Kapotte brug stremt 10 dagen lang scheepvaart op Gouwe

De Gouwe bij Waddinxveen is waarschijnlijk tot 20 juni gestremd voor de beroepsvaart. Dat heeft de provincie Zuid-Holland bekendgemaakt nadat de hefbrug in Waddinxveen donderdagmorgen 9 juni onklaar was geraakt. De hef stortte van 30 meter hoogte naar beneden. Onder meer de containerterminal in Alphen aan den Rijn zegt als gevolg hiervan ernstige schade te leiden.

Van Uden

Door Marja de Vet
Een miljoenenjacht van Royal van Lent Shipyard was onderweg van de werf naar Rotterdam voor afbouw en werd op een haar na geraakt. ‘We waren met een man of 25 bij de brug toen het gebeurde’, zegt werfdirecteur Peter van Mil. ‘Het jacht lag met een duwboot voor en een sleepboot achter bij de brug. We brengen de jachten altijd achterstevoren naar buiten. We lagen op schema om in Gouda de spoorbrug van 10.15 uur te halen en wilden zo snel mogelijk passeren. Eerst kregen we te horen dat er een stroomstoring was en meerden af, maar even later zagen we dat de hef toch omhoog ging. We draaiden alvast op tot vlak voor de brug. En toen kwam de hef plotseling naar beneden. Er stortte 40 ton op de fundatieblokken. Ja, dat was schrikken. We hebben geluk gehad dat we er nog niet onder waren. Het scheelde weinig.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Ben benieuwd na de calculatie waarop van Uden 50.000 euro per dag wil gaan claimen. Denk niet dat de schepen dat hebben. Extra transport met de auto lijkt mij ook onwaarschijnlijk. misschien is dat hetgeen van Uden nu per dag misloopt. Zou tot nadenken aan kunnen zetten. Er wordt veel verdient in het transport,alleen jammer niet door die transporteren

    Geplaatst door: Ton op
  • @ probinnenvaartman, de waldhof stremming duurde 1 maand en geen 10 dagen, en er was geen alternatieve route en die is er nu wel via amsterdam,stukje omvaren maar het kan wel

    Geplaatst door: p. op
  • vijzel de brug 3 of 4 meter omhoog en zet aan weerskanten een trap met goot voor mensen met een fiets e.d.. dan kan 90% van de schepen er onderdoor en kunnen ze de brug gelijk goed maken

    Geplaatst door: chris v b op
  • Hoorde ik niet heel veel schippers zeggen met het ongeluk met de Waldhof, dit zou in Nederland niet gebeuren zolang stremmen. Dit is een simpel bruggetje hijs dat ding omhoog. Zet hem daar vast verkeer kan over de coenecoopbrug kunnen ze zolang klussen als ze willen. Maar het is maar scheepvaart zullen ze wel denken, misschien kan de regering iets tegemoed komen. Schade waar we niks aan kunnen doen de groete boeren en spruitjes telers zijn ook gecompeseerd.

    Geplaatst door: Probinnenvaart man op
  • Hijswerktugen dienen altijd faalsave te zijn dat wil zeggen bij storing ( stroomuitval ) dienen de remmen met veerkracht of contra gewicht in werking te treden .
    Maar het zal wel weer zo zijn dat een intiligente ingeneur heeft bdacht dat het stroomnet nooit uitvalt en met een freq omvormer kan je een brug mooi gecontroleerd laten zakken en elektrisch afremmen .
    Spaart relais uit en je hoefd nooit geen remvoeringen te vervangen .
    Alleen als dan de net spanning wegvalt dan donderd de boel naar beneden
    grt
    G.Schuttevaer
    http://www.schuttevaer.biz

    Geplaatst door: schuttevaer op
  • Zulke bruggen maken ze niet meer, die een klap van een vrije val van dertig meter overleven! Is die brug overigens nationaal monument? Ze moeten er gewoon een nieuwe naast bouwen en deze oude omhoog zetten en daar zekeren. We hebben al zo weinig maritiem erfgoed.

    Geplaatst door: Robert Haniel op
  • Schokkend dat in deze zo volprezen tijd waarin we bruggen en sluizen met remmotoren, regulatoren en computerbewaking sturen we nog mensen toelaten. Want hoe goed je het ook ontwerpt, de mens is slimmer en vindt wel een foutmogelijkheid.
    Tenminste dat zeggen de bazen die eisen dat alles idiot proof is. En als er dan wat gebeurt is er maar een de gebeten hond, zie de ketelbrug en nu ook hier.
    staande mast kijker

    Geplaatst door: j.helder op
  • Het zou me niets verbazen als er met de contra-gewichten iets mis is. Lagen daar soms broodjes ijzer op – voor fine-tuning – en zijn die bij de laatste onderhoudsbeurt soms afgehaald? Of gejat en verkocht?

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • Eindelijk een keer zinnige reakties,behalve dan die van jaron, die begrijpt het nog niet helemaal.

    Geplaatst door: jannie op
  • Hagens,

    Natuurlijk heeft u een punt betreffende de ijsgang. Voor hoog- en laagwater gelden dezelfde onvoorspelbaarheden waar inderdaad rekening meegehouden. Een zelfde iets geldt voor kunstwerken, maar in een beperktere mate. Een dag of twee dagen is te voorzien, maar elf dagen is bijzonder veel, zeker in de wetenschap dat een dergelijk containerschip een vrij korte omlooptijd heeft. Ik kan me echter ook de directeur van ‘van Uden’ dan ook goed voorstellen; zijn bedrijf kan bijna niets anders.

    Ik weet overigens niet in hoeverre het mogelijk is om eventueel met Kempenaars op twee lagen via het Rijn-Schie kanaal, de Vliet en de Oude Rijn te varen. Dat scheelt in de omlooptijden voor de schepen wel een heleboel denk ik.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Misschien zijn deze bruggen aan het eind van hun latijn en kunnen ze de bruggen beter slopen en een nieuwe er voor in de plaats bouwen, of nog mooier een tunnel, deze hooeft niet open dus geen oponthoud en belemmeringen bij bijv. ijsgang of wind.
    En net wat de collega zegt waarom valt die 30 mtr naar beneden, als bij een lift de stroom uitvalt slaat de rem in zo dat deze geen meter naar beneden gaat, je zal hem maar op je kop krijgen.
    En een schadeclaim lijkt me wel wat stug, als we mekaar met schadeclaims om de oren gaan lopen smijten is het eind zoek en krijgen we Amerikaanse praktijken, er ligt toch ook wel eens ijs of een andere onvoorziene bellemering dit had je in je contract af moeten dekken en bij onvoorziene omstandigheden moeten de kosten vergoed worden door de ontvanger of je moet je eigen er voor verzekeren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Destijds is de brug zo gemaakt dat deze zonder stroom uit zichzelf omhoog gaat, dwz de contragewichten bewegen de brug omhoog, om de brug te sluiten is de hulp van electromotoren nodig. (gelezen in historisch tijdschrift voor alphen.) Blijkbaar is er wat aan de brug veranderd…

    Geplaatst door: jva op
  • Menselijke fout maar dan wel door de bedenkers van het systeem Het mag nooit of te nimmer voor kunnen komen dat een brug in de vrije val naar beneden komt wat voor knop er ook wordt ingedrukt ook al is er een stroom onderbreking dan mag dit nog niet gebeuren.Stel je voor dat dit systeem in liften wordt toegepast dan sta je nog heel wat te wachten.Maar ja we leven in het systeem van trappen naar beneden en slijmen naar boven.
    Diep treurig

    Geplaatst door: jan van nieuwland op

Reageer

Kapotte brug stremt 10 dagen lang scheepvaart op Gouwe | Schuttevaer.nl

Kapotte brug stremt 10 dagen lang scheepvaart op Gouwe

De Gouwe bij Waddinxveen is waarschijnlijk tot 20 juni gestremd voor de beroepsvaart. Dat heeft de provincie Zuid-Holland bekendgemaakt nadat de hefbrug in Waddinxveen donderdagmorgen 9 juni onklaar was geraakt. De hef stortte van 30 meter hoogte naar beneden. Onder meer de containerterminal in Alphen aan den Rijn zegt als gevolg hiervan ernstige schade te leiden.

Van Uden

Door Marja de Vet
Een miljoenenjacht van Royal van Lent Shipyard was onderweg van de werf naar Rotterdam voor afbouw en werd op een haar na geraakt. ‘We waren met een man of 25 bij de brug toen het gebeurde’, zegt werfdirecteur Peter van Mil. ‘Het jacht lag met een duwboot voor en een sleepboot achter bij de brug. We brengen de jachten altijd achterstevoren naar buiten. We lagen op schema om in Gouda de spoorbrug van 10.15 uur te halen en wilden zo snel mogelijk passeren. Eerst kregen we te horen dat er een stroomstoring was en meerden af, maar even later zagen we dat de hef toch omhoog ging. We draaiden alvast op tot vlak voor de brug. En toen kwam de hef plotseling naar beneden. Er stortte 40 ton op de fundatieblokken. Ja, dat was schrikken. We hebben geluk gehad dat we er nog niet onder waren. Het scheelde weinig.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer