Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

TERNEUZEN [UPDATE], 19 maart 2012 16:41

Belgisch-Nederlands akkoord over grote zeesluis Terneuzen

Nederland en Vlaanderen zijn het eens over een grote zeesluis bij Terneuzen. Dat hebben minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (Mobiliteit en Openbare werken) maandag in Terneuzen bekendgemaakt.

  • Ministers geven groen licht voor start van planuitwerkingsfase
De nieuwe sluis verbetert de toegang tot de haven van Gent en zorgt voor een vlotte doortocht van binnenvaartschepen tussen Nederland, België en Frankrijk.

De aanleg van de sluis kost naar verwachting 930 miljoen euro. De kosten voor het onderhoud voor 30 jaar bedragen 75 miljoen euro. Nederland betaalt 141,9 miljoen euro. Vlaanderen draagt de overige kosten. Van de Nederlandse bijdrage neemt de Zeeuwse regio 10 miljoen euro voor haar rekening.

Het Havenbedrijf Gent is uitermate verheugd met deze historische stap waardoor de maritieme toegang van de haven wordt verbeterd en de fase van plannen maken kan starten. 'Dit financieringsakkoord geeft de bedrijven en potentiële investeerders bovendien de nodige zekerheid om hun toekomstplannen in de Gentse haven verder te ontwikkelen', aldus de havendirectie in een reactie.

Grote zeesluis
Eerder bereikten Vlaanderen en Nederland al overeenstemming over de grootte van de sluis. In de verdere uitwerking vormt de afmeting 427mx55mx16m (lxbxd) het uitgangspunt. Door de aanleg van deze grote zeesluis wordt de haven van Gent bereikbaar voor de grootste zeeschepen en wordt een belangrijk capaciteitsknelpunt voor de binnenvaart opgelost. De sluis zorgt voor minder wachttijd voor binnenvaartschippers. Ook levert de grote sluis een impuls aan de regionale economie, met name in de kanaalzone.

Door de keuze voor een grote zeesluis zijn er op termijn extra kosten voor aanpassingen van het kanaal, tunnel en bruggen. Deze extra kosten komen voor rekening van Vlaanderen. Nederland draagt hier maximaal 150 miljoen euro aan bij. De betaling zal uiterlijk plaatsvinden bij de ingebruikname van de sluis.
Voor de planuitwerkingsfase zal een beroep gedaan worden op Europese co-financiering (TEN-T). Vlaanderen neemt het initiatief voor deze subsidieaanvraag. De bijdrage van Europa betreft maximaal 50% van de projectkosten.

Planning
Nu beide bewindslieden het akkoord hebben gesloten zal op korte termijn de planuitwerkingsfase starten. Parallel hieraan werken Vlaanderen en Nederland de gemaakte afspraken verder uit in een verdrag. Na afronding van de planuitwerkingsfasedie 2 tot 3 jaar in beslag neemt, volgt de aanbesteding. Na een bouwtijd van 4 tot 5 jaar kan de sluis rond 2021 gereed zijn.

Het kanaal van Gent naar Terneuzen is 32 kilometer lang. 16,6 kilometer hiervan ligt op Nederlands grondgebied, van Sas van Gent tot aan de Westerschelde bij Terneuzen. Het kanaal van Gent naar Terneuzen is een hoofdvaarweg voor de scheepvaart. In 2011 maakten 70.000 schepen gebruik van de sluis bij Terneuzen.

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Hopelijk voorzien ze nu ook een spuikanaal. Maar of onze belgische grote lichten daar ook aan gedacht hebben? Nochtans broodnodig.

kris

25-03-2012 op 03:22

Het word geen 4de sluis. Het word een 3de sluis op de plaats van de middensluis.
En er komt weer geen apart spuikanaal als ik het goed begrijp.

Mark

20-03-2012 op 16:32

@ Mark,
Hoe bedoel je?

Het duurt i.d.d. nog een paar jaar tot ±2023 voordat de 4de sluis gebruikt kan worden. Er speelt ook nog iets omtrent wel/geen spuikanaal bij deze nieuwe sluis. Is daar al meer bekend over?

Geïnteresseerde Olander

20-03-2012 op 10:20

Een paar jaar zonder middensluis dus.bDat worden een paar jaar van nog veel langere wachttijden, nog meer stremmingen (ivm spuien) en nog meer gevloek op de VHF.

Mark

20-03-2012 op 00:34

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Ingestorte brug Tisselt stremt... (20-9-14)
Ankerligger bij Xanten aangevaren (17-9-14)
Opinie: Lokale omzetgroei niet... (6-9-14)
Nieuwe Young Maritime... (5-9-14)
Hommage aan redders (5-9-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Nederlandse charterschippers willen... (15-9-14)
Alle lappen omhoog tijdens Y-zeilen (10-9-14)
Meer dan 200 historische schepen in... (8-8-14)
‘Overheid laat varend erfgoed in... (8-8-14)
Uitdrijven Quantum of the Seas... (8-8-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Evergem gaat met halve kolk... (19-9-14)
Haven Rotterdam maakt minder... (19-9-14)
Milieuprijs voor Rijncommissie (19-9-14)
COV over Rijksbegroting 2015:... (17-9-14)
‘Sluis in Nieuwe Waterweg beter... (17-9-14)
Offshore » RSS
Tweede FCS 2008 naar OWS (18-9-14)
Nieuw hefschip in Rotterdam (23-8-14)
Maersk Supply Service breidt vloot... (22-8-14)
Hartinfarct bovenop scheepsbrug in... (13-8-14)
Monopile Gripper gemonteerd aan... (8-8-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Arklow Beacon van stapel in... (20-9-14)
Helling met fraai gazonnetje (13-9-14)
Netherlands Maritime Technology... (12-9-14)
HAL bestelt grootste cruiseschip in... (7-9-14)
KNVTS nomineert Atlantic Dawn,... (5-9-14)
Techniek » RSS
SMM focust op zuinig en schoon (17-9-14)
Koppelverband krijgt FLEX-tunnel (5-9-14)
China ontwikkelt raketduikboot (5-9-14)
X-kont Ulstein verhoogt... (2-9-14)
Holland Paviljoen SMM spant de... (29-8-14)
Telematica » RSS
Scheepvaart speeltuin voor... (3-9-14)
Schippers testen nieuwe BICS-versie (3-7-14)
Veel strafbare fouten in AIS (2-7-14)
Vlaamse walstroom gaat online (5-5-14)
Beurs app voor Maritime Industry (30-4-14)
Varend bestaan » RSS
Schippers weigeren 7,50 nog langer... (19-9-14)
HZS Antwerpen breidt monumentaal... (19-9-14)
Maasbracht herdenkt... (19-9-14)
Column: De Franse slag (19-9-14)
Koninklijk paar op Prins Hendrik... (17-9-14)
Vervoermarkt » RSS
Vlaamse subsidie voor... (17-9-14)
Aan de Reis: Duits werk trekt aan (17-9-14)
Zeevrachtenmarkt: Ebola-angst neemt... (17-9-14)
Tankvaart wacht ‘tankslag' (12-9-14)
BVB stuurt de keuringsdienst van... (12-9-14)
Visserij » RSS
Experimenteel vleugeltuig met... (19-9-14)
Spotlights op langoustines (6-9-14)
‘Muren van haring en makreel' (5-9-14)
Garnalenkotter WR 230 doorzocht... (2-9-14)
Mosselzaad aan touwtjes (27-8-14)
Zeevaart » RSS
‘Kennis over ijsafzetting... (19-9-14)
Weg kwijt na ‘twee biertjes' en... (19-9-14)
Zware Kees: Doorgaand vaarwater (18-9-14)
‘Stugge overheid kost zeevaart... (12-9-14)
Nederlandse marine bezet 44ste... (11-9-14)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!