Thuishaven zonder aanlegplaats

Je zult als schipper maar niet welkom zijn in je eigen thuishaven. Voor binnenvaartschipper Hein Verkaik van ms Charisma uit Capelle aan den IJssel begint het daar wel op te lijken. Tot tweemaal toe moest zijn schip weg van de steiger waar het lag. Een Capelse ligplaats waar Verkaik wél welkom is, lijkt voorlopig onvindbaar.

Thuishaven zonder aanlegplaats

Door Dick den Braber

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • men zal er aan moeten wennen dat er vanuit de rijksoverheid steeds minder rekening wordt gehouden met de mensen die nodig zijn om het materiaal aan de gang te houden men is verworden tot een nummer op de computer die men uit kan zetten en waar men dan geen last meer van heeft wanneer men hiertegen protesteert heeft men het exuus van bezuiniging en reglementen op school wordt ons bijgebracht dat reglementen nodig zijn om de gemeenschap in goede banen te lijden tegenwoordig schijnt dit principe niet meer aanwezig te zijn want er worden regels verzonnen om de regels,tevens kan men stellen dat er zoveel ligplaatsen zijn weggesanneerd dat het huidige probleem voorgeprogammeerd was,de organisatie,s zijn hier doorlopend op gewezen, maar met het principe van het zal zo,n vaart niet lopen was de werktijd voorbij maar het wordt alleen maar erger men kan alleen maar het beste er van maken helpen kun je alleen maar jezelf

    Geplaatst door: HOF op
  • naar aanleiding van het bovenstaande artikel overweeg ik een actiegroep op te zetten, en wil ik schippers oproepen die problemen hebben met het verkrijgen van een ligplaats zichzelf hier te melden wellicht wanneer er een collectief gevormd kan worden dat den haag bereikt kan worden desnoods met wat mij betreft met harde acties.er zijn in nederland honderde kilometers kade die niet worden gebruikt lijkt mij dat de oplossing niet zo moeilijk is als ze maar willen meedenken.
    wellicht dat anders een blokkade de aandacht trekt voor een collectief probleem.
    u kunt zich aanmelden bij heb volgende e-mail adres ( schippercees@hotmail.com )wanneer er voldoende aanmeldingen zijn wordt u geinformeerd over verder te nemen stappen.
    in eerste instantie is het vooral belangrijk inzicht te krijgen in de omvang van het probleem en de bereidheid van de schipper om hier iets aan te willen doen .
    m. vr.gr
    schipper cees

    Geplaatst door: schipper Cees op
  • er wordt in nederland al jaren geen onheffing meer afgegeven aan schepen om ligplaats te nemen
    kennelijk zijn schippers en schepen niet meer nodig!!nederland waterland????hoe mooi het leven op het water op het water ook is amtenaren doen er alles aan om iedereen in het straatje te krijgen wat ze kennen!!! en tja schippers het is maar lastig en raar volk willen altijd maar dicht bij een winkel liggen of op een plaats bij een dorp of stad.
    je zou nog kunnen denken gaan denken dat het mensen zijn die als ze niet werken ook behoefte hebben aan contact met andere mensen van de wal of familie.
    ik woon al twintig jaar op het water en wordt van hot naar her gestuurd en weer terug ik woon en werk op het water maar dat is niet hun probleem vinden de heren in den haag!! en het is mijn keuze dat klopt mijn hart ligt nu eenmaal op het water.
    jammer dat wij als schippers de mensen die toch een behoorlijk spil in het wiel zijn die de boel draaiende houden en die nederland mede hebben gemaakt tot wat het is nu eigenlijk in het verdom hoekje worden gezet. ik zie het zo na jaren in de natte waterbouw te hebben gewerkt, het werk is klaar en nu moeten wij eigenlijk maar weer in een huis gaan wonen,want dat is wat toch eigenlijk normaal is er zijn zo n 200 schepen in nederland die problemen hebben om een ligplaats te vinden voor hun schip ook ik ben er daar een van.
    en ja natuurlijk ben ik daar ziek van en geeft het veel onrust. je kunt een schip nu eenmaal niet leeg laten lopen en in een tasje stoppen en het weer oppompen als je het weer nodig hebt. maar helaas is dat wel wat de heren van ons verwachten.
    het is niet het probleem van de overheid!!
    maar ik draai het tegenwoordig om uit ervaring meer ik mijn schip overal af waar het mij geschikt lijkt om te liggen en bij bezooek van een kantonnier zeg ik tja ik weet wel dat ik hier niet mag liggen maar dat mag ik 200 meter verder ook niet!! wijs mij een plaats aan waar ik wel mag liggen dan verhuis ik daarheen, en tot die tijd kunt u mij hier vinden!!
    m.vr.gr.
    een schipper zonder thuis

    Geplaatst door: schipper zonder thuis op
  • Niet alleen in Griekenland hebben ze ambtenaren te veel.
    Maar wij hebben bovendien te veel Nederlanders.
    Dat geeft wrijving……
    Grenzen dicht dus !

    …..

    Geplaatst door: Fred Trooster op
  • bart cornelissen, vreselijk zeg, u dringt zeker ook voor bij de Lidl.

    Geplaatst door: nederlander op
  • We schijnen in een wereld te leven, dat de stropdassen telkens weer iets verzinnen. Om de middenstand het zo moeilijk mogelijk te maken. Ze hebben niet in de gaten, dat heel de ambtenarij leeft op kosten van de middenstand en bevolking.

    IVW – SI – NMA die mensen houden heel geraffineerd zichzelf in stand, met als bijsmaak: wij bedenken die regels voor jullie welzijn.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Beste rws er
    Vind u het eigenlijk wel normaal dat er daar een piekfijn en peperduur steiger wordt neergelegd ,waarvan men vervolgens zegt dat het alleen gebruikt mag worden door de pakjesboot 13 bij de intocht van Sint Nicolaas?
    Ik begrijp daar helemaal nix van en in plaats van bij de beleidsmakers aan te kloppen om hen te wijzen op de problematiek en samen met ons proberen iets voor elkaar te krijgen komt u hier aan met uw regeltjes en ambtenarenpraat over BPR artikeltjes.
    Varen doe je samen zeggen ze toch bij uw organisatie? Die infantiele borden die overal de oevers staan te vervuilen hebben jullie daar toch neergezet? Lekker samen om iemand die daar aan de Groenedijk geheel aan de kant en compleet uit te weg ligt te gaan lastig vallen en weg te sturen.
    RWS zou ook kunnen zeggen :Schipper wij snappen uw probleem en zullen net als uzelf ons best doen om aan dit probleem te werken . Nee lekker wegsturen.
    Bah

    Geplaatst door: Hans Heesakker op
  • @ F.Schoenmakers, inderdaad is er een tekort aan ligplaatsen. RWS is ook bezig met het plannen/aanleggen van nieuwe locaties. Maar ook RWS heeft te maken met bezuinigingen, milieuregels en omwonenden.
    Zoals al is vermeld in het artikel is meneer weg gestuurd op grond van art.9.03 BPR. De Hollandse IJssel valt hier nu ook eenmaal onder. Meneer had dit moeten/kunnen weten.
    Het nieuwe steiger is aangelegd door de gemeente en heeft een vergunning met voorwaarde. Dit houd in dat hier geen schepen lang mogen liggen. Dit onder andere ivm de drukker wordende scheepvaart. Als iedereen overal maar gaat liggen en er gebeurt eens wat dan zijn het ook de schippers die als eerste wijzen naar RWS.Dan heeft RWS het ook weer niet goed gedaan.

    Geplaatst door: rws-er op
  • Beste RWS-er

    U heeft in zekere zin met dit artikel wel gelijk maar u kunt niet ontkennen dat mede door de RWS en locale overheden de liplaatsen voor de binnenvaart bemoeilijkt c.q weg gesaneerd worden.
    Er zijn zeker geen gebrek aan voorbeelden,toch?

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Ja ja de lieve mensen aan de wal willen allemaal een keer gratis meevaren en denken dat er heel veel romantiek is aan boord, willen ook graag aan het water wonen om naar “bootjes”te kijken die langsvaren, maar zij willen er geen last van hebben, hé hé dat is een lange zin…..

    Geplaatst door: viooltje op
  • Beste Nederlander,(Neandertalert??), het is inderdaad een stuk beter om ieder maar te laten liggen waar hij/zij wil, laat het maar los, tenslotte is de binnenvaart een heel saamhorige groep()We kunnen dat gewoon loslaten: binnenvaartschippers, en zeker ex-schippers gunnen elkaar de ruimte en zullen het niet erg vinden als er te pas en onpas ligplaatsen bezet en geclaimd worden. Aanspraak op vermeende rechten is een makkelijk eenzijdig op te zetten verhaal. Iets in mij zegt dat u zelf niet eens meer vaart…

    Geplaatst door: Bart Cornelissen op
  • Schippers moetrn zich ook eens beseffen dat ze dorpen en steden niets te bieden hebben.Vroeger lagen er in de weekenden en zeker toen er nog een beurs was, honderden schepen in de gemeenten. Hier had de middenstand veel profijt van. Nu hebben we allemaal grote nieuwbouw schepen die continu moeten varen. Ik heb in Maasbracht gezien dat er een 135 meter schip op de steigers lag. De schipper haalde boodschappen bij de Aldi en de matrozen hadden voor een maand genoeg uit Polen meegenomen. Maar nu er even wat minder lading is wil iedereen weer mooie ligplaatsen. Mensen, de binnenvaart is een harde wereld geworden zonder sociale aspecten. Maar, dat wilden we toch allemaal zo graag. Leegliggen was voor sukkels en nietsnutten!

    Geplaatst door: pietje op
  • wanneer gaan ambtenaren zich eens schamen, wanneer gaan ze eens beseffen dat ze een dienende factor zijn ter ondersteuning van de bijv de nijverheid, schippers, vissers enz en dus niet bedoeld zijn om nederland kapot te maken. ik vind het ronduit schandalig, dit is het zovelste voorbeeld van hoe Nederland een belachelijk land aan het worden is.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Heren schippers wen er maar aan dat je met onze mooie Nederlandse vloot steeds meer, wat zeg ik! steeds minder welkom bent in dorpen en steden.
    Ligplaatsen, alleen met walstroom en goed betalen anders kan je weg blijven. Het lijkt er steeds meer op om het de Nederlandse binnenvaartvloot zo moeilijk mogelijk te maken om ligplaats te kiezen. Ze hebben de mond vol als het gaat om vervoer over water maar ondertussen word het de schippers steeds moeilijker gemaakt om hun bedrijf de plek te geven waar ze recht op hebben, gezien de belangrijk van deze vervoerstak.
    Amtenarij, Stop er eens mee om het deze mensen steeds maar moeilijker te maken.

    Geplaatst door: C. de Vos op

Reageer

Thuishaven zonder aanlegplaats | Schuttevaer.nl

Thuishaven zonder aanlegplaats

Je zult als schipper maar niet welkom zijn in je eigen thuishaven. Voor binnenvaartschipper Hein Verkaik van ms Charisma uit Capelle aan den IJssel begint het daar wel op te lijken. Tot tweemaal toe moest zijn schip weg van de steiger waar het lag. Een Capelse ligplaats waar Verkaik wél welkom is, lijkt voorlopig onvindbaar.

Thuishaven zonder aanlegplaats

Door Dick den Braber

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • men zal er aan moeten wennen dat er vanuit de rijksoverheid steeds minder rekening wordt gehouden met de mensen die nodig zijn om het materiaal aan de gang te houden men is verworden tot een nummer op de computer die men uit kan zetten en waar men dan geen last meer van heeft wanneer men hiertegen protesteert heeft men het exuus van bezuiniging en reglementen op school wordt ons bijgebracht dat reglementen nodig zijn om de gemeenschap in goede banen te lijden tegenwoordig schijnt dit principe niet meer aanwezig te zijn want er worden regels verzonnen om de regels,tevens kan men stellen dat er zoveel ligplaatsen zijn weggesanneerd dat het huidige probleem voorgeprogammeerd was,de organisatie,s zijn hier doorlopend op gewezen, maar met het principe van het zal zo,n vaart niet lopen was de werktijd voorbij maar het wordt alleen maar erger men kan alleen maar het beste er van maken helpen kun je alleen maar jezelf

    Geplaatst door: HOF op
  • naar aanleiding van het bovenstaande artikel overweeg ik een actiegroep op te zetten, en wil ik schippers oproepen die problemen hebben met het verkrijgen van een ligplaats zichzelf hier te melden wellicht wanneer er een collectief gevormd kan worden dat den haag bereikt kan worden desnoods met wat mij betreft met harde acties.er zijn in nederland honderde kilometers kade die niet worden gebruikt lijkt mij dat de oplossing niet zo moeilijk is als ze maar willen meedenken.
    wellicht dat anders een blokkade de aandacht trekt voor een collectief probleem.
    u kunt zich aanmelden bij heb volgende e-mail adres ( schippercees@hotmail.com )wanneer er voldoende aanmeldingen zijn wordt u geinformeerd over verder te nemen stappen.
    in eerste instantie is het vooral belangrijk inzicht te krijgen in de omvang van het probleem en de bereidheid van de schipper om hier iets aan te willen doen .
    m. vr.gr
    schipper cees

    Geplaatst door: schipper Cees op
  • er wordt in nederland al jaren geen onheffing meer afgegeven aan schepen om ligplaats te nemen
    kennelijk zijn schippers en schepen niet meer nodig!!nederland waterland????hoe mooi het leven op het water op het water ook is amtenaren doen er alles aan om iedereen in het straatje te krijgen wat ze kennen!!! en tja schippers het is maar lastig en raar volk willen altijd maar dicht bij een winkel liggen of op een plaats bij een dorp of stad.
    je zou nog kunnen denken gaan denken dat het mensen zijn die als ze niet werken ook behoefte hebben aan contact met andere mensen van de wal of familie.
    ik woon al twintig jaar op het water en wordt van hot naar her gestuurd en weer terug ik woon en werk op het water maar dat is niet hun probleem vinden de heren in den haag!! en het is mijn keuze dat klopt mijn hart ligt nu eenmaal op het water.
    jammer dat wij als schippers de mensen die toch een behoorlijk spil in het wiel zijn die de boel draaiende houden en die nederland mede hebben gemaakt tot wat het is nu eigenlijk in het verdom hoekje worden gezet. ik zie het zo na jaren in de natte waterbouw te hebben gewerkt, het werk is klaar en nu moeten wij eigenlijk maar weer in een huis gaan wonen,want dat is wat toch eigenlijk normaal is er zijn zo n 200 schepen in nederland die problemen hebben om een ligplaats te vinden voor hun schip ook ik ben er daar een van.
    en ja natuurlijk ben ik daar ziek van en geeft het veel onrust. je kunt een schip nu eenmaal niet leeg laten lopen en in een tasje stoppen en het weer oppompen als je het weer nodig hebt. maar helaas is dat wel wat de heren van ons verwachten.
    het is niet het probleem van de overheid!!
    maar ik draai het tegenwoordig om uit ervaring meer ik mijn schip overal af waar het mij geschikt lijkt om te liggen en bij bezooek van een kantonnier zeg ik tja ik weet wel dat ik hier niet mag liggen maar dat mag ik 200 meter verder ook niet!! wijs mij een plaats aan waar ik wel mag liggen dan verhuis ik daarheen, en tot die tijd kunt u mij hier vinden!!
    m.vr.gr.
    een schipper zonder thuis

    Geplaatst door: schipper zonder thuis op
  • Niet alleen in Griekenland hebben ze ambtenaren te veel.
    Maar wij hebben bovendien te veel Nederlanders.
    Dat geeft wrijving……
    Grenzen dicht dus !

    …..

    Geplaatst door: Fred Trooster op
  • bart cornelissen, vreselijk zeg, u dringt zeker ook voor bij de Lidl.

    Geplaatst door: nederlander op
  • We schijnen in een wereld te leven, dat de stropdassen telkens weer iets verzinnen. Om de middenstand het zo moeilijk mogelijk te maken. Ze hebben niet in de gaten, dat heel de ambtenarij leeft op kosten van de middenstand en bevolking.

    IVW – SI – NMA die mensen houden heel geraffineerd zichzelf in stand, met als bijsmaak: wij bedenken die regels voor jullie welzijn.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Beste rws er
    Vind u het eigenlijk wel normaal dat er daar een piekfijn en peperduur steiger wordt neergelegd ,waarvan men vervolgens zegt dat het alleen gebruikt mag worden door de pakjesboot 13 bij de intocht van Sint Nicolaas?
    Ik begrijp daar helemaal nix van en in plaats van bij de beleidsmakers aan te kloppen om hen te wijzen op de problematiek en samen met ons proberen iets voor elkaar te krijgen komt u hier aan met uw regeltjes en ambtenarenpraat over BPR artikeltjes.
    Varen doe je samen zeggen ze toch bij uw organisatie? Die infantiele borden die overal de oevers staan te vervuilen hebben jullie daar toch neergezet? Lekker samen om iemand die daar aan de Groenedijk geheel aan de kant en compleet uit te weg ligt te gaan lastig vallen en weg te sturen.
    RWS zou ook kunnen zeggen :Schipper wij snappen uw probleem en zullen net als uzelf ons best doen om aan dit probleem te werken . Nee lekker wegsturen.
    Bah

    Geplaatst door: Hans Heesakker op
  • @ F.Schoenmakers, inderdaad is er een tekort aan ligplaatsen. RWS is ook bezig met het plannen/aanleggen van nieuwe locaties. Maar ook RWS heeft te maken met bezuinigingen, milieuregels en omwonenden.
    Zoals al is vermeld in het artikel is meneer weg gestuurd op grond van art.9.03 BPR. De Hollandse IJssel valt hier nu ook eenmaal onder. Meneer had dit moeten/kunnen weten.
    Het nieuwe steiger is aangelegd door de gemeente en heeft een vergunning met voorwaarde. Dit houd in dat hier geen schepen lang mogen liggen. Dit onder andere ivm de drukker wordende scheepvaart. Als iedereen overal maar gaat liggen en er gebeurt eens wat dan zijn het ook de schippers die als eerste wijzen naar RWS.Dan heeft RWS het ook weer niet goed gedaan.

    Geplaatst door: rws-er op
  • Beste RWS-er

    U heeft in zekere zin met dit artikel wel gelijk maar u kunt niet ontkennen dat mede door de RWS en locale overheden de liplaatsen voor de binnenvaart bemoeilijkt c.q weg gesaneerd worden.
    Er zijn zeker geen gebrek aan voorbeelden,toch?

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Ja ja de lieve mensen aan de wal willen allemaal een keer gratis meevaren en denken dat er heel veel romantiek is aan boord, willen ook graag aan het water wonen om naar “bootjes”te kijken die langsvaren, maar zij willen er geen last van hebben, hé hé dat is een lange zin…..

    Geplaatst door: viooltje op
  • Beste Nederlander,(Neandertalert??), het is inderdaad een stuk beter om ieder maar te laten liggen waar hij/zij wil, laat het maar los, tenslotte is de binnenvaart een heel saamhorige groep()We kunnen dat gewoon loslaten: binnenvaartschippers, en zeker ex-schippers gunnen elkaar de ruimte en zullen het niet erg vinden als er te pas en onpas ligplaatsen bezet en geclaimd worden. Aanspraak op vermeende rechten is een makkelijk eenzijdig op te zetten verhaal. Iets in mij zegt dat u zelf niet eens meer vaart…

    Geplaatst door: Bart Cornelissen op
  • Schippers moetrn zich ook eens beseffen dat ze dorpen en steden niets te bieden hebben.Vroeger lagen er in de weekenden en zeker toen er nog een beurs was, honderden schepen in de gemeenten. Hier had de middenstand veel profijt van. Nu hebben we allemaal grote nieuwbouw schepen die continu moeten varen. Ik heb in Maasbracht gezien dat er een 135 meter schip op de steigers lag. De schipper haalde boodschappen bij de Aldi en de matrozen hadden voor een maand genoeg uit Polen meegenomen. Maar nu er even wat minder lading is wil iedereen weer mooie ligplaatsen. Mensen, de binnenvaart is een harde wereld geworden zonder sociale aspecten. Maar, dat wilden we toch allemaal zo graag. Leegliggen was voor sukkels en nietsnutten!

    Geplaatst door: pietje op
  • wanneer gaan ambtenaren zich eens schamen, wanneer gaan ze eens beseffen dat ze een dienende factor zijn ter ondersteuning van de bijv de nijverheid, schippers, vissers enz en dus niet bedoeld zijn om nederland kapot te maken. ik vind het ronduit schandalig, dit is het zovelste voorbeeld van hoe Nederland een belachelijk land aan het worden is.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Heren schippers wen er maar aan dat je met onze mooie Nederlandse vloot steeds meer, wat zeg ik! steeds minder welkom bent in dorpen en steden.
    Ligplaatsen, alleen met walstroom en goed betalen anders kan je weg blijven. Het lijkt er steeds meer op om het de Nederlandse binnenvaartvloot zo moeilijk mogelijk te maken om ligplaats te kiezen. Ze hebben de mond vol als het gaat om vervoer over water maar ondertussen word het de schippers steeds moeilijker gemaakt om hun bedrijf de plek te geven waar ze recht op hebben, gezien de belangrijk van deze vervoerstak.
    Amtenarij, Stop er eens mee om het deze mensen steeds maar moeilijker te maken.

    Geplaatst door: C. de Vos op

Reageer