Uitbreiding Helderse haven in zicht

Van de twee alternatieven om de haven van Den Helder in zeewaartse richting uit te breiden, is nu gekozen voor de zogeheten Noordoostvariant. De Noordervariant, met daaraan gekoppeld de aanleg van een tunnel naar Texel, is definitief van de baan. Verwacht wordt dat de aanleg van de Noordoosterhaven, zoals deze voorlopig is genoemd, pas over tien jaar kan beginnen.

Uitbreiding Helderse haven in zicht

In Den Helder wordt al jaren gestudeerd op de uitbreiding van de civiele haven. Onderdeel hiervan is de Helderse binnenstad te ontlasten van de enorme verkeersdruk die de toeristenstroom naar Texel met zich meebrengt. Tevens heeft Den Helder de ambitie om ‘Groene Stroomhaven’ te worden door de windenergiesector aan te trekken. Hier zouden dan windmolens kunnen worden geassembleerd voor de installatie offshore. Ook onderhoudsbedrijven van windmolenparken offshore zouden zich hier kunnen vestigen. Na diverse studies ontstonden twee mogelijkheden om de haven zeewaarts uit te breiden. De zogeheten Noorderhaven voor de Helderse zeedijk in het Marsdiep en de Noordoosterhaven ten noorden van het marinecomplex. Gekoppeld aan het eerste idee zat ook het plan om een tunnel naar Texel te graven. Bij het tweede plan zou de TESO-haven naar de Noordoosterhaven moeten worden verplaatst.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Uitbreiding Helderse haven in zicht | Schuttevaer.nl

Uitbreiding Helderse haven in zicht

Van de twee alternatieven om de haven van Den Helder in zeewaartse richting uit te breiden, is nu gekozen voor de zogeheten Noordoostvariant. De Noordervariant, met daaraan gekoppeld de aanleg van een tunnel naar Texel, is definitief van de baan. Verwacht wordt dat de aanleg van de Noordoosterhaven, zoals deze voorlopig is genoemd, pas over tien jaar kan beginnen.

Uitbreiding Helderse haven in zicht

In Den Helder wordt al jaren gestudeerd op de uitbreiding van de civiele haven. Onderdeel hiervan is de Helderse binnenstad te ontlasten van de enorme verkeersdruk die de toeristenstroom naar Texel met zich meebrengt. Tevens heeft Den Helder de ambitie om ‘Groene Stroomhaven’ te worden door de windenergiesector aan te trekken. Hier zouden dan windmolens kunnen worden geassembleerd voor de installatie offshore. Ook onderhoudsbedrijven van windmolenparken offshore zouden zich hier kunnen vestigen. Na diverse studies ontstonden twee mogelijkheden om de haven zeewaarts uit te breiden. De zogeheten Noorderhaven voor de Helderse zeedijk in het Marsdiep en de Noordoosterhaven ten noorden van het marinecomplex. Gekoppeld aan het eerste idee zat ook het plan om een tunnel naar Texel te graven. Bij het tweede plan zou de TESO-haven naar de Noordoosterhaven moeten worden verplaatst.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer