Lobith op z’n laagst, oploopverbod Waal

De waterstand op de Rijn is historisch laag maar dit leidt voor de waterhuishouding niet of nauwelijks tot problemen, wel ondervindt de scheepvaart hinder. Rijkswaterstaat heeft woensdag 30 november de laagste waterstand bij Lobith gemeten van 6,89 m boven NAP. Dat is 1 centimeter lager dan in september 2003, toen de stand bij Lobith 6,90 m boven NAP was.

In verband met de aanhoudende laagwaterstand en werkzaamheden aan de
bodem bij Nijmegen wordt er met ingang van vrijdag 2 december een
oploopverbod ingesteld van kmr 883 tot kmr 886.800 en is de scheepvaart
verplicht de stuurboordzijde van het vaarwater te houden. Maatregelen
blijven van kracht tot nader bericht. Deze maatregelen worden aangegeven
met de borden A.2 en B3.b.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Rode kant staat meer water 40 m uit tonnen.
    An de groene kant geraakt en Rode kant niet.na 2 keer met de zelfde omstandigheden.duidelijker kan niet.
    En waarom zo diep?Nu is de tijd om het te verdienen,als we we straks weer voor een euro varen maakt geen donder meer uit.
    Eigen wal veiliger als de afvaart een beetje doorzet dan??? nee idd een stuk veiliger.

    Geplaatst door: dave op
  • @KUPA

    Die gevaarlijke situatie worden meestal veroorzaakt door schippers die net zoals die duwers een deadline hebben… Ze moeten op tijd zijn. Ze kunnen het alleen niet laten om maar door te duwen in plaats van even te wachten tot een geschikter stuk om voorbij te varen. Dit is niet alleen tussen motorschepen en duwers maar ook tussen motorschepen onderling!

    Zeker nu met het lage water is het een groot risico om met name in de bochten als St. Andries, Nijmegen, Erlecom of Hulhuizen te gaan overhalen… En toch gebeurt het met regelmaat, zelfs zonder afspraken te maken.

    En als je dan via verkeerde wal gaat overhalen hou dan de rode tonnen aan, het zijn geen mijnen! Als je denkt dat je daar te weinig water hebt, blijf dan in de hang…

    En dat het altijd maar weer over duwers gaat is in geen geval waar. Er is een periode geweest dat de tankvaart prominent in beeld was. We kunnen allemaal met die veroordelende vinger wijzen…

    Laten we nou allemaal eens wat geduldiger zijn en met gezond verstand gaan varen, dan komen we al veel verder dan nu…

    Geplaatst door: Erwin op
  • Hans wat een kinderachtige opmerking zeg, johan heeft inderdaad gelijk. Aan de groene kant is meer water alleen beneden de spoorbrug ligt een bult ellende.

    Geplaatst door: hennie op
  • @Johan,

    Als je dat ALTIJD doet, hoe weet je dan dat aan de andere kant minder water staat?

    Vr groet

    Geplaatst door: Hans op
  • Aan de rode kant meer water ?? Nou mischien over een stuk van 100meter,maar wij liggen flink op de waal waterstand,en meerwaardts staat er aan de groene kant meer water dan rode kant,wij lopen altijd zonder bord heel nijmegen

    Geplaatst door: johan op
  • Uhh, buschauffeur Marco?
    Ondiepte rechteroever, rode kant opzoeken 30 cm meer water!!!!!!!!
    Ikke nie schnapp
    misschien toch maar terug naar je bus?

    Geplaatst door: Koot op
  • Gewoon de rijn kanaliseren, gelijk 20m diep maken, kunnen de grote zeecontainerschepen naar Basel. probleem opgelost!

    Tsjongejongjonge wat een gezever hier:-(

    Geplaatst door: Flipje op
  • Als één ieder gewoon met een normale diepgang vaart dan valt het wel mee. Maar ja 50 op de ruhrpegel dat is bij vele normaal en dan maar zeuren als je raakt.

    De betonning op de Waal geeft toch aan waarbij bij een normale diepgang water staat.
    Dus hoef je ook niet zover van de betonning te varen als er ook andere schepen in de buurt zijn.

    Waarom dan zo diep varen?

    Er is toch overcapaciteit, dus waar maakt men zich dan druk over?

    Geplaatst door: Marten op
  • Dat gezeur over die duwers dat zijn de enige die nog een beetje normaal varen.
    Ga meestal op de minst gepeilde diepte te berg en de ergste schepen zijn die op pegel kaub varen die denken nog steeds de zelfde geul nodig te hebben als iemand die 30 cm op de pegel ruhort ligt.
    Maar ja ik was vorige week nog buschauffeur…..
    En dan onder de spoorbrug vam nijmegen de minst gepeilde diepte ligt percies in de rechteroever tot de helft van de rivier als je een beetje de rode kant opzoek heb je al gauw een 30 cm meer water.
    En dan gaan ze daar nu verplicht sb wal houden kunnen ze bij rws niet wachten tot de rivier weer een normalen stand heeft?

    Geplaatst door: marco op
  • ben ik ook mee eens desnoods varen ze maar met 2 bakken je kan het na kijken maar met deze waterstanden en dichte mist is het vaak een duwer die ergens bij betrokken is ik heb ook wel een beetje respect voor deze mannen want begin er maar eens aan 24 uur met zon platform te varen

    Geplaatst door: rijks op
  • Dat durven ze niet die veerhavens enzo stilte leggen krijgen ze gelijk die grote firma,s op der nek

    Geplaatst door: arie op
  • Kupa ben het helemaal met u eens!

    Geplaatst door: jaja op
  • Ik vind het belachelijk dat er met deze waterstanden nog duwers en verbanden met 4 baken mogen varen , dat zou verboden moeten worden want het brengt heel wat gevaarlijke en onoverzichtlijke situaties voort, verder voor de snellere schepen een flink oponthoud omdat je er niet voorbij kan

    groeten Kupa 112

    Geplaatst door: KUPA op
  • Brian Vrijaldenhoven
    Adviseur verkeersmanagement waterdistrict Boven-Rijn en Waal.

    De maatregel is genomen uit oogpunt van verkeersveiligheid. Door de lage waterstanden vaart de scheepvaart met blauw bord verder tegen de middenas van de vaargeul aan. Als er zowel aan de linker- als aan de rechteroever opvaart zit, is de ruimte voor de afvaart beperkt.

    De MGD is een Minst Gepeilde Diepte. Dat wil zeggen dat de waterkolom op enig punt in de vaargeul een waarde heeft die dagelijks wordt afgegeven. Dus de daadwerkelijk gemeten waterdiepte. Dit is geen aflaaddiepte. De schipper moet zelf nog rekening houden met voldoende kielspeling onder zijn schip. Als de waarde van de MGD 210 centimeter is, kan men met een diepgang van 210 centimeter dus raken.
    Bij Nijmegen ligt een harde laag. Het is niet ondenkbaar dat de straalbuizen stenen van die harde laag naar boven zuigen en dat deze mogelijk schroefschade opleveren. Ook dit is afhankelijk van de combinatie zuiging/diepgang etc.

    Geplaatst door: Brian Vrijaldenhoven op
  • het probleem van deze lage waterstant is to stant gekomen omdat men in het verleden 1993 de vergunningen introk om het zand in de rivier aftevoeren met de zandhopper de holland en nog meer van deze schepen die de bulten in de waal van lobith tot zaltbommel opruimde en de rivier op diepte hielden.

    Geplaatst door: Henk van Gelder op
  • nee dus, als je je aan de minst gepeilde diepte houdt hoef je niet over te lopen, dan garandeert de overheid reeds een veilige vaart.
    Als je toch raakt/ schade oploopt kun je dezelfde overheid aansprakelijk stellen.

    Groet,

    Geplaatst door: hans op
  • Das lekker dan, de rode oever is dieper daar, Als je nou je bord trekt en je beroept op goed zeemanschap, om zo de veilige vaart te kunnen garanderen?? dan mag het zeker??

    Geplaatst door: skipper op

Reageer

Lobith op z’n laagst, oploopverbod Waal | Schuttevaer.nl

Lobith op z’n laagst, oploopverbod Waal

De waterstand op de Rijn is historisch laag maar dit leidt voor de waterhuishouding niet of nauwelijks tot problemen, wel ondervindt de scheepvaart hinder. Rijkswaterstaat heeft woensdag 30 november de laagste waterstand bij Lobith gemeten van 6,89 m boven NAP. Dat is 1 centimeter lager dan in september 2003, toen de stand bij Lobith 6,90 m boven NAP was.

In verband met de aanhoudende laagwaterstand en werkzaamheden aan de
bodem bij Nijmegen wordt er met ingang van vrijdag 2 december een
oploopverbod ingesteld van kmr 883 tot kmr 886.800 en is de scheepvaart
verplicht de stuurboordzijde van het vaarwater te houden. Maatregelen
blijven van kracht tot nader bericht. Deze maatregelen worden aangegeven
met de borden A.2 en B3.b.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Rode kant staat meer water 40 m uit tonnen.
    An de groene kant geraakt en Rode kant niet.na 2 keer met de zelfde omstandigheden.duidelijker kan niet.
    En waarom zo diep?Nu is de tijd om het te verdienen,als we we straks weer voor een euro varen maakt geen donder meer uit.
    Eigen wal veiliger als de afvaart een beetje doorzet dan??? nee idd een stuk veiliger.

    Geplaatst door: dave op
  • @KUPA

    Die gevaarlijke situatie worden meestal veroorzaakt door schippers die net zoals die duwers een deadline hebben… Ze moeten op tijd zijn. Ze kunnen het alleen niet laten om maar door te duwen in plaats van even te wachten tot een geschikter stuk om voorbij te varen. Dit is niet alleen tussen motorschepen en duwers maar ook tussen motorschepen onderling!

    Zeker nu met het lage water is het een groot risico om met name in de bochten als St. Andries, Nijmegen, Erlecom of Hulhuizen te gaan overhalen… En toch gebeurt het met regelmaat, zelfs zonder afspraken te maken.

    En als je dan via verkeerde wal gaat overhalen hou dan de rode tonnen aan, het zijn geen mijnen! Als je denkt dat je daar te weinig water hebt, blijf dan in de hang…

    En dat het altijd maar weer over duwers gaat is in geen geval waar. Er is een periode geweest dat de tankvaart prominent in beeld was. We kunnen allemaal met die veroordelende vinger wijzen…

    Laten we nou allemaal eens wat geduldiger zijn en met gezond verstand gaan varen, dan komen we al veel verder dan nu…

    Geplaatst door: Erwin op
  • Hans wat een kinderachtige opmerking zeg, johan heeft inderdaad gelijk. Aan de groene kant is meer water alleen beneden de spoorbrug ligt een bult ellende.

    Geplaatst door: hennie op
  • @Johan,

    Als je dat ALTIJD doet, hoe weet je dan dat aan de andere kant minder water staat?

    Vr groet

    Geplaatst door: Hans op
  • Aan de rode kant meer water ?? Nou mischien over een stuk van 100meter,maar wij liggen flink op de waal waterstand,en meerwaardts staat er aan de groene kant meer water dan rode kant,wij lopen altijd zonder bord heel nijmegen

    Geplaatst door: johan op
  • Uhh, buschauffeur Marco?
    Ondiepte rechteroever, rode kant opzoeken 30 cm meer water!!!!!!!!
    Ikke nie schnapp
    misschien toch maar terug naar je bus?

    Geplaatst door: Koot op
  • Gewoon de rijn kanaliseren, gelijk 20m diep maken, kunnen de grote zeecontainerschepen naar Basel. probleem opgelost!

    Tsjongejongjonge wat een gezever hier:-(

    Geplaatst door: Flipje op
  • Als één ieder gewoon met een normale diepgang vaart dan valt het wel mee. Maar ja 50 op de ruhrpegel dat is bij vele normaal en dan maar zeuren als je raakt.

    De betonning op de Waal geeft toch aan waarbij bij een normale diepgang water staat.
    Dus hoef je ook niet zover van de betonning te varen als er ook andere schepen in de buurt zijn.

    Waarom dan zo diep varen?

    Er is toch overcapaciteit, dus waar maakt men zich dan druk over?

    Geplaatst door: Marten op
  • Dat gezeur over die duwers dat zijn de enige die nog een beetje normaal varen.
    Ga meestal op de minst gepeilde diepte te berg en de ergste schepen zijn die op pegel kaub varen die denken nog steeds de zelfde geul nodig te hebben als iemand die 30 cm op de pegel ruhort ligt.
    Maar ja ik was vorige week nog buschauffeur…..
    En dan onder de spoorbrug vam nijmegen de minst gepeilde diepte ligt percies in de rechteroever tot de helft van de rivier als je een beetje de rode kant opzoek heb je al gauw een 30 cm meer water.
    En dan gaan ze daar nu verplicht sb wal houden kunnen ze bij rws niet wachten tot de rivier weer een normalen stand heeft?

    Geplaatst door: marco op
  • ben ik ook mee eens desnoods varen ze maar met 2 bakken je kan het na kijken maar met deze waterstanden en dichte mist is het vaak een duwer die ergens bij betrokken is ik heb ook wel een beetje respect voor deze mannen want begin er maar eens aan 24 uur met zon platform te varen

    Geplaatst door: rijks op
  • Dat durven ze niet die veerhavens enzo stilte leggen krijgen ze gelijk die grote firma,s op der nek

    Geplaatst door: arie op
  • Kupa ben het helemaal met u eens!

    Geplaatst door: jaja op
  • Ik vind het belachelijk dat er met deze waterstanden nog duwers en verbanden met 4 baken mogen varen , dat zou verboden moeten worden want het brengt heel wat gevaarlijke en onoverzichtlijke situaties voort, verder voor de snellere schepen een flink oponthoud omdat je er niet voorbij kan

    groeten Kupa 112

    Geplaatst door: KUPA op
  • Brian Vrijaldenhoven
    Adviseur verkeersmanagement waterdistrict Boven-Rijn en Waal.

    De maatregel is genomen uit oogpunt van verkeersveiligheid. Door de lage waterstanden vaart de scheepvaart met blauw bord verder tegen de middenas van de vaargeul aan. Als er zowel aan de linker- als aan de rechteroever opvaart zit, is de ruimte voor de afvaart beperkt.

    De MGD is een Minst Gepeilde Diepte. Dat wil zeggen dat de waterkolom op enig punt in de vaargeul een waarde heeft die dagelijks wordt afgegeven. Dus de daadwerkelijk gemeten waterdiepte. Dit is geen aflaaddiepte. De schipper moet zelf nog rekening houden met voldoende kielspeling onder zijn schip. Als de waarde van de MGD 210 centimeter is, kan men met een diepgang van 210 centimeter dus raken.
    Bij Nijmegen ligt een harde laag. Het is niet ondenkbaar dat de straalbuizen stenen van die harde laag naar boven zuigen en dat deze mogelijk schroefschade opleveren. Ook dit is afhankelijk van de combinatie zuiging/diepgang etc.

    Geplaatst door: Brian Vrijaldenhoven op
  • het probleem van deze lage waterstant is to stant gekomen omdat men in het verleden 1993 de vergunningen introk om het zand in de rivier aftevoeren met de zandhopper de holland en nog meer van deze schepen die de bulten in de waal van lobith tot zaltbommel opruimde en de rivier op diepte hielden.

    Geplaatst door: Henk van Gelder op
  • nee dus, als je je aan de minst gepeilde diepte houdt hoef je niet over te lopen, dan garandeert de overheid reeds een veilige vaart.
    Als je toch raakt/ schade oploopt kun je dezelfde overheid aansprakelijk stellen.

    Groet,

    Geplaatst door: hans op
  • Das lekker dan, de rode oever is dieper daar, Als je nou je bord trekt en je beroept op goed zeemanschap, om zo de veilige vaart te kunnen garanderen?? dan mag het zeker??

    Geplaatst door: skipper op

Reageer