Btw-verhoging desastreus voor passagiersvaart

Afschaffing van het lage btw-tarief van 6% zou voor de chartervaart desastreuze gevolgen hebben. Brancheorganisatie BBZ reageert geschokt op dit voornemen van het kabinet-Rutte, zoals ook het CBRB al met klem protesteerde vanwege negatieve gevolgen voor passagiersvaart en veerdiensten.

Btw-verhoging desastreus voor passagiersvaart
  • Chartervaart, riviercruisevaart en veerdiensten verwachten miljoenen euro’s omzetverlies
  • BBZ geschokt, CBRB protesteert met klem

Door Dirk van der Meulen
Het kabinetsvoornemen betekent voor de passagiersvaart dat er in de toekomst 21% in plaats van 6% belasting geheven zal worden over de omzet. Dit zal voor de charterschepen en passagiersrederijen in zowel de dagvaart als de riviercruisevaart, en voor de veerdiensten, resulteren in een prijsverhoging van 15%.

Daar staat tegenover dat de belasting op arbeid wordt verlaagd, maar beide maatregelen zijn in het geval van de passagiersvaart niet in balans. Ondernemers reageren dan ook geschokt en zowel BBZ (zeil- en motorchartervaart) als CBRB (Rijnpassagiersvaart, veerdiensten) pleiten daarom nadrukkelijk voor het behoud van lage btw-tarief voor het personenvervoer over water.

Negatief effect

In maart 2015 heeft onderzoeksinstituut Nyfer het rapport ‘Gastvrijheid en de btw‘ uitgebracht. Daarin wordt duidelijk dat een btw-verhoging een negatief economische effect heeft. De marges in de passagiersvaart zijn door overheidsoptreden (eerdere BTW- en accijnsverhoging, assurantiebelasting, lozingsverbod, walstroom, haven- en kadegelden, sociale wetgeving), in combinatie met de gevolgen van de crisis, reeds zo krap dat aan een volledige doorberekenen van een BTW-verhoging in de consumentenprijzen niet valt te ontkomen.

Onderzoeksinstituut Nyfer heeft becijferd dat het verhogen van het btw-tarief zorgt voor een verlies van veel banen (55.000) in de gastvrijheidssector. Omdat de chartervaart en ook de Rijnpassagiersvaart voornamelijk buitenlandse toeristen trekken, wordt de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland hierdoor verzwakt. De scheepvaartsector personenvervoer wordt dan ook extra zwaar getroffen als het kabinet vasthoudt aan worden door deze maatregel. De verhuur van concurrerende groepsaccommodatie en het aanbod van actieve groepsreizen vallen in het buitenland over het algemeen onder het lage btw-tarief.

Verlies werkgelegenheid

De economische betekenis van de dagpassagiers- en riviercruisevaart (chartervaart uitgezonderd) bedraagt zo’n 245 miljoen euro. Uitgaande van een prijselasticiteit in de passagiersvaart van -1,2% verwachten het CBRB een omzetdaling van maar liefst 15-20%, een afname van de economische betekenis (omzet en voorwaartse effecten) van 36 – 50 miljoen euro. Hierdoor zal zeker 10% van de werkgelegenheid verloren gaan.

Voor de veerdiensten geldt, dat nog maar een half jaar geleden, na een lang lobbytraject, door het ministerie van Financiën is bevestigd dat de BTW-vrijstelling voor veerdiensten gehandhaafd blijft, en dat voor veerdiensten die wél BTW over de vervoersbewijzen rekenen het lage BTW-tarief van 6% op het vervoer van fietsen en auto’s in stand zal blijven.

Veerdiensten spelen een belangrijke rol in de mobiliteit; zij besparen op jaarbasis 333 miljoen omrijkilometers. ‘Het is evident dat een verhoging van 15% op de kaartjes van zowel reizigers als hun fietsen/auto’s zeer contraproductief zal uitwerken en meer reizigers zal doen besluiten om tóch om te rijden, met alle kosten en milieugevolgen van dien’, zegt Maira van Helvoirt van het CBRB. De brancheorganisatie verzorgt via de Overleggroep Veerdiensten samen met VEEON ook de belangen van veerdienstexploitanten in het Landelijk Veren Platform.

Buurlanden

De charterbranche kent op dit moment volgens gegevens van de BBZ een totale omzet van 63 miljoen euro en de btw-verhoging zal er voor zorgen dat de omzet van de branche met 10 tot 13 miljoen euro af zal nemen. Als gevolg hiervan voorzit de BBZ een afname van de werkgelegenheid in deze sector met 15 tot 20%.

‘In onze buurlanden is het btw-tarief in deze sectoren om die reden juist verlaagd of zijn verhogingen teruggedraaid, met goede resultaten voor zowel ondernemers als overheid’, zegt woordvoerder Freek Langejan van de BBZ. De BBZ is de belangenvereniging voor de kleinschalige passagiersvaart en vertegenwoordigt 250 scheepseigenaren, werkgevers en werknemers.

Btw-verhoging desastreus voor passagiersvaart | Schuttevaer.nl

Btw-verhoging desastreus voor passagiersvaart

Afschaffing van het lage btw-tarief van 6% zou voor de chartervaart desastreuze gevolgen hebben. Brancheorganisatie BBZ reageert geschokt op dit voornemen van het kabinet-Rutte, zoals ook het CBRB al met klem protesteerde vanwege negatieve gevolgen voor passagiersvaart en veerdiensten.

Btw-verhoging desastreus voor passagiersvaart
  • Chartervaart, riviercruisevaart en veerdiensten verwachten miljoenen euro’s omzetverlies
  • BBZ geschokt, CBRB protesteert met klem

Door Dirk van der Meulen
Het kabinetsvoornemen betekent voor de passagiersvaart dat er in de toekomst 21% in plaats van 6% belasting geheven zal worden over de omzet. Dit zal voor de charterschepen en passagiersrederijen in zowel de dagvaart als de riviercruisevaart, en voor de veerdiensten, resulteren in een prijsverhoging van 15%.

Daar staat tegenover dat de belasting op arbeid wordt verlaagd, maar beide maatregelen zijn in het geval van de passagiersvaart niet in balans. Ondernemers reageren dan ook geschokt en zowel BBZ (zeil- en motorchartervaart) als CBRB (Rijnpassagiersvaart, veerdiensten) pleiten daarom nadrukkelijk voor het behoud van lage btw-tarief voor het personenvervoer over water.

Negatief effect

In maart 2015 heeft onderzoeksinstituut Nyfer het rapport ‘Gastvrijheid en de btw‘ uitgebracht. Daarin wordt duidelijk dat een btw-verhoging een negatief economische effect heeft. De marges in de passagiersvaart zijn door overheidsoptreden (eerdere BTW- en accijnsverhoging, assurantiebelasting, lozingsverbod, walstroom, haven- en kadegelden, sociale wetgeving), in combinatie met de gevolgen van de crisis, reeds zo krap dat aan een volledige doorberekenen van een BTW-verhoging in de consumentenprijzen niet valt te ontkomen.

Onderzoeksinstituut Nyfer heeft becijferd dat het verhogen van het btw-tarief zorgt voor een verlies van veel banen (55.000) in de gastvrijheidssector. Omdat de chartervaart en ook de Rijnpassagiersvaart voornamelijk buitenlandse toeristen trekken, wordt de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland hierdoor verzwakt. De scheepvaartsector personenvervoer wordt dan ook extra zwaar getroffen als het kabinet vasthoudt aan worden door deze maatregel. De verhuur van concurrerende groepsaccommodatie en het aanbod van actieve groepsreizen vallen in het buitenland over het algemeen onder het lage btw-tarief.

Verlies werkgelegenheid

De economische betekenis van de dagpassagiers- en riviercruisevaart (chartervaart uitgezonderd) bedraagt zo’n 245 miljoen euro. Uitgaande van een prijselasticiteit in de passagiersvaart van -1,2% verwachten het CBRB een omzetdaling van maar liefst 15-20%, een afname van de economische betekenis (omzet en voorwaartse effecten) van 36 – 50 miljoen euro. Hierdoor zal zeker 10% van de werkgelegenheid verloren gaan.

Voor de veerdiensten geldt, dat nog maar een half jaar geleden, na een lang lobbytraject, door het ministerie van Financiën is bevestigd dat de BTW-vrijstelling voor veerdiensten gehandhaafd blijft, en dat voor veerdiensten die wél BTW over de vervoersbewijzen rekenen het lage BTW-tarief van 6% op het vervoer van fietsen en auto’s in stand zal blijven.

Veerdiensten spelen een belangrijke rol in de mobiliteit; zij besparen op jaarbasis 333 miljoen omrijkilometers. ‘Het is evident dat een verhoging van 15% op de kaartjes van zowel reizigers als hun fietsen/auto’s zeer contraproductief zal uitwerken en meer reizigers zal doen besluiten om tóch om te rijden, met alle kosten en milieugevolgen van dien’, zegt Maira van Helvoirt van het CBRB. De brancheorganisatie verzorgt via de Overleggroep Veerdiensten samen met VEEON ook de belangen van veerdienstexploitanten in het Landelijk Veren Platform.

Buurlanden

De charterbranche kent op dit moment volgens gegevens van de BBZ een totale omzet van 63 miljoen euro en de btw-verhoging zal er voor zorgen dat de omzet van de branche met 10 tot 13 miljoen euro af zal nemen. Als gevolg hiervan voorzit de BBZ een afname van de werkgelegenheid in deze sector met 15 tot 20%.

‘In onze buurlanden is het btw-tarief in deze sectoren om die reden juist verlaagd of zijn verhogingen teruggedraaid, met goede resultaten voor zowel ondernemers als overheid’, zegt woordvoerder Freek Langejan van de BBZ. De BBZ is de belangenvereniging voor de kleinschalige passagiersvaart en vertegenwoordigt 250 scheepseigenaren, werkgevers en werknemers.