Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

IVOZ-RAMET, 15 juli 2011 11:00

Laag water op Maas en Albertkanaal

Tientallen schepen liggen momenteel gestremd op de Maas en op het Albertkanaal. Daar is de diepgang tussen Genk en Ivoz-Ramet sinds afgelopen vrijdag gezakt van de gebruikelijke 2,95 naar 1,80 meter. Dat leidt tot aanzienlijke economische schade voor de binnenvaart.

 

X

Exclusief voor abonnees

Het door u opgevraagde artikel is alleen beschikbaar voor abonnees.
Abonnees dienen de eerste keer het inlogaccount te activeren.


Nog geen abonnee?

Inloggen

Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op inloggen.

Gebruikersnaam :
Wachtwoord :

Wachtwoord vergeten?

Vul hier uw e-mailadres in en klik op verzend.

E-mail: :

Reacties (8)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Momenteel gaat het al een stuk beter mannen diepgang is 2,40. Via brussel is geen probleem totaal niet druk, maar ja daar kan ook lang niet iedereen naar toe, verder ben ik echt geen rijen met schepen tegen gekomen, sterker nog in 4uur tijd van seiles naar yvoz ramet en ook beneden de sluis niks bijzonders, maar wel laag, gelukkig gaan ze nu baggeren als ik het goed heb gezien!
succes allemaal, en een goeie vakantie aan yvoz ramet......

bertje

20-07-2011 op 06:54

@subaru rijder

Voor zover ik weet kan men niet oppompen op het Albertkanaal. Maar ik weet niet of het zinvol is. Ik begreep bv dat de Turnhoutse vaart ook met ernstig water tekort te kampen heeft gehad. Alk dat water komt uiteindelijk voor het grootste deel uit de Maas. Misschien dat vlaanderen voor een deel ook voor drinkwater van het Albertkanaal afhankelijk is . Dan is oppompen zinloos.

nico

20-07-2011 op 01:35

Ik weet niet of het Albert kanaal ook weer terug kunnen pompen naar boven. Want die grote sluizen gebruiken heel wat water bij elke schutting. Anders is het systeem gewoon fout, de Maas wordt in drieën gesplitst. Er loopt alleen maar water weg met schutten. En dan de lekkages niet te vergeten van stuwen en deuren.

subaru rijder

17-07-2011 op 09:53

wie durft het zich een beetje aantrekken door het in de media te gooien?
als je het doet dan word je de komende tijd geviseerd,dus zwijgen en verder rommelen wel even dit zeggen ik ben deze week er door nog met 230 en op de bekende droogte in de monding van yvos ramet daar had ik nog 80 cm onder het schip toch een beetje reaal genomen vind ik,de reden ken ik uit goede bron waarom ze zo snel de diepgang wijzigen
hopelijk na het bouwvakverlof weer alles in orde

Leon Verberght

17-07-2011 op 09:47

Of het hier gaat over een politieke zaak kan ik me niet uitspreken, heb ik nog niets over vernomen, maar het is natuurlijk mogelijk. Ik vind wel dat het laag water heel weinig aandacht krijgt in de kranten of TV / radio. En dat is enorm verdacht, als anders een vogel in het kanaal schijt zit de pers er op, en nu is het muisstil.

sassenierke

17-07-2011 op 09:13

@sassanierke

Ik heb ook al vernomen dat men met een kempenaar op schut en vervolgens leeg af. Maar dat terzijde. Ik snap wel dat Wijnegem en de kempische kanalen ook water nodig hebben en dat geld ook voor de natuur op de grensmaas en het Julianakanaal , maar nog niemand heeft kunnen uitleggen waarom 60 km kanaal en rivier tussen Genk en Ivoz Ramet als reservoir dienen en 100 km Maas erboven tot aan zomerpeil toe vol staan. Misschien dat u uw \"patron\" eens kan vragen daar duidelijkheid over te geven. Nog beter is dat uw patron belt naar de vlaamse minister van openbare werken dat hij een contact op dient te nemen met zijn waalse ambtgenoot. Het lijkt er nu op dat de benelux de rekening krijgt gepresenteerd van de Belgische taalstrijd.

Nico Evens

16-07-2011 op 10:29

Betreft die schutting van een kempenaar en twee jachtje in een DV sluis. Als aan de andere zijde een complete DV schutting licht te wachten, waar zou jij die schutting laten plaatsvinden? Met een klein sas? Om naderhand de DV leeg te laten zakken bij gebrek aan schepen aan ééne zijde. De beste stuurlui staan altijd aan wal natuurlijk.

sassanierke

15-07-2011 op 16:27

wij mogen nu over brussel gaan het is daar stervensdruk normaal laden we op 2.30 ik heb al schepen zien terugkomen van ivor-ramet die ook over brussel moeten het is een druk gedoe straks aan de bak we gaan het allemaal wel zien eerst maar eens laden en hopen dat ze in frankrijk de boel opengooien

dora

15-07-2011 op 12:13

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Schipper Jan Heuvelman kreeg... (19-12-14)
Schipper ms Torenvalk overleden na... (19-12-14)
Gewonden bij afmeren van Waterbus (17-12-14)
Schelde dicht door staking (15-12-14)
Binnenschippers koerier voor... (12-12-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Passagiers Koningsdam kunnen zich... (13-12-14)
Eco-Flettner-rotor voor 'zeilende'... (13-12-14)
Jarabee verkoopt klipper De Tukker (8-12-14)
Beeldend verslag van lange reis met... (8-12-14)
‘Traumschiff' niet op wereldreis (6-12-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Eerste schip door gloednieuw... (19-12-14)
Amsterdam beloont Green Award... (19-12-14)
Bediening Spoolder- en... (19-12-14)
Velsen verliest rechtszaak... (19-12-14)
Hellend vlak Arzviller in juli 2015... (19-12-14)
Offshore » RSS
1200 banen weg bij SBM Offshore (12-12-14)
VOS-vloot groeit razendsnel (12-12-14)
Jan De Nul bouwt Tiger zelf om (12-12-14)
Platforminspectie met drones (9-12-14)
Poetin schrapt South Stream-project (4-12-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Tewaterlating Sefarina met enorme... (19-12-14)
EU accepteert Tax Lease (19-12-14)
Meyer onderhandelt over LNG-ferry (16-12-14)
Ruby doopt Arklow Brave (video) (16-12-14)
Redding nabij voor uniek... (14-12-14)
Techniek » RSS
Stena Line schakelt over op... (6-12-14)
‘Nieuwe' radar voor... (5-12-14)
Overheid mag uitstoot via internet... (12-11-14)
Tweede Kamer wil afschaffing... (12-11-14)
MARIN trekt recordaantal bezoekers... (10-11-14)
Telematica » RSS
Elektronisch melden nu ook via app... (9-12-14)
Mini-dome verzorgt WiFi aan boord (1-12-14)
Telecomkabels vissen op zee (22-11-14)
Donatie Stichting Beunschepen voor... (3-10-14)
Scheepvaart speeltuin voor... (3-9-14)
Varend bestaan » RSS
Nano niet voor de kerst in... (19-12-14)
Maritieme Monitor: sectoren... (17-12-14)
Einde voor Onderwijs Centrum... (17-12-14)
Sociale partners praten over... (17-12-14)
Bashir (SP) stelt Kamervragen over... (10-12-14)
Vervoermarkt » RSS
ABN Amro zinspeelt op meer... (17-12-14)
Aan de Reis: Doorvaren loont (17-12-14)
Zeevrachtenmarkt: ‘Slow steaming'... (17-12-14)
Kansen in Zuid-Amerika (10-12-14)
Presidentiële kerstboom (10-12-14)
Visserij » RSS
Scheermessenvisserij (20-12-14)
Onderzoeksraad: Communiceren bij... (10-12-14)
Pulstechniek veroorzaakt... (5-12-14)
Zeeduivel doet bijnamen eer aan (28-11-14)
Resistente bacterie in kweekvis... (28-11-14)
Zeevaart » RSS
Cappuccino-bunkerfraude (20-12-14)
Maritieme sector onderschat gevaren... (19-12-14)
Zware Kees: Rilling van ontzag (19-12-14)