemand is van Prorail en die Riviermeester is natuurlijk van RWS. Effe een telefoontje met de brugbediening; en de Riviermeester was ook op de hoogte geweest (uhm….).

    Moet trouwens wel een klap geweest zijn als je een hele remming uit het laatste deel van de opening vaart. Maar ik vind ondanks alles dat die schipper van de duwer met constructie correct gehandeld heeft, hij heeft gelijk contact gelegd met de bediener (en die zal wel op afstand zitten in deze moderne tijden).

    En waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders. Morgen kunnen jij óf ik, ook een dergelijk geintje moeten gaan meemaken. We komen immers vroeg of laat allemaal eens aan de beurt als het op een schade varen aankomt.
    Ik hoop dat als ik eens aan de beurt mocht komen bij ‘mister Murphy’, dat het dan ook zoals hier met een sisser afloopt en het alleen bij materiële schade blijft. Om het met Johan Cruijff te zeggen: ‘Zelfs wanneer je pech hebt, moet je een beetje geluk hebben!’

    Met een vierkante kop kan zoiets natuurlijk gebeuren (of is de deklast / constructie blijven haken?). Wel ergerlijk hoe onze vakgenoten gelijk van het negatiefste uitgaan, wanneer het eerste bericht hier niet echt gelukkig is neergeschreven. Niemand zal staan te juichen als dit je overkomt, maar volgende keer beter maar weer, en over tot de orde van de dag.

    Goede en veilige vaart voor iedereen toegewenst (inclusief alle onze recreërende mede-vaarweggebruikers),

    Geplaatst door: K. Cornellisen op
  • Wel grappig om te lezen wat een dom ge*** er hier tussendoor komt.

    Echter spijtig dat een schip met een opening door de brug gaat, vervolgens de zaak compleet aan gruzelementen vaart en de desbetreffende RWS ambtenaar hier, ondanks al zijn camera’s pas later iets van mee krijgt….

    Op de foto in de Stentor is nog net het schip te zien welke de schade veroorzaakte.
    De naam welke hier bij vermeld staat klopt deels (Persoonlijk vind ik het niet erg netjes om deze hier te gaan noemen…)

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Maar welk schip is het nu uiteindelijk geweest?
    weet iemand dat…..?

    Geplaatst door: kevin op
  • Rood licht misschien??
    Wel jammer dat de “nautisch verkeersleidster van de brugbediening Zutphen” op de camera’s niet zag dat “het hele geleidestel weg was.”

    Geplaatst door: André op
  • O sorry de groeteN dus voordat er daar weer over gevallen wordt.

    Geplaatst door: c.wijnen op
  • vriendelijk bedankt voor de positieve reacties van sommige mensen.Ik denk het goed te doen wat gehoord heb van mijn broer. En dan zulke reacties gewoon te triest voor woorden maar ja dat is de hele maatschappij zo onderhand. je kan niks zeggen zonder een bak kritiek over je heen te krijgen.de groete C.Wijnen

    Geplaatst door: c.wijnen op
  • Allemaal reakties over onbenulligheden. En niemand heeft het erover dat het niet normaal is dat de schade niet door de veroorzaker is gemeld. Geeft toch te denken.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemr op
  • @zoetwatervisser, HAHAHA geniaal! Hoe kom je er op!

    Geplaatst door: mark op
  • @oudschippers

    Het probleem is niet de grote schepen, het probleem zit hem in de mensen die er niet mee om kunnen gaan.

    Jaren heb ik daar gevaren met 110 ers. containers en hotelschepen.het enigste probleem daar zijn de kleinere schepen die midden bach opkomen en niet terug melden.

    Ik realiseer me dat we hier te maken hebben met een generatie verschil, maar gooi het niet op te grote schepen..

    Geplaatst door: Henk op
  • Tegelijk verbieden die grote schepen,en aan elkaar gekoppelde vracht schepen op de IJssel
    deze rivier is niet berekend op grotere schepen

    Geplaatst door: oudschipper op
  • Gelijk slopen die brug!

    Geplaatst door: Schippertje op
  • @c.wijnen
    Klopt ook niet ik zat er te vissen en heb alles gezien. Gelijk mijn vriendin gebeld die heeft een kennis dij de recherche die heeft zijn oma gebeld en die weer haar zoon bij de navyseals en zo hebben ze hem gepakt en niet anders. Dit is het verhaal en niet anders , whahahahaha

    Geplaatst door: zoetwatervisser op
  • lang leve de afstandbediening.

    Geplaatst door: Piet op
  • Ehh c wijnen? ja en???

    Geplaatst door: Joep op
  • het verhaal klopt niet helemaal.
    Mijn broer heeft geconstateerd dat de boel aan gruzelementen lag en middels camera beelden via het klpd zijn ze achter de veroorzaker gekomen.
    mijn broer vaart namelijk als gezagvoerder op een rws boot vandaar.

    Geplaatst door: c.wijnen op
  • Is het toevallig een zwarte kleur geweest?

    Geplaatst door: Inspecteur op

Reageer

Schip vaart tegen IJsselbrug Zutphen | Schuttevaer.nl

Schip vaart tegen IJsselbrug Zutphen

Het duwstel Lelie heeft donderdagmiddag rond 16.45 uur de Oude IJsselbrug in Zutphen zwaar beschadigd. Een deel van het geleidewerk werd weggevaren, de pijler werd beschadigd en de peilschaal werd weggevaren.

Onbekend schip tegen spoorbrug Zutphen

Een mobiel verkeersleider van Rijkswaterstaat ontdekte de schade even later. Aanvankelijk was niet duidelijk wie de schade had veroorzaakt omdat het schip zich niet zou hebben gemeld. Later bleek dat een voorbijganger een foto had gemaakt die hij naar de site van de plaatselijke krant stuurde. De Waterpolitie en Rijkswaterstaat konden daarop hun opsporingswerkzaamheden staken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • @K. Cornellisen : Ik bedoel inderdaad diegene die op de brug zat en alles in de gaten moet houden aldaar.
    Of deze nou van RWS is of Prorail doet niet erg terzake, feit dat zo’n schade pas later ontdekt wordt is kwalijk lijkt mij.

    En inderdaad, waar gewerkt wordt vallen spaanders, vandaar dat ik de naam liever niet noem.
    Ik zal de laatste zijn die zegt dat mij nooit iets zal overkomen, ik ben tenslotte ook maar gewoon een mens en niet zoals sommige mensen hier van zichzelf denken 100% foutloos…

    @ Jean : Hoe bedoel je dit?
    “Deze mensen zijn heel slecht bezig, in mijn ogen nemen deze mensen bewust risco’s!”
    IEDEREEN die vaart neemt bewust risico’s!
    Je doet je werk en probeert dit zo goed mogelijk te doen.
    Achteraf is alles te voorkomen en was ook dit nooit gebeurd.
    Er zijn ook voldoende ongelukken gebeurd met voorspant dus ook dat zou een onnodig risico betekenen.

    Zelf denk ik, maar da’s een persoonlijke mening dat het enige wat deze schipper echt te verwijten valt het niet melden van deze, toch wel grote schade is of het zou achteraf moeten blijken dat er hele andere oorzaken aan het licht komen welke echt niet kunnen in de binnenvaart.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Mensen die zeggen, ongelukje kan gebeuren, of, waar gewerkt wordt vallen spaanders……
    Deze mensen zijn heel slecht bezig, in mijn ogen nemen deze mensen bewust risco’s!
    Er staan de laatste tijd wel heel veel ongelukken in de krant, en allemaal eenvoudig te voorkomen!
    Zoals hier……waarom geen voorspan? Wordt het transport dan te duur…..of geeft het meer werk. (niet zeiken dat schade verhelpen ook werk is)
    Hoe vaak zie ik niet staan….brug te laag, een omgekeerde wereld, de schipper is zo dom geweest om niet te weten hoe hoog zijn schip is!!!!! Net teveel containers, te weinig ballast, of stuurhut te hoog omdat er 1 laag containers teveel opstaat.
    1 laag minder is toch meer werk!!
    Dan lees ik ook doodleuk, schip tegen peiler, of schip vast op de Donau…..
    Ik zeg dan, te diep geladen, of te hard varen, waardoor te grote zuiging……
    Is dit niet allemaal op ondoordachte wijze een te groot risico opzoeken?
    Of is dit voor puur eigenbelang te grote risico’s nemen, en daardoor een bedrijfstak kapot maken?
    Door goed doordacht werken is zonder veel extra kosten 60% van de huidige ongelukken te voorkomen
    Een mooie taak van de verzekering om bepaalde schades niet meer te betalen……zoals schade door te hoog, en te hard varen.
    Stremmingen zullen dan snel afnemen.

    Geplaatst door: Jean op
  • Het geeft toch wel te denken dat je met zo\’n relatief licht transport een heel geleidewerk weg kan varen

    Geplaatst door: J.S. op
  • @ Tankerman,

    Wellicht dat de brugbediening iemand is van Prorail en die Riviermeester is natuurlijk van RWS. Effe een telefoontje met de brugbediening; en de Riviermeester was ook op de hoogte geweest (uhm….).

    Moet trouwens wel een klap geweest zijn als je een hele remming uit het laatste deel van de opening vaart. Maar ik vind ondanks alles dat die schipper van de duwer met constructie correct gehandeld heeft, hij heeft gelijk contact gelegd met de bediener (en die zal wel op afstand zitten in deze moderne tijden).

    En waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders. Morgen kunnen jij óf ik, ook een dergelijk geintje moeten gaan meemaken. We komen immers vroeg of laat allemaal eens aan de beurt als het op een schade varen aankomt.
    Ik hoop dat als ik eens aan de beurt mocht komen bij ‘mister Murphy’, dat het dan ook zoals hier met een sisser afloopt en het alleen bij materiële schade blijft. Om het met Johan Cruijff te zeggen: ‘Zelfs wanneer je pech hebt, moet je een beetje geluk hebben!’

    Met een vierkante kop kan zoiets natuurlijk gebeuren (of is de deklast / constructie blijven haken?). Wel ergerlijk hoe onze vakgenoten gelijk van het negatiefste uitgaan, wanneer het eerste bericht hier niet echt gelukkig is neergeschreven. Niemand zal staan te juichen als dit je overkomt, maar volgende keer beter maar weer, en over tot de orde van de dag.

    Goede en veilige vaart voor iedereen toegewenst (inclusief alle onze recreërende mede-vaarweggebruikers),

    Geplaatst door: K. Cornellisen op
  • Wel grappig om te lezen wat een dom ge*** er hier tussendoor komt.

    Echter spijtig dat een schip met een opening door de brug gaat, vervolgens de zaak compleet aan gruzelementen vaart en de desbetreffende RWS ambtenaar hier, ondanks al zijn camera’s pas later iets van mee krijgt….

    Op de foto in de Stentor is nog net het schip te zien welke de schade veroorzaakte.
    De naam welke hier bij vermeld staat klopt deels (Persoonlijk vind ik het niet erg netjes om deze hier te gaan noemen…)

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Maar welk schip is het nu uiteindelijk geweest?
    weet iemand dat…..?

    Geplaatst door: kevin op
  • Rood licht misschien??
    Wel jammer dat de “nautisch verkeersleidster van de brugbediening Zutphen” op de camera’s niet zag dat “het hele geleidestel weg was.”

    Geplaatst door: André op
  • O sorry de groeteN dus voordat er daar weer over gevallen wordt.

    Geplaatst door: c.wijnen op
  • vriendelijk bedankt voor de positieve reacties van sommige mensen.Ik denk het goed te doen wat gehoord heb van mijn broer. En dan zulke reacties gewoon te triest voor woorden maar ja dat is de hele maatschappij zo onderhand. je kan niks zeggen zonder een bak kritiek over je heen te krijgen.de groete C.Wijnen

    Geplaatst door: c.wijnen op
  • Allemaal reakties over onbenulligheden. En niemand heeft het erover dat het niet normaal is dat de schade niet door de veroorzaker is gemeld. Geeft toch te denken.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemr op
  • @zoetwatervisser, HAHAHA geniaal! Hoe kom je er op!

    Geplaatst door: mark op
  • @oudschippers

    Het probleem is niet de grote schepen, het probleem zit hem in de mensen die er niet mee om kunnen gaan.

    Jaren heb ik daar gevaren met 110 ers. containers en hotelschepen.het enigste probleem daar zijn de kleinere schepen die midden bach opkomen en niet terug melden.

    Ik realiseer me dat we hier te maken hebben met een generatie verschil, maar gooi het niet op te grote schepen..

    Geplaatst door: Henk op
  • Tegelijk verbieden die grote schepen,en aan elkaar gekoppelde vracht schepen op de IJssel
    deze rivier is niet berekend op grotere schepen

    Geplaatst door: oudschipper op
  • Gelijk slopen die brug!

    Geplaatst door: Schippertje op
  • @c.wijnen
    Klopt ook niet ik zat er te vissen en heb alles gezien. Gelijk mijn vriendin gebeld die heeft een kennis dij de recherche die heeft zijn oma gebeld en die weer haar zoon bij de navyseals en zo hebben ze hem gepakt en niet anders. Dit is het verhaal en niet anders , whahahahaha

    Geplaatst door: zoetwatervisser op
  • lang leve de afstandbediening.

    Geplaatst door: Piet op
  • Ehh c wijnen? ja en???

    Geplaatst door: Joep op
  • het verhaal klopt niet helemaal.
    Mijn broer heeft geconstateerd dat de boel aan gruzelementen lag en middels camera beelden via het klpd zijn ze achter de veroorzaker gekomen.
    mijn broer vaart namelijk als gezagvoerder op een rws boot vandaar.

    Geplaatst door: c.wijnen op
  • Is het toevallig een zwarte kleur geweest?

    Geplaatst door: Inspecteur op

Reageer