Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

IVOZ-RAMET, 15 juli 2011 11:00

Laag water op Maas en Albertkanaal

Tientallen schepen liggen momenteel gestremd op de Maas en op het Albertkanaal. Daar is de diepgang tussen Genk en Ivoz-Ramet sinds afgelopen vrijdag gezakt van de gebruikelijke 2,95 naar 1,80 meter. Dat leidt tot aanzienlijke economische schade voor de binnenvaart.

 

X

Exclusief voor abonnees

Het door u opgevraagde artikel is alleen beschikbaar voor abonnees.
Abonnees dienen de eerste keer het inlogaccount te activeren.


Nog geen abonnee?

Inloggen

Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op inloggen.

Gebruikersnaam :
Wachtwoord :

Wachtwoord vergeten?

Vul hier uw e-mailadres in en klik op verzend.

E-mail: :

Reacties (8)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Momenteel gaat het al een stuk beter mannen diepgang is 2,40. Via brussel is geen probleem totaal niet druk, maar ja daar kan ook lang niet iedereen naar toe, verder ben ik echt geen rijen met schepen tegen gekomen, sterker nog in 4uur tijd van seiles naar yvoz ramet en ook beneden de sluis niks bijzonders, maar wel laag, gelukkig gaan ze nu baggeren als ik het goed heb gezien!
succes allemaal, en een goeie vakantie aan yvoz ramet......

bertje

20-07-2011 op 06:54

@subaru rijder

Voor zover ik weet kan men niet oppompen op het Albertkanaal. Maar ik weet niet of het zinvol is. Ik begreep bv dat de Turnhoutse vaart ook met ernstig water tekort te kampen heeft gehad. Alk dat water komt uiteindelijk voor het grootste deel uit de Maas. Misschien dat vlaanderen voor een deel ook voor drinkwater van het Albertkanaal afhankelijk is . Dan is oppompen zinloos.

nico

20-07-2011 op 01:35

Ik weet niet of het Albert kanaal ook weer terug kunnen pompen naar boven. Want die grote sluizen gebruiken heel wat water bij elke schutting. Anders is het systeem gewoon fout, de Maas wordt in drieën gesplitst. Er loopt alleen maar water weg met schutten. En dan de lekkages niet te vergeten van stuwen en deuren.

subaru rijder

17-07-2011 op 09:53

wie durft het zich een beetje aantrekken door het in de media te gooien?
als je het doet dan word je de komende tijd geviseerd,dus zwijgen en verder rommelen wel even dit zeggen ik ben deze week er door nog met 230 en op de bekende droogte in de monding van yvos ramet daar had ik nog 80 cm onder het schip toch een beetje reaal genomen vind ik,de reden ken ik uit goede bron waarom ze zo snel de diepgang wijzigen
hopelijk na het bouwvakverlof weer alles in orde

Leon Verberght

17-07-2011 op 09:47

Of het hier gaat over een politieke zaak kan ik me niet uitspreken, heb ik nog niets over vernomen, maar het is natuurlijk mogelijk. Ik vind wel dat het laag water heel weinig aandacht krijgt in de kranten of TV / radio. En dat is enorm verdacht, als anders een vogel in het kanaal schijt zit de pers er op, en nu is het muisstil.

sassenierke

17-07-2011 op 09:13

@sassanierke

Ik heb ook al vernomen dat men met een kempenaar op schut en vervolgens leeg af. Maar dat terzijde. Ik snap wel dat Wijnegem en de kempische kanalen ook water nodig hebben en dat geld ook voor de natuur op de grensmaas en het Julianakanaal , maar nog niemand heeft kunnen uitleggen waarom 60 km kanaal en rivier tussen Genk en Ivoz Ramet als reservoir dienen en 100 km Maas erboven tot aan zomerpeil toe vol staan. Misschien dat u uw \"patron\" eens kan vragen daar duidelijkheid over te geven. Nog beter is dat uw patron belt naar de vlaamse minister van openbare werken dat hij een contact op dient te nemen met zijn waalse ambtgenoot. Het lijkt er nu op dat de benelux de rekening krijgt gepresenteerd van de Belgische taalstrijd.

Nico Evens

16-07-2011 op 10:29

Betreft die schutting van een kempenaar en twee jachtje in een DV sluis. Als aan de andere zijde een complete DV schutting licht te wachten, waar zou jij die schutting laten plaatsvinden? Met een klein sas? Om naderhand de DV leeg te laten zakken bij gebrek aan schepen aan ééne zijde. De beste stuurlui staan altijd aan wal natuurlijk.

sassanierke

15-07-2011 op 16:27

wij mogen nu over brussel gaan het is daar stervensdruk normaal laden we op 2.30 ik heb al schepen zien terugkomen van ivor-ramet die ook over brussel moeten het is een druk gedoe straks aan de bak we gaan het allemaal wel zien eerst maar eens laden en hopen dat ze in frankrijk de boel opengooien

dora

15-07-2011 op 12:13

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
BLN: vlag halfstok tijdens uitvaart... (20-5-15)
Roeiers overvaren in Leidse Vliet (20-5-15)
Vorige Schuttevaer te laat in de... (19-5-15)
Viskotter vast op zandbank bij... (18-5-15)
Binnenvaarder Jan Kruisinga (67)... (15-5-15)
Cruise- en chartervaart » RSS
Duitsland eist extra certificaat (22-5-15)
Voorwaarts Voorwaarts krijgt lift... (20-5-15)
Deens-Nederlandse overeenkomst voor... (6-5-15)
Vlaggenschip MSC in Rotterdam (6-5-15)
Chartervloot Kampen welkom in Den... (5-5-15)
Havens en vaarwegen » RSS
Antwerpen heeft over vijf jaar meer... (25-5-15)
Kotug-slepers naar Bremerhaven en... (24-5-15)
OPINIE: ‘Vuilnisbakkensoap' (24-5-15)
Grote afvalverwerker meldt zich... (22-5-15)
Geurt Dijk-steiger wordt verplaatst (22-5-15)
Offshore » RSS
Malaise in bevoorradingsmarkt (15-5-15)
Megalaadoperatie in Calandkanaal (13-5-15)
Extra vlootreductie bij Fugro (8-5-15)
Shell blijft banen schrappen (8-5-15)
Wintershall gaat versneld olie... (24-4-15)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Prima scheepsbouwjaar (23-5-15)
Jumbo Spirit wordt gerecycled (18-5-15)
Eigenaar scheepswerf eist bewoning... (18-5-15)
Weer megaklus Meyer Werft (15-5-15)
Tien jaar TeamCo (14-5-15)
Techniek » RSS
Veerboot Ampere 100% elektrisch (24-5-15)
Wärtsilä-scrubbers in... (23-5-15)
Zomercursus Voortvarend Besparen op... (23-5-15)
Urker maritieme sector bundelt... (23-5-15)
Binnenvaart zoekt met TNO naar... (18-5-15)
Telematica » RSS
Choozze heeft buiten de waard... (6-5-15)
Choozze beperkt dataverbruik sterk (1-5-15)
Contargo geeft broncode IRIS vrij (1-5-15)
Choozze-drama loopt verder op (20-4-15)
Klanten klagen over goedkope... (10-4-15)
Varend bestaan » RSS
Roel Huls in Zwartsluis koninklijke... (23-5-15)
KNRM-app voor reisvoorbereiding en... (23-5-15)
Jan Kruisinga wist van koninklijke... (22-5-15)
Themadiscussie ‘Binnenvaart in... (21-5-15)
Serieuze strijd tussen SKS en IFKS (20-5-15)
Vervoermarkt » RSS
EBU botst met ESO over subsidie... (22-5-15)
Meer tankvaartlading over Duits... (22-5-15)
‘Bulkvervoer stabiel,... (20-5-15)
Aan de Reis: Tankvrachten en... (20-5-15)
Column: Het gelijk van de ASV (15-5-15)
Visserij » RSS
Broers Caljouw mikken op... (18-5-15)
Oudste vissersschip terug in Den... (15-5-15)
Illegale palingfuiken (13-5-15)
Veel kabeljauw en schol in... (11-5-15)
WR-77 krijgt jonge eigenaars (8-5-15)
Zeevaart » RSS
Licht prijsherstel dankzij krimp... (22-5-15)
Illegaal Iers afval in Rotterdam... (22-5-15)
Zeevrachtenmarkt: Wereldwijde... (20-5-15)
Brekende containerkraan kost... (18-5-15)