Binnenvaart moet technisch vernieuwen

De binnenvaart verliest op het gebied van duurzaamheid terrein aan het wegtransport en dus is een vernieuwingsslag nodig. Dit stelde voorzitter Marius van Dam van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Rotterdam dinsdag 24 december, tijdens de 128ste ledenvergadering van de afdeling, die ‘Duurzaamheid in de binnenvaart’ als thema had.

Binnenvaart moet technisch vernieuwen

Door Tobias Pieffers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • @ Andre, toen de muur in Berlijn viel, heb ik al gezegd “die wordt aan de Noodzee weer opgebouwd”
    en ik geloof steeds meer gelijk te krijgen.

    Geplaatst door: johan d op
  • Rare zin wegvervoer sneller schoner en binnenvaart
    dus vuiler? zie de logica niet.Of licht het aan zijn naam.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Wat fijn om in een democratie te leven maar we moeten dit we moeten dat lijkt potverdorie wel op communisme alleen in een ander jasje.

    Geplaatst door: andre op
  • Zo word nou het nederlandse bedrijfs leven bij de neus genomen. ze denken zo weer de economie weer aan de gang tekrijgen door verschillende bedrijfs takken tegen elkaar op te spelen,en als ze dat niet lukt komt plan twee gewoon wetten maken dat het oude is afgeschreven,terwijl er geen goede onderbouwing is,dat het oude slechter is dan het nieuwe.We moeten ons niet druk maken om die schreeuwers,als wij een goeie boterham verdienen,gaan we van zelf wel eens kijken naar wat nieuwers,dus als ze slim zijn stimeliren ze eerst maar eens dat we het kunnen betalen al die vernieuwingen.een bedelaar komt nooit verder dan bedelen

    Geplaatst door: cees op
  • Ik denk bij het woord -duurzaamheid- weinig milieu belastend, daar hoort ook bij – lang mee kunnen gaan in bedrijf zijn- En dat wordt vaak vergeten, door groene mensen die niet van Mars komen.
    Zo MAK al 30 jaar draaid is toch ook duurzaam!!

    Er word te veel aan een moment opname gedacht.
    En als het op papier maar klopt. Stad Utrecht mogen alleen de hoogste euronorm de stad in, maar uit onderzoek blijkt ,dat euro lagere klasse schoner zijn in de stad. alleen de hogere euronorm, zijn schoner op de snelweg. Dus kort door de bocht, Utrecht wil alleen de vuile autoos toelaten, Omdat het op papier dan klopt????

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Wanneer ik kijk, naar gasolie verbruik huidige 110 m schip met CCR 2 norm motor en een Neckarsteinacher van dik 30 jaar oud met een oude 1200 pk MAK is het wel triest, dat het verbruik zeker niet minder is.

    Geplaatst door: Hein op
  • Kijk alleen maar ff wat een nieuwe vrachtwagen compleet kost, en een nieuwe scheepsmotor, dan is de verhouding totaal zoek.
    Mij is altijd al verteld: er is veel geld te verdienen: niet IN maar AAN de scheepvaart!!
    (maar ja ik wil nu een keer zo graag varen…..)

    Geplaatst door: Pjotr op
  • laten de mensen in de kantoren nu zelf eerst de boel in order maken.
    als wij een brug aanvaren met de antenne’s dan moet er eerst 10000 euro betaalt worden voor we verder kunnen.
    als je wacht op een si verklaring kan je lang wacht tot ver na de verstreken tijd van een maand.
    al de rivieren en kanalen nu eens op diepte gehouden worden en geen beperking krijgen.
    en ga zo maar door.

    en nu brand bij het schip geen bordlicht,en je hebt gelijk een dikke prent aan je broek hangen.
    we moeten meer van ons af gaan bijten,anders worden we slaaf van ons eigen schip

    Geplaatst door: noorden op
  • laten de mensen in de kantoren nu zelf eerst de boel in order maken.
    als wij een brug aanvaren met de antenne’s dan moet er eerst 10000 euro betaalt worden voor we verder kunnen.
    als je wacht op een si verklaring kan je lang wacht tot ver na de verstreken tijd van een maand.
    al de rivieren en kanalen nu eens op diepte gehouden worden en geen beperking krijgen.
    en ga zo maar door.

    en nu brand bij het schip geen bordlicht,en je hebt gelijk een dikke prent aan je broek hangen.
    we moeten meer van ons af gaan bijten,anders worden we slaaf van ons eigen schip

    Geplaatst door: noorden op
  • Wat heeft Koninklijke Schuttevaer met dit sociaal economische gegeven te maken?

    Geplaatst door: Trol op
  • ik heb niks aan meer lading .ik moet voor het te vervoeren lading meer geld krijgen ,anders kan ik nooit een schone motor betalen .sterker nog beste mr van dam gooi het dam maar in een vrachtwagen kijken of die nog zo schoon is als hij 2 dagen van rotterdam naar delfzijl nodig heeft omdat er niks meer over het water vervoert wordt.ik zeg geef maar geld dan zet ik elke schone motor die u wilt hebben ,tot die tijd ben ik blij als dat oude vervuilende ding blijft draaien

    Geplaatst door: l op
  • We hebben onlangs een motor vervangen door een gelijke, maar dan wel CCR2. Deze verbruikt 10% meer brandstof en is dus schoner. Ik heb nog niemand ontmoet die hier een goede verklaring voor kon geven. Je kan testen en rekenen wat je wilt , maar 10% meer verbruik is altijd slecht voor milieu. Maar we hebben wel een andere uitstoot, en dat zou een stuk groener moeten zijn.

    Geplaatst door: Albert op
  • CCR 1 of CCR 2 het is helemaal nog niet bewezen dat het schoner is ,de experts zeggen zelfs dat het vervuilender is maar het wordt je gewoon door de strot gedouwd door de grote mannen met de vele dollartekens(men noemt dat ook wel lobbieen)
    Het gaat net als bij de radars en de automatische piloten je neemt een keuring van 10 jaar en na die 10 jaar laat je hem gewoon niet meer keuren en dan moeten die schippers vanzelf weer nieuw kopen want dan is die eigenlijk afgekeurd.maar uiteindelijk komt er gewoon een nieuw typeplaatje op te staan zoals er met de girotollen van RH is gebeurt.

    Geplaatst door: schipper op
  • Heb ik het goed gelezen,werd hier CCR1 genoemd?
    Die zijn in Rotterdam toch al uit beeld, die vallen toch al onder de vervuilers, of heb ik iets gemist?

    Geplaatst door: johan d op
  • Ik vind het belachelijk dat er motoren geplaatst worden die op een testbank onder optimale condities een certificaat krijgen, en dus zogenaamd schoon zijn. In de praktijk echter klopt er geen snars van. Dat dit ook bij de vrachtwagens zo is blijkt een publiek geheim. De metingen die door diverse instanties gedaan worden langs wegen geven een heel ander beeld. Dan rijden er ook nog heel erg veel vrachtwagen uit de timboektoe landen die echt niet aan de laatste eisen voldoen, wat nog zeer genuanceerd is uitgedrukt. Dan de grote machten die er door de NMA worden toegelaten, denk maar aan Imperial,laten ons net niet kapot gaan, laat staan grote vernieuwingen mogelijk maken. Alles is gebasseerd op korte termijn politiek, zelfs in Den Haag, dusals we de grote machts positie die we kunnen hebben zal er eerst een grote aardverschuiving bij ons zelf teweeg moeten komen Dan kunnen we als grote eenheid optreden naar verladers en overheden. Wens U allen veel ijspret graag met wat erwtensoep en hete chocomel

    Geplaatst door: Gerrie op
  • We moeten weer terug naar die ouwe trouwe landzaamloper. Geen electronica nodig, geen gerook en gestink en kan heel goed rookvrij op een laag, lees spaarzaam, vermogen draaien. Maar ja we moesten zonodig aan de “snelloper”.

    Geplaatst door: Jan. op
  • Nog een klein detail. Waar gaat de binnenvaart die investeringen van enkele tonnen van betalen. Van die gigantisch hoge vrachten die men gaat betalen als er een ”groen” schip voor de kant komt. Laat me niet lachen.

    Geplaatst door: Karel op
  • Dat word straks goed draaiende motoren weggooien nieuwe motoren met hoger verbruik ervoor in de plaats. moeten die niewe motoren niet geproduceerd worden of kost dat geen milieu? Meer gasolie kost dat geen milieu?Er wordt alleen aan de uit laat gemeten maar wat er in gaat krijgen we geen cijfers van ik zou die graag willen zien.

    Geplaatst door: A3 op
  • Als een vrachtautomotor na 7 jaar wordt ‘vernieuwd’ betekend dat eigenlijk dat hij wordt doorverkocht naar buitenland, waar hij nog even door gaat met uitlaatgassen produceren..
    Mijn inziens is dat het ‘vervuilprobleem’ uit het zicht plaatsen,(o o wat is Nederland schoon,in Afrika stijgen de vervuilende waardes, ach…)
    Als een scheepsmotor na 25 jaar vervangen moet worden gaan deze naar de ijzerhandel,
    En komt er een schonere motor voor in de plaats.

    Word hier door de ‘GREENNEURTS’ ook naar gekeken?

    Geplaatst door: Rob op

Reageer

Binnenvaart moet technisch vernieuwen | Schuttevaer.nl

Binnenvaart moet technisch vernieuwen

De binnenvaart verliest op het gebied van duurzaamheid terrein aan het wegtransport en dus is een vernieuwingsslag nodig. Dit stelde voorzitter Marius van Dam van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Rotterdam dinsdag 24 december, tijdens de 128ste ledenvergadering van de afdeling, die ‘Duurzaamheid in de binnenvaart’ als thema had.

Binnenvaart moet technisch vernieuwen

Door Tobias Pieffers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • @ Andre, toen de muur in Berlijn viel, heb ik al gezegd “die wordt aan de Noodzee weer opgebouwd”
    en ik geloof steeds meer gelijk te krijgen.

    Geplaatst door: johan d op
  • Rare zin wegvervoer sneller schoner en binnenvaart
    dus vuiler? zie de logica niet.Of licht het aan zijn naam.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Wat fijn om in een democratie te leven maar we moeten dit we moeten dat lijkt potverdorie wel op communisme alleen in een ander jasje.

    Geplaatst door: andre op
  • Zo word nou het nederlandse bedrijfs leven bij de neus genomen. ze denken zo weer de economie weer aan de gang tekrijgen door verschillende bedrijfs takken tegen elkaar op te spelen,en als ze dat niet lukt komt plan twee gewoon wetten maken dat het oude is afgeschreven,terwijl er geen goede onderbouwing is,dat het oude slechter is dan het nieuwe.We moeten ons niet druk maken om die schreeuwers,als wij een goeie boterham verdienen,gaan we van zelf wel eens kijken naar wat nieuwers,dus als ze slim zijn stimeliren ze eerst maar eens dat we het kunnen betalen al die vernieuwingen.een bedelaar komt nooit verder dan bedelen

    Geplaatst door: cees op
  • Ik denk bij het woord -duurzaamheid- weinig milieu belastend, daar hoort ook bij – lang mee kunnen gaan in bedrijf zijn- En dat wordt vaak vergeten, door groene mensen die niet van Mars komen.
    Zo MAK al 30 jaar draaid is toch ook duurzaam!!

    Er word te veel aan een moment opname gedacht.
    En als het op papier maar klopt. Stad Utrecht mogen alleen de hoogste euronorm de stad in, maar uit onderzoek blijkt ,dat euro lagere klasse schoner zijn in de stad. alleen de hogere euronorm, zijn schoner op de snelweg. Dus kort door de bocht, Utrecht wil alleen de vuile autoos toelaten, Omdat het op papier dan klopt????

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Wanneer ik kijk, naar gasolie verbruik huidige 110 m schip met CCR 2 norm motor en een Neckarsteinacher van dik 30 jaar oud met een oude 1200 pk MAK is het wel triest, dat het verbruik zeker niet minder is.

    Geplaatst door: Hein op
  • Kijk alleen maar ff wat een nieuwe vrachtwagen compleet kost, en een nieuwe scheepsmotor, dan is de verhouding totaal zoek.
    Mij is altijd al verteld: er is veel geld te verdienen: niet IN maar AAN de scheepvaart!!
    (maar ja ik wil nu een keer zo graag varen…..)

    Geplaatst door: Pjotr op
  • laten de mensen in de kantoren nu zelf eerst de boel in order maken.
    als wij een brug aanvaren met de antenne’s dan moet er eerst 10000 euro betaalt worden voor we verder kunnen.
    als je wacht op een si verklaring kan je lang wacht tot ver na de verstreken tijd van een maand.
    al de rivieren en kanalen nu eens op diepte gehouden worden en geen beperking krijgen.
    en ga zo maar door.

    en nu brand bij het schip geen bordlicht,en je hebt gelijk een dikke prent aan je broek hangen.
    we moeten meer van ons af gaan bijten,anders worden we slaaf van ons eigen schip

    Geplaatst door: noorden op
  • laten de mensen in de kantoren nu zelf eerst de boel in order maken.
    als wij een brug aanvaren met de antenne’s dan moet er eerst 10000 euro betaalt worden voor we verder kunnen.
    als je wacht op een si verklaring kan je lang wacht tot ver na de verstreken tijd van een maand.
    al de rivieren en kanalen nu eens op diepte gehouden worden en geen beperking krijgen.
    en ga zo maar door.

    en nu brand bij het schip geen bordlicht,en je hebt gelijk een dikke prent aan je broek hangen.
    we moeten meer van ons af gaan bijten,anders worden we slaaf van ons eigen schip

    Geplaatst door: noorden op
  • Wat heeft Koninklijke Schuttevaer met dit sociaal economische gegeven te maken?

    Geplaatst door: Trol op
  • ik heb niks aan meer lading .ik moet voor het te vervoeren lading meer geld krijgen ,anders kan ik nooit een schone motor betalen .sterker nog beste mr van dam gooi het dam maar in een vrachtwagen kijken of die nog zo schoon is als hij 2 dagen van rotterdam naar delfzijl nodig heeft omdat er niks meer over het water vervoert wordt.ik zeg geef maar geld dan zet ik elke schone motor die u wilt hebben ,tot die tijd ben ik blij als dat oude vervuilende ding blijft draaien

    Geplaatst door: l op
  • We hebben onlangs een motor vervangen door een gelijke, maar dan wel CCR2. Deze verbruikt 10% meer brandstof en is dus schoner. Ik heb nog niemand ontmoet die hier een goede verklaring voor kon geven. Je kan testen en rekenen wat je wilt , maar 10% meer verbruik is altijd slecht voor milieu. Maar we hebben wel een andere uitstoot, en dat zou een stuk groener moeten zijn.

    Geplaatst door: Albert op
  • CCR 1 of CCR 2 het is helemaal nog niet bewezen dat het schoner is ,de experts zeggen zelfs dat het vervuilender is maar het wordt je gewoon door de strot gedouwd door de grote mannen met de vele dollartekens(men noemt dat ook wel lobbieen)
    Het gaat net als bij de radars en de automatische piloten je neemt een keuring van 10 jaar en na die 10 jaar laat je hem gewoon niet meer keuren en dan moeten die schippers vanzelf weer nieuw kopen want dan is die eigenlijk afgekeurd.maar uiteindelijk komt er gewoon een nieuw typeplaatje op te staan zoals er met de girotollen van RH is gebeurt.

    Geplaatst door: schipper op
  • Heb ik het goed gelezen,werd hier CCR1 genoemd?
    Die zijn in Rotterdam toch al uit beeld, die vallen toch al onder de vervuilers, of heb ik iets gemist?

    Geplaatst door: johan d op
  • Ik vind het belachelijk dat er motoren geplaatst worden die op een testbank onder optimale condities een certificaat krijgen, en dus zogenaamd schoon zijn. In de praktijk echter klopt er geen snars van. Dat dit ook bij de vrachtwagens zo is blijkt een publiek geheim. De metingen die door diverse instanties gedaan worden langs wegen geven een heel ander beeld. Dan rijden er ook nog heel erg veel vrachtwagen uit de timboektoe landen die echt niet aan de laatste eisen voldoen, wat nog zeer genuanceerd is uitgedrukt. Dan de grote machten die er door de NMA worden toegelaten, denk maar aan Imperial,laten ons net niet kapot gaan, laat staan grote vernieuwingen mogelijk maken. Alles is gebasseerd op korte termijn politiek, zelfs in Den Haag, dusals we de grote machts positie die we kunnen hebben zal er eerst een grote aardverschuiving bij ons zelf teweeg moeten komen Dan kunnen we als grote eenheid optreden naar verladers en overheden. Wens U allen veel ijspret graag met wat erwtensoep en hete chocomel

    Geplaatst door: Gerrie op
  • We moeten weer terug naar die ouwe trouwe landzaamloper. Geen electronica nodig, geen gerook en gestink en kan heel goed rookvrij op een laag, lees spaarzaam, vermogen draaien. Maar ja we moesten zonodig aan de “snelloper”.

    Geplaatst door: Jan. op
  • Nog een klein detail. Waar gaat de binnenvaart die investeringen van enkele tonnen van betalen. Van die gigantisch hoge vrachten die men gaat betalen als er een ”groen” schip voor de kant komt. Laat me niet lachen.

    Geplaatst door: Karel op
  • Dat word straks goed draaiende motoren weggooien nieuwe motoren met hoger verbruik ervoor in de plaats. moeten die niewe motoren niet geproduceerd worden of kost dat geen milieu? Meer gasolie kost dat geen milieu?Er wordt alleen aan de uit laat gemeten maar wat er in gaat krijgen we geen cijfers van ik zou die graag willen zien.

    Geplaatst door: A3 op
  • Als een vrachtautomotor na 7 jaar wordt ‘vernieuwd’ betekend dat eigenlijk dat hij wordt doorverkocht naar buitenland, waar hij nog even door gaat met uitlaatgassen produceren..
    Mijn inziens is dat het ‘vervuilprobleem’ uit het zicht plaatsen,(o o wat is Nederland schoon,in Afrika stijgen de vervuilende waardes, ach…)
    Als een scheepsmotor na 25 jaar vervangen moet worden gaan deze naar de ijzerhandel,
    En komt er een schonere motor voor in de plaats.

    Word hier door de ‘GREENNEURTS’ ook naar gekeken?

    Geplaatst door: Rob op

Reageer