‘Benut Zuid-Hollandse vaarweg beter’

De provincie Zuid-Holland moet de vaarwegen beter benutten. De provincie zet nu nog teveel in op het wegvervoer zonder gebruik te maken van de enorme capaciteit voor de binnenvaart op de Zuid-Hollandse waterwegen. Dat stelt de SP in haar notitie ‘Waar water is, is een weg’.

Door Erik van Huizen
Statenlid Lies van Aelst overhandigde vorige week namens de Socialistische Partij (SP) de notitie aan gedeputeerde Asje van Dijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Als je de varende schippers (bemanning)van de kleine schepen bekijkt Dan zijn daar veel bij die tussen nu en vijf jaar stoppen!(60+)Door onzinnege eisen je spaargeld op maken heeft geen zin.Als de bank aan een jong persoon geen geld wil lenen voor een klein schip dan heeft het geen nut te roepen wij hebben kleine schepen nodig!Als de kleine schepen moeten blijven. Dan moet de vrachtprijs op het nivo zijn dat een klein schip kopen aantrekkelijk word? Of mogen de oudtjes niet stoppen? De kleine vloot is een grijze vloot!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Beste dames,
    Ik hoop u beiden zaterdag a.s.te spreken.

    Geplaatst door: H. Visser op
  • Beste meneer Visser,

    Ik denk dat u de zaken omdraait. De mensen verliezen niet hun vetrouwen in de toekomst omdat de ASV dat zegt. Maar misschien maken we ze inderdaad wel meer bewust van wat er op ze afkomt. De ASV constateert dat er kleine schepen verdwijnen omdat ze geen vertrouwen meer in de toekomst hebben en probeert degenen die dat vertrouwen zouden kunnen herstellen ertoe te bewegen dat ook te doen. Daar staat de ASV niet alleen in. Ook de BDS (duitse bond) en het CNBA (Franse bond) hebben precies hetzelfde gezegd in Straatsburg in oktober 2009 Het zijn harde cijfers die uitwijzen dat kleine schepen verdwijnen en er zijn nu al bedrijven (ook in andere landen) die gedwongen worden te kiezen voor vervoer over de weg. Gelukkig heeft de ESO nu een kritische brief geschreven naar de CCR waarbij ze de CCR herinnert aan hun belofte aan mij om nog eens naar al die eisen te kijken en de zaken te herzien. Die brief is unaniem geaccepteerd in de ESO dus ook door de andere bonden. Kennelijk was het dan toch niet zo vreemd wat de ASV al die tijd heeft geroepen. Kennelijk vindt een aanzienlijk deel van de achterban van de andere bonden dat ook. Het is ook niet voor niets dat men nu ook gebruik maakt van die crisis maatregel hardheidsclausule.
    Dus ik vind het heel fijn voor u dat u zich nergens zorgen over hoeft te maken, maar tegelijkertijd blijft staan dat we gewoon geen bestaande kleine schepen meer kunnen missen om nog enige vervoerszekerheid te kunnen bieden. Aan ons de taak om de mensen die de macht hebben ervan te overtuigen dat ze daar zorgvuldig mee om moeten gaan.
    dus, tot zaterdag dan maar!

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Beste meneer Visser,

    Wij hebben ons uiteraard ook laten informeren door de Schuttevaer en andere organisaties. Ik vind het heel positief om te horen dat u uw schip helemaal aan de CCR eisen heeft aangepast en dat dat ook lukt. Ik zou hier dan ook graag meer over horen, zou ik eventueel contact met u op mogen nemen?

    Hartelijke groet,
    Lies

    Geplaatst door: Lies van Aelst op
  • Beste mevrouw van Aelst,
    Ik reageer uit principe nooit op deze site, maar het wordt me nu toch iets te gortig.
    Alles wordt momenteel aangegrepen door de ASV om te roepen dat kleine schepen uit de vaart zullen worden genomen. Als ondernemer met een klein schip erger ik me hier dood aan. Mijn schip is goed doorgerepareerd, heeft geen problemen met de CCR eisen en al helemaal niet met walstroom. Natuurlijk heeft mij dat in de loop der jaren veel geld gekost. Maar ik heb vertrouwen dat een goed doorgerepareerd schip zijn geld waard blijft. Ik weet heel zeker dat er nog veel meer schippers zijn zoals ik, die veel vertrouwen hebben in het exploiteren van een klein schip. Des te ergerlijker is het, dat de ASV net doet of onze schepen totaal onverkoopbaar zijn en de moeite niet meer waard om in te investeren. Persoonlijk heb ik daar veel last van, want welke jonge ondernemer heeft er nog zin om in een (mijn) klein schip te investeren als hij of zij alle ASV huilverhalen over zich heen krijgt? Ik hoop dat de SP zich goed laat informeren over de situatie in de binnenvaart, want de ASV is een klein splintergroepje, dat echt de waarheid niet in pacht heeft. Ik zal proberen op de jaarvergadering van de ASV te komen om dit geluid ook eens te laten horen.

    Geplaatst door: H. Visser op
  • Beste Rob,

    Het klopt helemaal dat de SP voor walstroom is. Maar walstroom is bedoeld om de uitstoot te verminderen en luchtkwaliteit te verbeteren. Meer vervoer over water in plaats van over de weg is ook een vermindering van uitstoot, een grotere dan de vermindering waar walstroom voor zorgt. Dat is de reden dat wij in de visie zeggen dat walstroom erg goed is, maar scheepvaart niet tegen moet werken. Bij oudere kleine schepen kan walstroom er voor zorgen dat schepen dusdanig aangepast moeten worden dat ze uit de vaart genomen worden. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van walstroom, daarom pleiten we er voor deze schepen, zo nodig vrij te stellen van de verplichting walstroom te gebruiken. De SP vind het wel heel goed dat het gebruiken van walstroom op steeds meer locaties mogelijk wordt zodat schepen de motor niet hoeven te laten draaien!

    Ik hoop uw vraag hiermee beantwoord te hebben, u bent natuurlijk komende zaterdag ook van harte welkom op de bijeenkomst van de ASV zodat we hier verder over kunnen praten.

    Hartelijke groet,
    Lies van Aelst
    SP Statenlid Zuid-Holland

    Geplaatst door: Lies van Aelst op
  • Citaat uit het verslag van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1 heeft op 22 september 2009 overleg gevoerd met staatssecretaris Huizinga-Heringa.

    Roemer SP: “Mijn laatste punt betreft de walstroom. ……Het is namelijk van de zotte dat schepen aan de kade soms dagenlang een motor moeten laten draaien om stroom te hebben aan boord. Graag een harde toezegging van het kabinet dat het hier nou echt werk van gaat maken en dat het bereid is om de vorderingen zo spoedig mogelijk aan de Kamer te laten weten”

    Geplaatst door: Rob op
  • Ben heel benieuwd,hoeveel kleine schepen er nog in 2020 nog beroepsmatig in de vaart zijn ??
    Denk nog zo,n 50 stuks.

    Geplaatst door: Martin op
  • Lies van Aelst presenteert deze notitie tijdens de vergadering van de ASV op 11 september aanstaande:

    Uitnodiging voor een openbare schippersvergadering

    Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging
    nodigt u hierbij uit voor de najaarsvergadering op
    zaterdag 11 september 2010
    in appartementencomplex “ Harmonie”
    Gaesbeekstraat 11, Rotterdam
    Aanvang : 13.00 uur (zaal open 12.30 uur)

    Tijdens de vergadering houdt SP statenlid Lies van Aelst een presentatie van de notitie
    ‘ Waar water is, is een weg’

    In vergadering komen onder andere de volgende aandachtspunten aan bod:
    · ESO/ Europa en de binnenvaart
    · de crisis
    · CCR en overige regelgeving
    · Walstroom, Gasolie (EN590) en overige milieumaatregelen
    · (Kleine) vaarwaters en stimulering binnenvaart

    Het ASV-parool: “schippers voor schippers”, houdt in dat schippers niet alleen het beleid bepalen, maar het ook uitvoeren. Zij weten uit praktijkervaring waarover zij spreken.
    Hierbij roept de ASV iedereen op mee te werken aan zijn eigen belang. Meedenken en meedoen is noodzakelijk. Dus kom op de vergadering en praat mee!

    Tot op de najaarsvergadering!!

    Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op

Reageer

‘Benut Zuid-Hollandse vaarweg beter’ | Schuttevaer.nl

‘Benut Zuid-Hollandse vaarweg beter’

De provincie Zuid-Holland moet de vaarwegen beter benutten. De provincie zet nu nog teveel in op het wegvervoer zonder gebruik te maken van de enorme capaciteit voor de binnenvaart op de Zuid-Hollandse waterwegen. Dat stelt de SP in haar notitie ‘Waar water is, is een weg’.

Door Erik van Huizen
Statenlid Lies van Aelst overhandigde vorige week namens de Socialistische Partij (SP) de notitie aan gedeputeerde Asje van Dijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Als je de varende schippers (bemanning)van de kleine schepen bekijkt Dan zijn daar veel bij die tussen nu en vijf jaar stoppen!(60+)Door onzinnege eisen je spaargeld op maken heeft geen zin.Als de bank aan een jong persoon geen geld wil lenen voor een klein schip dan heeft het geen nut te roepen wij hebben kleine schepen nodig!Als de kleine schepen moeten blijven. Dan moet de vrachtprijs op het nivo zijn dat een klein schip kopen aantrekkelijk word? Of mogen de oudtjes niet stoppen? De kleine vloot is een grijze vloot!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Beste dames,
    Ik hoop u beiden zaterdag a.s.te spreken.

    Geplaatst door: H. Visser op
  • Beste meneer Visser,

    Ik denk dat u de zaken omdraait. De mensen verliezen niet hun vetrouwen in de toekomst omdat de ASV dat zegt. Maar misschien maken we ze inderdaad wel meer bewust van wat er op ze afkomt. De ASV constateert dat er kleine schepen verdwijnen omdat ze geen vertrouwen meer in de toekomst hebben en probeert degenen die dat vertrouwen zouden kunnen herstellen ertoe te bewegen dat ook te doen. Daar staat de ASV niet alleen in. Ook de BDS (duitse bond) en het CNBA (Franse bond) hebben precies hetzelfde gezegd in Straatsburg in oktober 2009 Het zijn harde cijfers die uitwijzen dat kleine schepen verdwijnen en er zijn nu al bedrijven (ook in andere landen) die gedwongen worden te kiezen voor vervoer over de weg. Gelukkig heeft de ESO nu een kritische brief geschreven naar de CCR waarbij ze de CCR herinnert aan hun belofte aan mij om nog eens naar al die eisen te kijken en de zaken te herzien. Die brief is unaniem geaccepteerd in de ESO dus ook door de andere bonden. Kennelijk was het dan toch niet zo vreemd wat de ASV al die tijd heeft geroepen. Kennelijk vindt een aanzienlijk deel van de achterban van de andere bonden dat ook. Het is ook niet voor niets dat men nu ook gebruik maakt van die crisis maatregel hardheidsclausule.
    Dus ik vind het heel fijn voor u dat u zich nergens zorgen over hoeft te maken, maar tegelijkertijd blijft staan dat we gewoon geen bestaande kleine schepen meer kunnen missen om nog enige vervoerszekerheid te kunnen bieden. Aan ons de taak om de mensen die de macht hebben ervan te overtuigen dat ze daar zorgvuldig mee om moeten gaan.
    dus, tot zaterdag dan maar!

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Beste meneer Visser,

    Wij hebben ons uiteraard ook laten informeren door de Schuttevaer en andere organisaties. Ik vind het heel positief om te horen dat u uw schip helemaal aan de CCR eisen heeft aangepast en dat dat ook lukt. Ik zou hier dan ook graag meer over horen, zou ik eventueel contact met u op mogen nemen?

    Hartelijke groet,
    Lies

    Geplaatst door: Lies van Aelst op
  • Beste mevrouw van Aelst,
    Ik reageer uit principe nooit op deze site, maar het wordt me nu toch iets te gortig.
    Alles wordt momenteel aangegrepen door de ASV om te roepen dat kleine schepen uit de vaart zullen worden genomen. Als ondernemer met een klein schip erger ik me hier dood aan. Mijn schip is goed doorgerepareerd, heeft geen problemen met de CCR eisen en al helemaal niet met walstroom. Natuurlijk heeft mij dat in de loop der jaren veel geld gekost. Maar ik heb vertrouwen dat een goed doorgerepareerd schip zijn geld waard blijft. Ik weet heel zeker dat er nog veel meer schippers zijn zoals ik, die veel vertrouwen hebben in het exploiteren van een klein schip. Des te ergerlijker is het, dat de ASV net doet of onze schepen totaal onverkoopbaar zijn en de moeite niet meer waard om in te investeren. Persoonlijk heb ik daar veel last van, want welke jonge ondernemer heeft er nog zin om in een (mijn) klein schip te investeren als hij of zij alle ASV huilverhalen over zich heen krijgt? Ik hoop dat de SP zich goed laat informeren over de situatie in de binnenvaart, want de ASV is een klein splintergroepje, dat echt de waarheid niet in pacht heeft. Ik zal proberen op de jaarvergadering van de ASV te komen om dit geluid ook eens te laten horen.

    Geplaatst door: H. Visser op
  • Beste Rob,

    Het klopt helemaal dat de SP voor walstroom is. Maar walstroom is bedoeld om de uitstoot te verminderen en luchtkwaliteit te verbeteren. Meer vervoer over water in plaats van over de weg is ook een vermindering van uitstoot, een grotere dan de vermindering waar walstroom voor zorgt. Dat is de reden dat wij in de visie zeggen dat walstroom erg goed is, maar scheepvaart niet tegen moet werken. Bij oudere kleine schepen kan walstroom er voor zorgen dat schepen dusdanig aangepast moeten worden dat ze uit de vaart genomen worden. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van walstroom, daarom pleiten we er voor deze schepen, zo nodig vrij te stellen van de verplichting walstroom te gebruiken. De SP vind het wel heel goed dat het gebruiken van walstroom op steeds meer locaties mogelijk wordt zodat schepen de motor niet hoeven te laten draaien!

    Ik hoop uw vraag hiermee beantwoord te hebben, u bent natuurlijk komende zaterdag ook van harte welkom op de bijeenkomst van de ASV zodat we hier verder over kunnen praten.

    Hartelijke groet,
    Lies van Aelst
    SP Statenlid Zuid-Holland

    Geplaatst door: Lies van Aelst op
  • Citaat uit het verslag van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1 heeft op 22 september 2009 overleg gevoerd met staatssecretaris Huizinga-Heringa.

    Roemer SP: “Mijn laatste punt betreft de walstroom. ……Het is namelijk van de zotte dat schepen aan de kade soms dagenlang een motor moeten laten draaien om stroom te hebben aan boord. Graag een harde toezegging van het kabinet dat het hier nou echt werk van gaat maken en dat het bereid is om de vorderingen zo spoedig mogelijk aan de Kamer te laten weten”

    Geplaatst door: Rob op
  • Ben heel benieuwd,hoeveel kleine schepen er nog in 2020 nog beroepsmatig in de vaart zijn ??
    Denk nog zo,n 50 stuks.

    Geplaatst door: Martin op
  • Lies van Aelst presenteert deze notitie tijdens de vergadering van de ASV op 11 september aanstaande:

    Uitnodiging voor een openbare schippersvergadering

    Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging
    nodigt u hierbij uit voor de najaarsvergadering op
    zaterdag 11 september 2010
    in appartementencomplex “ Harmonie”
    Gaesbeekstraat 11, Rotterdam
    Aanvang : 13.00 uur (zaal open 12.30 uur)

    Tijdens de vergadering houdt SP statenlid Lies van Aelst een presentatie van de notitie
    ‘ Waar water is, is een weg’

    In vergadering komen onder andere de volgende aandachtspunten aan bod:
    · ESO/ Europa en de binnenvaart
    · de crisis
    · CCR en overige regelgeving
    · Walstroom, Gasolie (EN590) en overige milieumaatregelen
    · (Kleine) vaarwaters en stimulering binnenvaart

    Het ASV-parool: “schippers voor schippers”, houdt in dat schippers niet alleen het beleid bepalen, maar het ook uitvoeren. Zij weten uit praktijkervaring waarover zij spreken.
    Hierbij roept de ASV iedereen op mee te werken aan zijn eigen belang. Meedenken en meedoen is noodzakelijk. Dus kom op de vergadering en praat mee!

    Tot op de najaarsvergadering!!

    Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op

Reageer