Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

IJMUIDEN [UPDATE], 23 juni 2012 09:53

Amsterdams bedrijfsleven blij met keus voor zeesluis IJmuiden

Een nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden van 500x65x18 meter (lxbxd) is haalbaar, betaalbaar en inpasbaar. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, gedeputeerde Post van de provincie Noord-Holland en wethouder Ossel van de gemeente Amsterdam hebben hun voorkeur uitgesproken voor deze variant. Hiermee is de komst van een nieuwe zeesluis ter vervanging van de Noordersluis een stap dichterbij gekomen.

Een zeesluis met een omvang van 500 meter lengte, een breedte van 65 meter en 18 meter diep, past binnen het sluizencomplex op de beoogde locatie tussen de Noordersluis en de Middensluis. (Foto Haven Amsterdam)'
Een zeesluis met een omvang van 500 meter lengte, een breedte van 65 meter en 18 meter diep, past binnen het sluizencomplex op de beoogde locatie tussen de Noordersluis en de Middensluis. (Foto Haven Amsterdam)
  • Nieuwe Zeesluis IJmuiden haalbaar, betaalbaar en inpasbaar

Met de aanleg van een nieuwe grote sluis is een bedrag van 848 miljoen euro gemoeid. De convenantpartners hebben afgesproken dat de sluis binnen het gestelde budget gerealiseerd moet worden. De zeesluis verbetert de bereikbaarheid van de Amsterdamse havenregio over het water.

Rechte rug
Bedrijfslevenorganisaties EVO, VNO-NCW West, de Kamer van Koophandel Amsterdam en ORAM reageren ingenomen op het nieuws. Hoewel daarmee een belangrijke stap in het proces is gezet, is het volgens de organisaties nog te vroeg om te juichen. Pas eind 2013, wanneer de effecten van de beoogde nieuwe sluis op onder ander het milieu inzichtelijk zijn gemaakt, volgt een definitief besluit.

Het gezamenlijke bedrijfsleven roept bestuurders en politici op ook ten tijde van bezuinigingen de rug recht houden en de financiële afspraak na te komen. 'De aanleg van een nieuwe sluis is voor de economie van de regio Noord-Holland en Nederland van groot belang', reageren de organisaties. 'Het staken van investeringen in de sluis zou voor de stadsregio Amsterdam, de motor van de Nederlandse economie, een stevige rem op de welvaartsontwikkeling betekenen. Kiezen voor vervanging van de sluis is kiezen voor de broodnodige economische groei en dat moet goed tussen de oren blijven zitten', aldus de bedrijfslevenpartijen.

Voorkeursbeslissing
De voorkeursbeslissing voor een sluis van 500 x 65 x 18 meter is gebaseerd op onderzoek naar drie verschillende sluisvarianten. Hierbij is gekeken naar de technische, ruimtelijke en nautische haalbaarheid, de investerings- en onderhoudskosten, de verwachte milieueffecten, de maatschappelijke kosten en baten, de planning en risico’s, en de financierbaarheid. Een zeesluis met een omvang van 500 meter lengte, een breedte van 65 meter en 18 meter diep, past binnen het sluizencomplex op de beoogde locatie tussen de Noordersluis en de Middensluis. De sluis kan op deze locatie met traditionele rechte roldeuren worden uitgevoerd.

Naast de scheepvaartfunctie van de sluis dient deze als primaire waterkering voor een groot deel van Noordwest-Nederland. Het milieuonderzoek laat zien dat er met een nieuwe sluis en toename van de scheepvaart nauwelijks extra milieueffecten zijn. Verder is gebleken dat de oplevering van de nieuwe zeesluis verwacht kan worden in 2019, waarbij mogelijk al in de testfase in 2018 de eerste schepen door de zeesluis kunnen varen. Naar verwachting start de aanleg in 2015. Na ingebruikname van de nieuwe zeesluis wordt de Noordersluis buiten bedrijf gesteld en alleen ingezet bij eventuele calamiteiten.

Financiën
De drie betrokken partijen concluderen dat een nieuwe zeesluis aangelegd kan worden binnen het gestelde maximale budget van 848 miljoen euro waarbij het ministerie van Infrastructuur en Milieu 574 miljoen euro investeert in de vervanging van de Noordersluis. De provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam dragen bij voor een grotere sluis en de snellere aanleg. De Provincie Noord-Holland heeft 58,3 miljoen gereserveerd. De gemeente Amsterdam heeft voor haar bijdrage een taakstellend (cap) bedrag van 129,6 miljoen gereserveerd. (prijspeil 2011). Daarnaast rekenen de partijen op een Europese subsidie uit het fonds voor de Trans-Europese Vervoersnetwerken (TEN-T) en fiscale voordelen. Voor de planstudiefase gaf Brussel eerder al een subsidie van 1,75 miljoen euro.

Nadere uitwerking
Met de voorkeursbeslissing volgt nu de fase van uitwerking van de plannen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze fase omvat de planologische procedures – het Provinciaal Inpassingsplan, de milieueffectrapportage en de (voorbereiding van de) aanbesteding.

Ook zullen regio en rijk zich inspannen om binnen de grenzen van de leefbaarheid verdere groei van havenactiviteiten in het Noordzeekanaalgebied mogelijk te maken. Aan het eind van deze fase vindt de definitieve besluitvorming plaats over de financiering, de gunning en realisatie van de nieuwe sluis. 

Bereikbaarheid Noordzeekanaalgebied
De huidige Noordersluis dateert uit 1929 en is technisch gezien aan het einde van zijn levensduur en is in 2029 aan vervanging toe. Om de huidige en toekomstige markt te kunnen bedienen en de schaalvergroting in de scheepvaart op te kunnen vangen, is het uit economisch oogpunt van belang de nieuwe zeesluis tijdig te realiseren. Met de komst van een nieuwe grote zeesluis groeit de sluiscapaciteit mee met de groei van de ladingstromen en de schaalvergroting in de scheepvaart. Schepen kunnen zodoende vlot en veilig van en naar het Noordzeekanaal varen. De nieuwe zeesluis geeft ruimte om aan de vraag van de markt te voldoen en levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van de bedrijven in het Noordzeekanaalgebied en het Europese achterland. 

Samenwerking
Voor het realiseren van de nieuwe grote zeesluis, werken het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Holland, Haven Amsterdam, Rijkswaterstaat en de gemeente Velsen nauw samen. Eind 2009 hebben het Rijk, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam de gezamenlijke uitgangspunten voor de bouw van een zeesluis bij IJmuiden vastgelegd in een convenant. Ook ondertekenden de convenantpartijen een intentieverklaring met de gemeente Velsen.

Reacties (9)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Als het Amsterdamse bedrijfs leven zo blij is met deze nieuwe sluis hoeveel dragen zij dan bij aan de kosten????

Jan S

25-06-2012 op 11:56

Het is van groot belang voor het voortbestaan van de haven van Amsterdam dat er een tweede nieuwe sluis komt alleen al om het risico voor rederijen dat ze lopen met 1 sluis te voorkomen

harm

24-06-2012 op 18:20

Oppie, vertel.. grote toegevoegde waarde? En wat een nieuwe zeesluis daar aan toevoegt?
Wat de schipperij betreft, velen boeten persoonlijk voor die investeringen. Anders dan dan banken die wel het verlies op de samenleving afwentelen.

Duh!

24-06-2012 op 09:33

De Amsterdamse haven heeft een aantal aktiviteiten met een grote toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie. Ten opzichte van de investeringen voor de " tweede maasvlakte" waar de expliotanten elkaar de tent uitvechten valt de investering nog mee ? Je kunt natuurlijk ook niet investeren en het geld gebruiken voor uitkeringen, aan het " Nederlande schippersvolk" dat het geld wel over de balk smijt met verkeerde investeringen.

Oppie

23-06-2012 op 19:59

Tsja, het zou zomaar ineens storm kunnen lopen in Amsterdam.... Alle havens aan de Westkust concurreren elkaar de tent uit en het ziet er naar uit dat er voorlopig geen booming economische business is.

Het zal ook niemand verbazen als het niet bij die 848 miljoen blijft. Het trackrecord van de overheids bestedingen is niet best wat dat betreft.

Duh!

23-06-2012 op 19:17

Richard, het is normaal toch 2 keer per etmaal hoogwater, het gaat toch niet zo storm lopen dat er constant zulke diepe schepen in Amsterdam verwacht gaan worden ?

jan

23-06-2012 op 15:20

dat klopt wel de tunnel geeft de maximale diepgang aan op het kanaal, maar nu is het zo dat je alleen met hoog water met een diepgang van 13,80 mtr van de buitenkant de sluis in kan dus als de nieuwe sluis dieper is dan kunnen de schepen ook met laag water naar binnen

richard

23-06-2012 op 13:19

Met de Ceres terminal in het achterhoofd, geen goede achterland verbinding en een nieuwe maasvlakte naast de deur... Wordt het niet tijd om ff te reorganiseren in B.V. Nederland?

Duh!

22-06-2012 op 19:41

Waarom 18 meter diep ? De Velsertunnel blijft er toch gewoon liggen.

jan

22-06-2012 op 13:41

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Sloopfonds van de plank (16-4-14)
Zonnebloem doet aangifte tegen... (16-4-14)
‘Olieprijs gaat stijgen in 2014' (16-4-14)
Meest gelezen op Schuttevaer.nl -... (15-4-14)
Matroos nog in levensgevaar na... (14-4-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Cruise Insight award voor ‘meest... (22-3-14)
Sterke expansie Viking River... (19-3-14)
Sail Kampen groter dan ooit (15-3-14)
Nederlandse cruisemarkt blijft... (14-3-14)
Positief over eerste Hiswa... (7-3-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Sluiswachters terug op Zeeuwse... (16-4-14)
Zwillingsschleuse... (16-4-14)
Canal du Nord weer open (15-4-14)
Vlissingse kades achter slot en... (11-4-14)
Alleen de B nog ... (11-4-14)
Offshore » RSS
Megapijpleidingproject in Zwarte... (10-4-14)
Polar Onyx bij Huisman (6-4-14)
Financiering rond voor windpark... (28-3-14)
HEBO bergt Maria (7-3-14)
Boskalis neemt zeesleeprederij... (5-3-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Coastal Chariot voor Franse markt (11-4-14)
Kamphuisen levert tweetal aan... (11-4-14)
Casco's voor Damen (10-4-14)
Mitsubishi levert prototype Aida... (10-4-14)
Peters Shipyards failliet (9-4-14)
Techniek » RSS
110.000 euro voor... (8-4-14)
LNG-doorbraak binnenvaart (7-4-14)
Economie en verkrijgbaarheid remmen... (7-4-14)
Motorenquiz uitdaging voor... (7-4-14)
‘Kleine motoren per pk... (7-4-14)
Telematica » RSS
BICS-update nodig voor juiste... (10-1-14)
Coöperatief dieptemeten bespaart... (8-1-14)
Eerste WiFi abonnement en lancering... (31-12-13)
Voor Schuttevaer kan... (18-12-13)
CCR stelt AIS verplicht (13-12-13)
Varend bestaan » RSS
Terugkijken: Maasbrachts rapport... (16-4-14)
Werknemers binnenvaart blijven... (16-4-14)
Column: Elke sector krijgt het... (11-4-14)
7-tegen-7-toernooi (5-4-14)
Premierestitutie bij SON en Noord... (4-4-14)
Vervoermarkt » RSS
Nextlogic stelt... (16-4-14)
Aan de Reis: weinig ruimte (16-4-14)
Zeevrachtenmarkt: Goed nieuws voor... (16-4-14)
Kantoormeubelen per schip (11-4-14)
Aan de Reis: Markt blijft slap (9-4-14)
Visserij » RSS
UK-20 naar de sloop (14-4-14)
Visstand Waddenzee daalt fors (11-4-14)
Japan staakt walvisjacht (31-3-14)
Breskens bouwt nieuwe vismijn (28-3-14)
Nieuwste type sumwing (27-3-14)
Zeevaart » RSS
PvdA blokkeert private beveiliging... (11-4-14)
Uitwijkplichtige Statengracht bleef... (11-4-14)
Zware Kees: Met zilte groet! (11-4-14)
Voorlopig geen katalysator (9-4-14)
Scheepsbrug van de toekomst (4-4-14)






Product van de maand RSS

Aanmelden nieuwsbrief

 

Wilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van nieuws uit de maritieme sector?

 

Meldt u zich dan nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

 

Klik hier voor het aanmeldformulier.

 

2x per week alle actualiteiten uit de branche in uw e-mailbox!

Proefabonnement

 

Een proefabonnement ter kennismaking!

 

Wilt u gedurende 8 weken kennismaken met Schuttevaer?

 

Neem dan een proefabonnement voor

slechts € 18,00 (excl. BTW)