Garantiefonds chartervaart van BBZ en TCN

De Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) en de Vereniging Traditionele Chartervaart Nederland (TCN) gaan samen een garantiefonds voor de chartervaart opzetten. Doel van dit fonds is een garantiestelling voor de betaalde huur van de klant, mocht de ondernemer failliet gaan.

De branche verwacht dat hiermee de drempel om een schip te boeken lager zal worden. Naast zekerheid biedt het fonds als bijkomend effect dat de klant sneller zal aanbetalen. Streefdatum voor de inwerkingtreding is 1 januari 2014.

Vanuit de markt is er al langer behoefte aan een vorm van garantiestelling voor de te betalen huursom. Na gezamenlijk onderzoek van BBZ en TCN kwam naar voren dat een garantiefonds voor de branche haalbaar en betaalbaar is bij een minimum van circa 150 deelnemers. Het garantiefonds wordt een branchebreed fonds, niet alleen scheepseigenaren aangesloten bij de TCN-kantoren maar ook scheepseigenaren die zelfstandig of bij een andere vloot varen kunnen deelnemen in het fonds. De verwachting is dat het aantal deelnemers uiteindelijk ruim boven de 150 zal uitkomen.

Het is de scheepseigenaar die zich aansluit bij het garantiefonds chartervaart. Mocht de ondernemer zich laten bemiddelen door een boekingskantoor, dan kan dit kantoor dezelfde voorwaarden gebruiken. Het fonds wordt gevormd door de inleg van de deelnemers en is een percentage van de omzet van de onderneming. Mocht een deelnemer stoppen met varen, dan krijgt hij/zij de inleg in het fonds in principe weer terug, op voorwaarde dat er genoeg geld in het fonds beschikbaar is. Daarnaast betaalt de ondernemer jaarlijks een bijdrage aan de exploitatiekosten van het fonds. De ondernemer kan dit bedrag in rekening brengen bij de klant. Het fonds zal ondergebracht worden in een onafhankelijke stichting. (MdV)

 

Garantiefonds chartervaart van BBZ en TCN | Schuttevaer.nl

Garantiefonds chartervaart van BBZ en TCN

De Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) en de Vereniging Traditionele Chartervaart Nederland (TCN) gaan samen een garantiefonds voor de chartervaart opzetten. Doel van dit fonds is een garantiestelling voor de betaalde huur van de klant, mocht de ondernemer failliet gaan.

De branche verwacht dat hiermee de drempel om een schip te boeken lager zal worden. Naast zekerheid biedt het fonds als bijkomend effect dat de klant sneller zal aanbetalen. Streefdatum voor de inwerkingtreding is 1 januari 2014.

Vanuit de markt is er al langer behoefte aan een vorm van garantiestelling voor de te betalen huursom. Na gezamenlijk onderzoek van BBZ en TCN kwam naar voren dat een garantiefonds voor de branche haalbaar en betaalbaar is bij een minimum van circa 150 deelnemers. Het garantiefonds wordt een branchebreed fonds, niet alleen scheepseigenaren aangesloten bij de TCN-kantoren maar ook scheepseigenaren die zelfstandig of bij een andere vloot varen kunnen deelnemen in het fonds. De verwachting is dat het aantal deelnemers uiteindelijk ruim boven de 150 zal uitkomen.

Het is de scheepseigenaar die zich aansluit bij het garantiefonds chartervaart. Mocht de ondernemer zich laten bemiddelen door een boekingskantoor, dan kan dit kantoor dezelfde voorwaarden gebruiken. Het fonds wordt gevormd door de inleg van de deelnemers en is een percentage van de omzet van de onderneming. Mocht een deelnemer stoppen met varen, dan krijgt hij/zij de inleg in het fonds in principe weer terug, op voorwaarde dat er genoeg geld in het fonds beschikbaar is. Daarnaast betaalt de ondernemer jaarlijks een bijdrage aan de exploitatiekosten van het fonds. De ondernemer kan dit bedrag in rekening brengen bij de klant. Het fonds zal ondergebracht worden in een onafhankelijke stichting. (MdV)