Sluisdeur Eefde stort met klappen en vonken neer

‘Nu hebben we echt een probleem’, dacht schipper Sven Oomens (24). Om 02.00 uur in de nacht van maandag op dinsdag zag hij vanuit de stuurhut van het containerschip Nautictrans de negentig ton zware deur van sluis Eefde met grote klappen en vonken naar beneden komen. Het schip had dinsdagmiddag rond half drie in Rotterdam moeten zijn, maar naar verwachting duurt het nog een kleine week voor het de sluis weer uit kan. Inmiddels liggen volgens een voorlopige schatting zo’n 30-40 schepen op het Twentekanaal voor de stremming.

Eefde 1

Door Marja de Vet en Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • Zolang er vliegtuigen naar beneden vallen,kunnen ook sluisdeuren vallen of in storing vallen.mvg chemie schipper.

    Geplaatst door: chemie schipper op
  • Dit stemt niet vrolijk. Een enorm geluk dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd, maar ik ben als schipper van een jachtje toch wel bezorgd. Er zijn de afgelopen tijd meerdere van dit soort incidenten gebeurd. Bijvoorbeeld het ongeval bij een van de hefbruggen over de Gouwe ligt nog vers in het geheugen.

    Het lijkt er op, dat de veiligheid in gevaar aan het komen is. Er is al langer bekend dat er achterstallig onderhoud is aan vaarwegen en kunstwerken. Ik heb zelf ook al omwegen moeten maken, doordat een sluis of brug defect was. Nu is dat voor mij niet zo’n grote ramp, maar je zal als beroepsschipper je broodwinning maar door zoiets kwijtraken.

    Sterkte dus voor allen! En hopen dat er snel die tweede kolk komt, of eventueel een alternatieve vaarroute.

    Geplaatst door: Johan (Rotterdam) op
  • Op dinsdag 4-1-2012 haalde sluis Eefde het acht uur journaal. Aan een uitspraak stoorde ik mij en dat was dat nog niet bekend was wie de schade moet gaan betalen. Naar mijn mening is dat gewoon de eigenaar van de sluis, in deze rijkswaterstaat. Dus gewoon ruim hartig de schipper die in de sluis ligt betalen en eventueel andere gedupeerden. Rijkswaterstaat kan dan als de sluis gerepareerd is op zijn gemak uitzoeken bij wie zij eventueel de schade kunnen verhalen. Andersom gaat het namelijk ook zo. Als de schipper nu eens tegen de deur gevaren was, dan is de procedure: vast maken beneden of boven de sluis, de schade wordt geschat en de schipper of zijn verzekering moeten borg staan / betalen voor hij verder kan. Als zo’n aanvaring dan veroorzaakt is door het weigeren van de motor bijvoorbeeld neemt rijkswaterstaat er ook geen genoegen mee als de schipper zegt u moet voor de schade bij de motorfabrikant zijn; nee dat moet de schipper dan maar proberen. Overigens zie ik nogal eens dat schepen (vooral kleinere) door rood/groen varen terwijl een brug nog niet geheel geheven is. Dit voorval leert om dit nooit te doen; ook al staat er iemand te wenken, kom maar. Je verspeelt dan al je rechten.
    Goede vaart in 2012.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Geplaatst door: Worteltje op
  • @dirk: deze is niet gevallen maar naar beneden gelopen. Ook dit is ernstig genoeg, maar wat er nu is gebeurt is niet een breuk van een kabel maar iets van een totaal andere order. Ik kan en wil daar nu niet verder op ingaan, dit komt vanzelf aan de orde na een grondige inspectie. Maar door een enkele kabelbreuk zal dit nooit kunnen gebeuren.
    Laten we nu niet van alles gaan roepen maar de resultaten van de deskundigen afwachten.
    kas

    Geplaatst door: Kako op
  • Wat ik begrepen heb is dat tijdens het omhoog hijsen de deur naar beneden is gevallen, mag toch aannemen dat als de deur het hoogste punt bereikt heeft, er een soort borging plaatsvindt d.m.v. een soort uitschuifbare pinnen. Dus dan betekent dit dat het licht voor het uitvaren daarna pas op groen komt. Als dit nu nog niet zo is , misschien een goede veiligheidsmaatregel.

    Geplaatst door: Rene Huurman op
  • Wat een zielige situatie zeg.
    Gelukkig is er niets gebeurd, je moet er toch niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
    Gewoon belachelijk dat zoiets kán gebeuren, blijkbaar geen enkele extra beveiliging.

    Heb ik nu alleen een technisch oog? Iedere bouwer van zo\’n sluisdeur of ander hefwerktuig moet toch bedenken wat er gebeurd als er een kabel breekt?
    Zonder te zeggen dat een kabel niet kan breken?

    Waarom niet een mechanisch blokkeersysteem welke je ook bij garage bruggen ziet?

    Uiteraard worden de kosten dan hoger, maar als je het af zet met wat er had kunnen gebeuren, is het een schijntje.
    Laat staan de claims welke nu binnen zullen stromen van de transportbedrijven.

    Ik vind zo\’n deur erg klungelig werken, als er geen mechanische beveiliging op zit.

    Geplaatst door: burgkop op
  • @kas: “laten we hopen dat zich dit nooit meer herhaalt”. Dit is al een herhaling. Ergens voor 2002 is de sluisdeur van Eefde ook gevallen en op een Belgisch binnenvaartschip terechtgekomen. Ik zag dat toen ik in 2002 googelde op “sluis eefde”. Nu kan ik de bron niet meer achterhalen. Het stond in het Gelders Dagblad, nu de Stentor.

    Geplaatst door: Dirk Roorda op
  • Een deur van 10 x 8 meter zal slecht functioneren in een kolk 12 meter breed en bodem op 0 meter NAP met opvoer hoogte 10 meter.
    Maar verder een diep treurige gebeurtenis voor alle partijen. Wens alle betrokkenen sterkte bij het herstel van de problemen en hopen dat dit zich nooit meer herhaald.

    kas

    Geplaatst door: Kako op
  • @Luky, Dat zal gerust, even als certificering voor hijs en hef (sluisdeur) installaties.
    Ik hoop niet dat dit incident te maken heeft met dat alles maar goedkoper en sneller (wat onderhoud betreft) moet!

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • Beste mensen, ik ben schipper van een klein plezierjachtje van 9m, en heb altijd goede ervaringen gehad met beroepsschippers, ben ook menigkeer het A R kanaalafgevaren, dus enige ervaringen. Bij deze leef ik mee met de schipper, die dit weer moet meemaken en ondergaan, ook met de sluismeester-wachter, je zult het maar meemaken, gelukkig persoonlijke ongelukken gebeurd. Ik zag laatst een documantaire over vliegtuigongelukken, daar bleken vliegtuigen het normaal onderhoud goed te ondergaan, maar bij nader onderzoek bleken er onderdelen (bouten) te zijn gebruikt die niet gecertificeerd waren. Er worden voor de vliegtuigindustrie onderdelen gebruikt die afkomstig zijn van gecertificeerde bedrijven, en die certificaten worden afgeven door
    de gov(zeg maar rijkswege) en toen complete vleugels afbraken bleken die bouten van inferieure kwaliteit te zijn, daardoor konden onderhoudsbedrijfen goedkoper onderhoud plegen, met alle gevolgen van dien! Het hoeft niet aan het onderhoud te liggen, maar kan liggen aan de kwaliteit van de gebruikte onderdelen, bestaat er in Nederland zoiets als een certificering van bouten en schroeven?

    Geplaatst door: luky op
  • Beste RWS
    Indien wij als producent van industriële tandwielkasten iets voor jullie kunnen betekenen, horen wij dat graag.
    Hansen produceert al meer dan 85 jaar dergelijke kastenvoor diverse toepassingen.
    telf 06 1335 2821 (locatie Lochem)
    mvg
    Dick ter Welle

    Geplaatst door: d ter welle op
  • beste mensen , laten we blij zijn dat het bij materiale schade is gebleven,

    Geplaatst door: willem op
  • Ze willen met een duiker gaan kijken, binnen de sluis; hoe het ervoor staat met de onderkant van de deur, én de drempel van de sluis.

    Wat mij betreft mag die duiker ook aan de buitenkant van deze benedendeur gaan kijken onder water. Hoewel deze deur niet met vrijeval is gevallen over de volledige hoogte, zal de klap op het water door het onderste (horizontale) spant vast ook zeer hevig zijn geweest. Op dit onderste spant zal de deur dus vast en zeker, ook een inmmense klap te verwerken hebben gekregen. …

    Sterkte voor alle betrokkenen en voor RWS die ditalles weer mag gaan oplossen,

    Geplaatst door: Christian op
  • Als die deur al 90 ton weegt, komt daar nog een slordige 90 ton bij voor het contragewicht. Nu is het een economische ramp, maar je zult er maar net onderdoor varen! Zelf nemen we de sluis regelmatig. Ik wordt hier niet rustig van. Toch vreemd bij liften en andere hefinstallaties zitten er altijd blokkeringen op die inkomen als de valsnelheid hoger is dan de daalsnelheid. We zijn de guillotine bespaard. RWS veel wijsheid.
    Schipper Wietske

    Geplaatst door: Jan op
  • Bijna goed de rekensom, 10 mtr x 10 in het kwadraad is aantrekking kracht van de aarde in dit geval. 10 mtr is niet helemaal correct, daar de deur nog niet geheel geheven was. 10 x 90.000 x 90.000 = ( ja heel veel nullen in kilo)

    Geplaatst door: Willem op
  • Het zou je maar overkomen zeg, gelukkig is er niemand omgekomen, die sluis deur weegt 90 ton en als die van zeg maar 10 meter hoogte valt dan is het op impakt 900 ton!

    Geplaatst door: Johan Temmink op
  • Wees blij mensen dat er geen ongelukken zijn gebeurd, je moet er niet aan denken als hij op de stuurhut was gevallen.

    Geplaatst door: Gonnie op
  • Hoe zou het gaan met de sluizen en stuwen op de Neder-rijn, staan al jaren op renovatie te wachten…

    Geplaatst door: pieter op
  • @dromer ,een 2e sluis zou beter zijn dan kan alles gewoon doorgaan zoals het nu ging,dus misschien iets meer druk op de beslissing om de 2e sluis sneller af te ronden ,niet dat we daar nu wat aan hebben ,maar zo zie je maar weer als er maar 1 sluis is in eefde ,ook zou het fijn zijn dat je elke dag geinformeerd zou worden wat de uitkomsten zijn over wat er gevonden wordt zodat we op de hoogte blijven hoe lang het gaat duren en waar we rekening mee moeten houden, verder veel sterkte voor de betrokken schippers en sluiswachter ,die zal zich ook rot geschrokken zijn.

    Geplaatst door: schipper in twentekanaal in goor op
  • Als het Twentekanaal nu eens doorgetrokken word / was naar Duitsland blijft er tinminste een uitweg over en staat niet het vervoer voor weken stil.

    Geplaatst door: Dromer op
  • kan iemand vertellen welke aannemer er nu bezig is?

    Geplaatst door: Kees op
  • Tja als er nu al en tweede sluiskkolk was, hadden we heel wat problemen minder. Ben is bezig met een tweede sluiskolk alleen het duurd allemaal wel heel lang. Veel succes schippers, hoop dat de problemen snel worden verholpen !

    Rene (recreatie schipper)

    Geplaatst door: Rene op
  • Weer een mooi item voor het Mennens Magazine!

    Geplaatst door: Jan op
  • Zouden we misschien in het nieuwe jaar even stil kunnen staan bij de mensen die hierbij betrokken zijn zoals het sluispersoneel en de schippersfamilie. Het is niet niets als je zoiets meemaakt.
    En mijnheer Nelis, als het alleen maar bij het begin van een nieuw jaar was zou het allemaal wel meevallen. Helaas is er elke dag wereldwijd wel iets naars voor mensen. Beetje verder denken dan alleen de Rijn.

    Geplaatst door: Jan de ex sluiswachter op
  • Allereerst iedereen de beste wensen en de getroffen bedrijven veel succes met het zoeken naar alternatieven.
    Hebben ze daar geen noodbediening,dit is toch te gek om los te lopen het is een paar jaar geleden allemaal vernieuwd of hangen er nog niet genoeg miljoenen kostende computers aan om een natuurlijk proces te besturen.En de R.W.S.tegen ons schippers maar zitten zeuren dat dit niet kan en dat niet mag en zelf de zaken niet op orde hebben.Groeten een Twentekanaalschipper.

    Geplaatst door: Twentekanaalschipper op
  • Elk begin van het nieuwe jaar gebeurd er wat in de binnenvaart…. Ben blij dat nu de rijn vaart er niet de dupe van is en dat het maar om een klein gedeelte van een groot vaar gebied gaat.

    Geplaatst door: Nelis op
  • Hier moet een grondig onderzoek komen. Dit mag niet kunnen. Je zult er maar net onderdoor varen en de deur op je stuurhut of woning krijgen.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Ik wens RWS veel succes en wijsheid toe, bij het spoedig(?) afhandelen van dit incident.

    Geplaatst door: Ook een voorspoedig 2012 toegewenst op

Reageer

Sluisdeur Eefde stort met klappen en vonken neer | Schuttevaer.nl

Sluisdeur Eefde stort met klappen en vonken neer

‘Nu hebben we echt een probleem’, dacht schipper Sven Oomens (24). Om 02.00 uur in de nacht van maandag op dinsdag zag hij vanuit de stuurhut van het containerschip Nautictrans de negentig ton zware deur van sluis Eefde met grote klappen en vonken naar beneden komen. Het schip had dinsdagmiddag rond half drie in Rotterdam moeten zijn, maar naar verwachting duurt het nog een kleine week voor het de sluis weer uit kan. Inmiddels liggen volgens een voorlopige schatting zo’n 30-40 schepen op het Twentekanaal voor de stremming.

Eefde 1

Door Marja de Vet en Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • Zolang er vliegtuigen naar beneden vallen,kunnen ook sluisdeuren vallen of in storing vallen.mvg chemie schipper.

    Geplaatst door: chemie schipper op
  • Dit stemt niet vrolijk. Een enorm geluk dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd, maar ik ben als schipper van een jachtje toch wel bezorgd. Er zijn de afgelopen tijd meerdere van dit soort incidenten gebeurd. Bijvoorbeeld het ongeval bij een van de hefbruggen over de Gouwe ligt nog vers in het geheugen.

    Het lijkt er op, dat de veiligheid in gevaar aan het komen is. Er is al langer bekend dat er achterstallig onderhoud is aan vaarwegen en kunstwerken. Ik heb zelf ook al omwegen moeten maken, doordat een sluis of brug defect was. Nu is dat voor mij niet zo’n grote ramp, maar je zal als beroepsschipper je broodwinning maar door zoiets kwijtraken.

    Sterkte dus voor allen! En hopen dat er snel die tweede kolk komt, of eventueel een alternatieve vaarroute.

    Geplaatst door: Johan (Rotterdam) op
  • Op dinsdag 4-1-2012 haalde sluis Eefde het acht uur journaal. Aan een uitspraak stoorde ik mij en dat was dat nog niet bekend was wie de schade moet gaan betalen. Naar mijn mening is dat gewoon de eigenaar van de sluis, in deze rijkswaterstaat. Dus gewoon ruim hartig de schipper die in de sluis ligt betalen en eventueel andere gedupeerden. Rijkswaterstaat kan dan als de sluis gerepareerd is op zijn gemak uitzoeken bij wie zij eventueel de schade kunnen verhalen. Andersom gaat het namelijk ook zo. Als de schipper nu eens tegen de deur gevaren was, dan is de procedure: vast maken beneden of boven de sluis, de schade wordt geschat en de schipper of zijn verzekering moeten borg staan / betalen voor hij verder kan. Als zo’n aanvaring dan veroorzaakt is door het weigeren van de motor bijvoorbeeld neemt rijkswaterstaat er ook geen genoegen mee als de schipper zegt u moet voor de schade bij de motorfabrikant zijn; nee dat moet de schipper dan maar proberen. Overigens zie ik nogal eens dat schepen (vooral kleinere) door rood/groen varen terwijl een brug nog niet geheel geheven is. Dit voorval leert om dit nooit te doen; ook al staat er iemand te wenken, kom maar. Je verspeelt dan al je rechten.
    Goede vaart in 2012.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Geplaatst door: Worteltje op
  • @dirk: deze is niet gevallen maar naar beneden gelopen. Ook dit is ernstig genoeg, maar wat er nu is gebeurt is niet een breuk van een kabel maar iets van een totaal andere order. Ik kan en wil daar nu niet verder op ingaan, dit komt vanzelf aan de orde na een grondige inspectie. Maar door een enkele kabelbreuk zal dit nooit kunnen gebeuren.
    Laten we nu niet van alles gaan roepen maar de resultaten van de deskundigen afwachten.
    kas

    Geplaatst door: Kako op
  • Wat ik begrepen heb is dat tijdens het omhoog hijsen de deur naar beneden is gevallen, mag toch aannemen dat als de deur het hoogste punt bereikt heeft, er een soort borging plaatsvindt d.m.v. een soort uitschuifbare pinnen. Dus dan betekent dit dat het licht voor het uitvaren daarna pas op groen komt. Als dit nu nog niet zo is , misschien een goede veiligheidsmaatregel.

    Geplaatst door: Rene Huurman op
  • Wat een zielige situatie zeg.
    Gelukkig is er niets gebeurd, je moet er toch niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
    Gewoon belachelijk dat zoiets kán gebeuren, blijkbaar geen enkele extra beveiliging.

    Heb ik nu alleen een technisch oog? Iedere bouwer van zo\’n sluisdeur of ander hefwerktuig moet toch bedenken wat er gebeurd als er een kabel breekt?
    Zonder te zeggen dat een kabel niet kan breken?

    Waarom niet een mechanisch blokkeersysteem welke je ook bij garage bruggen ziet?

    Uiteraard worden de kosten dan hoger, maar als je het af zet met wat er had kunnen gebeuren, is het een schijntje.
    Laat staan de claims welke nu binnen zullen stromen van de transportbedrijven.

    Ik vind zo\’n deur erg klungelig werken, als er geen mechanische beveiliging op zit.

    Geplaatst door: burgkop op
  • @kas: “laten we hopen dat zich dit nooit meer herhaalt”. Dit is al een herhaling. Ergens voor 2002 is de sluisdeur van Eefde ook gevallen en op een Belgisch binnenvaartschip terechtgekomen. Ik zag dat toen ik in 2002 googelde op “sluis eefde”. Nu kan ik de bron niet meer achterhalen. Het stond in het Gelders Dagblad, nu de Stentor.

    Geplaatst door: Dirk Roorda op
  • Een deur van 10 x 8 meter zal slecht functioneren in een kolk 12 meter breed en bodem op 0 meter NAP met opvoer hoogte 10 meter.
    Maar verder een diep treurige gebeurtenis voor alle partijen. Wens alle betrokkenen sterkte bij het herstel van de problemen en hopen dat dit zich nooit meer herhaald.

    kas

    Geplaatst door: Kako op
  • @Luky, Dat zal gerust, even als certificering voor hijs en hef (sluisdeur) installaties.
    Ik hoop niet dat dit incident te maken heeft met dat alles maar goedkoper en sneller (wat onderhoud betreft) moet!

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • Beste mensen, ik ben schipper van een klein plezierjachtje van 9m, en heb altijd goede ervaringen gehad met beroepsschippers, ben ook menigkeer het A R kanaalafgevaren, dus enige ervaringen. Bij deze leef ik mee met de schipper, die dit weer moet meemaken en ondergaan, ook met de sluismeester-wachter, je zult het maar meemaken, gelukkig persoonlijke ongelukken gebeurd. Ik zag laatst een documantaire over vliegtuigongelukken, daar bleken vliegtuigen het normaal onderhoud goed te ondergaan, maar bij nader onderzoek bleken er onderdelen (bouten) te zijn gebruikt die niet gecertificeerd waren. Er worden voor de vliegtuigindustrie onderdelen gebruikt die afkomstig zijn van gecertificeerde bedrijven, en die certificaten worden afgeven door
    de gov(zeg maar rijkswege) en toen complete vleugels afbraken bleken die bouten van inferieure kwaliteit te zijn, daardoor konden onderhoudsbedrijfen goedkoper onderhoud plegen, met alle gevolgen van dien! Het hoeft niet aan het onderhoud te liggen, maar kan liggen aan de kwaliteit van de gebruikte onderdelen, bestaat er in Nederland zoiets als een certificering van bouten en schroeven?

    Geplaatst door: luky op
  • Beste RWS
    Indien wij als producent van industriële tandwielkasten iets voor jullie kunnen betekenen, horen wij dat graag.
    Hansen produceert al meer dan 85 jaar dergelijke kastenvoor diverse toepassingen.
    telf 06 1335 2821 (locatie Lochem)
    mvg
    Dick ter Welle

    Geplaatst door: d ter welle op
  • beste mensen , laten we blij zijn dat het bij materiale schade is gebleven,

    Geplaatst door: willem op
  • Ze willen met een duiker gaan kijken, binnen de sluis; hoe het ervoor staat met de onderkant van de deur, én de drempel van de sluis.

    Wat mij betreft mag die duiker ook aan de buitenkant van deze benedendeur gaan kijken onder water. Hoewel deze deur niet met vrijeval is gevallen over de volledige hoogte, zal de klap op het water door het onderste (horizontale) spant vast ook zeer hevig zijn geweest. Op dit onderste spant zal de deur dus vast en zeker, ook een inmmense klap te verwerken hebben gekregen. …

    Sterkte voor alle betrokkenen en voor RWS die ditalles weer mag gaan oplossen,

    Geplaatst door: Christian op
  • Als die deur al 90 ton weegt, komt daar nog een slordige 90 ton bij voor het contragewicht. Nu is het een economische ramp, maar je zult er maar net onderdoor varen! Zelf nemen we de sluis regelmatig. Ik wordt hier niet rustig van. Toch vreemd bij liften en andere hefinstallaties zitten er altijd blokkeringen op die inkomen als de valsnelheid hoger is dan de daalsnelheid. We zijn de guillotine bespaard. RWS veel wijsheid.
    Schipper Wietske

    Geplaatst door: Jan op
  • Bijna goed de rekensom, 10 mtr x 10 in het kwadraad is aantrekking kracht van de aarde in dit geval. 10 mtr is niet helemaal correct, daar de deur nog niet geheel geheven was. 10 x 90.000 x 90.000 = ( ja heel veel nullen in kilo)

    Geplaatst door: Willem op
  • Het zou je maar overkomen zeg, gelukkig is er niemand omgekomen, die sluis deur weegt 90 ton en als die van zeg maar 10 meter hoogte valt dan is het op impakt 900 ton!

    Geplaatst door: Johan Temmink op
  • Wees blij mensen dat er geen ongelukken zijn gebeurd, je moet er niet aan denken als hij op de stuurhut was gevallen.

    Geplaatst door: Gonnie op
  • Hoe zou het gaan met de sluizen en stuwen op de Neder-rijn, staan al jaren op renovatie te wachten…

    Geplaatst door: pieter op
  • @dromer ,een 2e sluis zou beter zijn dan kan alles gewoon doorgaan zoals het nu ging,dus misschien iets meer druk op de beslissing om de 2e sluis sneller af te ronden ,niet dat we daar nu wat aan hebben ,maar zo zie je maar weer als er maar 1 sluis is in eefde ,ook zou het fijn zijn dat je elke dag geinformeerd zou worden wat de uitkomsten zijn over wat er gevonden wordt zodat we op de hoogte blijven hoe lang het gaat duren en waar we rekening mee moeten houden, verder veel sterkte voor de betrokken schippers en sluiswachter ,die zal zich ook rot geschrokken zijn.

    Geplaatst door: schipper in twentekanaal in goor op
  • Als het Twentekanaal nu eens doorgetrokken word / was naar Duitsland blijft er tinminste een uitweg over en staat niet het vervoer voor weken stil.

    Geplaatst door: Dromer op
  • kan iemand vertellen welke aannemer er nu bezig is?

    Geplaatst door: Kees op
  • Tja als er nu al en tweede sluiskkolk was, hadden we heel wat problemen minder. Ben is bezig met een tweede sluiskolk alleen het duurd allemaal wel heel lang. Veel succes schippers, hoop dat de problemen snel worden verholpen !

    Rene (recreatie schipper)

    Geplaatst door: Rene op
  • Weer een mooi item voor het Mennens Magazine!

    Geplaatst door: Jan op
  • Zouden we misschien in het nieuwe jaar even stil kunnen staan bij de mensen die hierbij betrokken zijn zoals het sluispersoneel en de schippersfamilie. Het is niet niets als je zoiets meemaakt.
    En mijnheer Nelis, als het alleen maar bij het begin van een nieuw jaar was zou het allemaal wel meevallen. Helaas is er elke dag wereldwijd wel iets naars voor mensen. Beetje verder denken dan alleen de Rijn.

    Geplaatst door: Jan de ex sluiswachter op
  • Allereerst iedereen de beste wensen en de getroffen bedrijven veel succes met het zoeken naar alternatieven.
    Hebben ze daar geen noodbediening,dit is toch te gek om los te lopen het is een paar jaar geleden allemaal vernieuwd of hangen er nog niet genoeg miljoenen kostende computers aan om een natuurlijk proces te besturen.En de R.W.S.tegen ons schippers maar zitten zeuren dat dit niet kan en dat niet mag en zelf de zaken niet op orde hebben.Groeten een Twentekanaalschipper.

    Geplaatst door: Twentekanaalschipper op
  • Elk begin van het nieuwe jaar gebeurd er wat in de binnenvaart…. Ben blij dat nu de rijn vaart er niet de dupe van is en dat het maar om een klein gedeelte van een groot vaar gebied gaat.

    Geplaatst door: Nelis op
  • Hier moet een grondig onderzoek komen. Dit mag niet kunnen. Je zult er maar net onderdoor varen en de deur op je stuurhut of woning krijgen.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Ik wens RWS veel succes en wijsheid toe, bij het spoedig(?) afhandelen van dit incident.

    Geplaatst door: Ook een voorspoedig 2012 toegewenst op

Reageer