Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

IVOZ-RAMET, 15 juli 2011 11:00

Laag water op Maas en Albertkanaal

Tientallen schepen liggen momenteel gestremd op de Maas en op het Albertkanaal. Daar is de diepgang tussen Genk en Ivoz-Ramet sinds afgelopen vrijdag gezakt van de gebruikelijke 2,95 naar 1,80 meter. Dat leidt tot aanzienlijke economische schade voor de binnenvaart.

Vaarwegbeheerder Service Publique de Wallonie (SPW) houdt het water boven Ivoz-Ramet vast. Op 8 juli werd bekend gemaakt dat de diepgang tussen Ougrée en Namur van 2,95 meter naar 2,55 meter zou dalen en werd gevraagd om bijzondere voorzichtigheid en snelheidsbeperking tussen sluis Ivoz-Ramet (kmr 97.0) en de invaart van het Albertkanaal (kmr 113.7).

Volgens Jacques Hacourt, directeur SPW, kampt het gebied met grote droogte. ‘Het heeft hier sinds april niet of nauwelijks geregend. Er zijn geen technische problemen, het water is gewoon op.' Hacourt verwacht geen snel herstel van het waterpeil. ‘Er is heel veel water nodig om over 60 kilometer lengte het water met een meter te laten stijgen. Het regent nu af en toe wel, maar er is veel meer nodig om het peil weer op orde te krijgen.'

Het goede nieuws is dat het waterpeil nu wel stabiliseert. ‘We hebben beperkt schutten ingevoerd en proberen zoveel mogelijk water vast te houden.' De hele zuidelijke Maas kampt met watertekort. De kerncentrale bij Givet, net over de grens in Frankrijk, is deze week ook al stilgelegd omdat er te weinig koelwater voorhanden is.

‘Maandag stond er 2,55 meter water', zegt schipper Sander Janssen van het ms Factotum. Dat was in overeenstemming met de eerste melding van SPW. ‘Wij steken 1,90 meter en zijn het pand begin deze week gepasseerd. Maar wat ik vooral zo verontrustend vind is dat het peil tussen maandag en woensdag nog eens met 60 centimeter is gedaald. Dat is wel heel veel.' Donderdagmiddag werd de diepgang tussen sluis Ivoz-Ramet (kmr 97.0) en Ougrée (kmr 104.0) zelfs tot 1,80 meter teruggebracht. Tussen kmr 104.0 en 113.7 kon nog met 2,20 meter worden gevaren.

Meter minder
‘Ik vaar hier nu 43 jaar als schipper en heb zoiets nog nooit meegemaakt', zegt Janssen. Volgens een grove berekening van Janssen zou er zo'n 3,5 miljoen kuub water weg zijn. ‘Het is van de zotte. Er staat nu bijna een meter minder water. Voor de goede orde: we praten hier niet over een gewone rivier maar over een opgestuwde rivier. Tot gisteren werd er niets aan gedaan. Er lag op het Albertkanaal één Kempenaar in de duwvaartsluis en twee jachtjes werden met de grote kolk geschut. Sinds vandaag (donderdag, Red.) doen ze wel aan beperkt schutten.'

Het goede nieuws is volgens Janssen dat het probleem zich waarschijnlijk vanzelf oplost. ‘We liggen nu in Turnhout en het water komt hier met bakken naar beneden. Ik vaar nog met een koproer en moest net even naar voren. Ik ben tot op de draad nat. Ik verwacht dat het pand weer heel snel vol loopt.'

Onderlinge verdeling
Volgens schipper Nico Evens (ms Romani), bestuurslid van de afdeling Limburg van Koninklijke Schuttevaer en veelvaarder op de Maas, is er iets mis met de onderlinge verdeling van het Maaswater waarmee het Belgische Albertkanaal, de Zuid-Willemsvaart, de Kempische kanalen, de (Grens)Maas en het Julianakanaal worden gevoed. ‘De Waalse vaarwegbeheerder heeft het peil ten noorden van Ivoz-Ramet verlaagd. Het water staat nu richting Nederland op 1,90 meter. Het water wordt boven Ivoz-Ramet gewoon vastgehouden. Dat lijkt me super anti-Europees en niet de bedoeling.

‘Wij liggen te wachten om 800 ton te laden voor Luik. Normaal laden we 1600 ton. Ik heb ook al gehoord van een schipper die te diep stak en maar weer rechtsomkeert heeft gemaakt. We hebben er veel last van.'

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.

Reacties (8)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Momenteel gaat het al een stuk beter mannen diepgang is 2,40. Via brussel is geen probleem totaal niet druk, maar ja daar kan ook lang niet iedereen naar toe, verder ben ik echt geen rijen met schepen tegen gekomen, sterker nog in 4uur tijd van seiles naar yvoz ramet en ook beneden de sluis niks bijzonders, maar wel laag, gelukkig gaan ze nu baggeren als ik het goed heb gezien!
succes allemaal, en een goeie vakantie aan yvoz ramet......

bertje

20-07-2011 op 06:54

@subaru rijder

Voor zover ik weet kan men niet oppompen op het Albertkanaal. Maar ik weet niet of het zinvol is. Ik begreep bv dat de Turnhoutse vaart ook met ernstig water tekort te kampen heeft gehad. Alk dat water komt uiteindelijk voor het grootste deel uit de Maas. Misschien dat vlaanderen voor een deel ook voor drinkwater van het Albertkanaal afhankelijk is . Dan is oppompen zinloos.

nico

20-07-2011 op 01:35

Ik weet niet of het Albert kanaal ook weer terug kunnen pompen naar boven. Want die grote sluizen gebruiken heel wat water bij elke schutting. Anders is het systeem gewoon fout, de Maas wordt in drieën gesplitst. Er loopt alleen maar water weg met schutten. En dan de lekkages niet te vergeten van stuwen en deuren.

subaru rijder

17-07-2011 op 09:53

wie durft het zich een beetje aantrekken door het in de media te gooien?
als je het doet dan word je de komende tijd geviseerd,dus zwijgen en verder rommelen wel even dit zeggen ik ben deze week er door nog met 230 en op de bekende droogte in de monding van yvos ramet daar had ik nog 80 cm onder het schip toch een beetje reaal genomen vind ik,de reden ken ik uit goede bron waarom ze zo snel de diepgang wijzigen
hopelijk na het bouwvakverlof weer alles in orde

Leon Verberght

17-07-2011 op 09:47

Of het hier gaat over een politieke zaak kan ik me niet uitspreken, heb ik nog niets over vernomen, maar het is natuurlijk mogelijk. Ik vind wel dat het laag water heel weinig aandacht krijgt in de kranten of TV / radio. En dat is enorm verdacht, als anders een vogel in het kanaal schijt zit de pers er op, en nu is het muisstil.

sassenierke

17-07-2011 op 09:13

@sassanierke

Ik heb ook al vernomen dat men met een kempenaar op schut en vervolgens leeg af. Maar dat terzijde. Ik snap wel dat Wijnegem en de kempische kanalen ook water nodig hebben en dat geld ook voor de natuur op de grensmaas en het Julianakanaal , maar nog niemand heeft kunnen uitleggen waarom 60 km kanaal en rivier tussen Genk en Ivoz Ramet als reservoir dienen en 100 km Maas erboven tot aan zomerpeil toe vol staan. Misschien dat u uw \"patron\" eens kan vragen daar duidelijkheid over te geven. Nog beter is dat uw patron belt naar de vlaamse minister van openbare werken dat hij een contact op dient te nemen met zijn waalse ambtgenoot. Het lijkt er nu op dat de benelux de rekening krijgt gepresenteerd van de Belgische taalstrijd.

Nico Evens

16-07-2011 op 10:29

Betreft die schutting van een kempenaar en twee jachtje in een DV sluis. Als aan de andere zijde een complete DV schutting licht te wachten, waar zou jij die schutting laten plaatsvinden? Met een klein sas? Om naderhand de DV leeg te laten zakken bij gebrek aan schepen aan ééne zijde. De beste stuurlui staan altijd aan wal natuurlijk.

sassanierke

15-07-2011 op 16:27

wij mogen nu over brussel gaan het is daar stervensdruk normaal laden we op 2.30 ik heb al schepen zien terugkomen van ivor-ramet die ook over brussel moeten het is een druk gedoe straks aan de bak we gaan het allemaal wel zien eerst maar eens laden en hopen dat ze in frankrijk de boel opengooien

dora

15-07-2011 op 12:13

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Roeier vermist op Oostenrijkse... (28-7-14)
Blizzard sleept Costa Concordia... (27-7-14)
OCB ontslaat onderwijscoördinator (25-7-14)
Heffing 7,50 op gasolie gaat omlaag (23-7-14)
Laatste vaart Costa Concordia VIDEO (23-7-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Zeilen op Bounty (22-7-14)
Oude Wadwaai wint (1-7-14)
Holland America Line: 92 miljoen... (27-6-14)
Chartervaart in neerwaartse spiraal (30-5-14)
Zeilschip Eendracht 25 jaar in de... (28-5-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Onderwaterdam in Botlek wordt... (29-7-14)
Doorstart ACT met Brits afval en... (29-7-14)
Klassieke salonboot Dudok voor... (28-7-14)
RWS raadt zwemmen tussen de kribben... (27-7-14)
Duitse milieuactivisten eisen... (26-7-14)
Offshore » RSS
Van Oord baggert voor Braziliaanse... (25-7-14)
Afbouw Pieter Schelte in Rotterdam (14-7-14)
Poolse werf bouwt 13 bevoorraders... (2-7-14)
Fugro zoekt naar vermiste Boeing (23-6-14)
HMC verkoopt zeeslepers aan WAV in... (23-6-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Boete voor Damen Shipyards (23-7-14)
Britten bouwen vliegdekschip met... (18-7-14)
Order van 1,6 miljard voor Meyer... (16-7-14)
Veka wijzigt bedrijfsstrategie (11-7-14)
Curator Peters Kampen bereidt... (11-7-14)
Techniek » RSS
Elektrische Hypertherm Powermax... (26-7-14)
Opvouwcontainer wint innovatieprijs (25-7-14)
Subsidie voor SCR-katalysator van... (16-7-14)
Ontroesten zonder schuren (12-7-14)
Wärtsilä ontslaat 149 man in... (9-7-14)
Telematica » RSS
Schippers testen nieuwe BICS-versie (3-7-14)
Veel strafbare fouten in AIS (2-7-14)
Vlaamse walstroom gaat online (5-5-14)
Beurs app voor Maritime Industry (30-4-14)
BICS-update nodig voor juiste... (10-1-14)
Varend bestaan » RSS
Premie rechtsbijstand EOC met 20%... (25-7-14)
INGEZONDEN Chapeau voor La... (25-7-14)
Oudakker voorzitter ledengroep... (25-7-14)
Open huis René Siegfried (22-7-14)
Noord-Frans museum eert de... (20-7-14)
Vervoermarkt » RSS
Zeevrachtenmarkt: Goed jaar voor... (30-7-14)
ILT verheldert ADN regels laden en... (29-7-14)
‘Overcapaciteit is fact of life' (23-7-14)
Contargo voert congestietoeslag... (23-7-14)
Aan de Reis: Weinig vraag naar... (23-7-14)
Visserij » RSS
Aluminium handkokkelaar (25-7-14)
Eerste Zuidwestervis in Agrimarkt (23-7-14)
Mosselen klein maar fijn (23-7-14)
Als de mussen dood van het dak... (18-7-14)
SRF bouwt nieuwe garnalenkotter (15-7-14)
Zeevaart » RSS
Helikopter redt jachtbemanning (25-7-14)
Zware Kees: Actie! (24-7-14)
Flaminia weer in de vaart (23-7-14)
100 slepers in Amerikaanse... (18-7-14)
Dronken kapitein ramt kade in... (16-7-14)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!