‘Elektrisch varen wordt ‘m niet’

Elektrisch varen gaat het niet worden in Nederland, daarover lijken de sloepenbouwers op de deze week gehouden Hiswa in de Rai in Amsterdam het eens. Het is een taboe, dus willen de werven niet met hun naam in de krant.

‘Elektrisch varen wordt ‘m niet'

De provincie Friesland zet met een subsidie van 450 miljoen euro tot 2015 flink in op elektrisch- en hybride varen en ook de Hiswa draagt zijn steentje bij met een speciaal paviljoen. Maar de klanten blijven weg. ‘We bieden wel hybride aan, maar het loopt geen vaart’, zegt een sloepenbouwer uit Leiden. ‘Omdat het niet verplicht is, zien mensen de noodzaak niet. In de Biesbosch, Nieuwkoop en in sommige gebieden in Friesland moet je wel, maar in de stad willen mensen gewoon een diesel.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • rolf trijber heeft het erover dat ‘wij in amsterdam het diesel varen spuug en spuug zat zijn…!!!!’
    grappig, ik weet van niks.

    Geplaatst door: wally op
  • Was niet de bedoeling om er een puzzel van te maken:

    gevallen moet dus gevaren zijn!

    Geplaatst door: Rolf Trijber op
  • De schrijver van dit verhaal heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Hij/zij is blijkbaar flink in de watten gelegd door de conventionele sloepbouwers. Kan me daarbij niet aan het gevoel onttrekken dat dit de ondernemers zijn die het vermogen niet hebben om te innoveren (lees: mee te gaan met de markt). In de meeste gevallen missen zij vanzelf de boot en verliezen zij hun marktaandeel aan de innovatieve en milieubewuste sloepenbouwers.

    Komt dus vanzelf goed immers eenmaal elektrische gevallenen je wil nooit meer anders.

    Wij zijn Diesel in Amsterdam in ieder geval spuug en spuug zat! Elektrisch varen wordt hier vroeg of laat norm i.p.v. ambitie. Zie ook http://www.uitstootvrij.nl

    Geplaatst door: Rolf Trijber op
  • Misschien dat jullie je onderzoek maar eens opnieuw moeten doen. De interesse in elektrisch varen is groter dan ooit op deze HISWA beurs en de techniek maakt grote sprongen. Bijna alle grote bouwers bieden elektrisch aan en de prijzen concurreren prima met de betere inbouw diesels, zeker als onderhoud en verbruik wordt meegenomen.

    Een gemiddelde op elektrisch varen ontwikkelde boot kan minimaal 10 uur varen bij 7/8 kilometer per uur, voor €20/30.000,-.
    Zijn er veel sloepvaarders die langer en verder varen?
    Mits netjes behandeld klopt de benoemde levensduur van het accupakket en het idee dat je accu ‘ineens’ leeg is ook echt niet.

    Geplaatst door: Anton op
  • @Fossiele zeurpieten.

    De auto industrie zet maar een fractie in op het gebied van elctrisch rijden.
    Het probleem is:stel we gaan morgen allemaal electrisch rijden in Nederland dan moeten we eerst 18 kolencentralens bij bouwen om onze wagenpark in dit land aan de gang te houden!
    Vindt u nu de andere schrijvers zeurpieten?

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Wat een fossiel zeurpietenverhaal!
    Als autofabrikanten vol op elektrisch inzetten, waarom zouden botenbouwers dat dan niet kunnen?
    Gewicht speelt veel minder een rol op het water.
    En dieselstank des te meer, zeker in een stad als Amsterdam.
    Maar daar is dan wél een beetje durf voor nodig, en dat ontbreekt blijkbaar bij het gros van de botenbouwers.
    Dat was in autoland ook zo, maar daar is men door o.a. Tesla wel gedwongen eindelijk milieuvriendelijker te bouwen.
    http://www.teslamotors.com/models
    Waar een wil is, is een weg.

    Geplaatst door: fossiele zeurpieten op
  • Wat een fossiel zeurpietenverhaal!
    Als autofabrikanten vol op elektrisch inzetten, waarom zouden botenbouwers dat dan niet kunnen?
    Gewicht speelt veel minder een rol op het water.
    En dieselstank des te meer, zeker in een stad als Amsterdam.
    Maar daar is dan wél een beetje durf voor nodig, en dat ontbreekt blijkbaar bij het gros van de botenbouwers.
    Dat was in autoland ook zo, maar daar is men door o.a. Tesla wel gedwongen eindelijk milieuvriendelijker te bouwen.
    http://www.teslamotors.com/models
    Waar een wil is, is een weg.

    Geplaatst door: fossiele zeurpieten op
  • Ik zou gewoon hybride systemen inzetten een dieselgenerator op een elektromotor zoals met boegschroef systemen in de binnenvaart. Dat geeft de consument rust en de regelgeving wordt hiermee omzeild omdat het zogenaamd milieuvriendelijk is. Doen ze in amsterdam ook met de rondvaartboten.

    Geplaatst door: Leon op
  • Je zult mij niet horen beweren dat dieseltjes in boten zo vervuilend zijn, als ze 100 uur per jaar draaien is het al veel voor de meeste bootjes.

    Bij nieuwbouw of vervangen van de motor is elektrisch het onderzoeken waard, gewoon de plussen en de minnen naast elkaar zetten en dan de keuze maken 🙂

    Wij zijn vooral blij met:
    -stil varen, de oude (te zware) diesel maakte ondanks veel werk om een dichte motorkist te maken nog steeds veel herrie en trilling.
    -makkelijk, geen olie peilen / diesel vullen uit jerrycans, weinig onderhoud.
    -in ons geval goedkoper.
    -enorm veel ruimtewinst, de elektrische aandrijving zit onder het achterdek, de accu’s onder de gangboorden. De kuip is nu helemaal vrij 🙂

    Geplaatst door: Daniel Boekel op
  • het is een misverstand dat electrisch varen in nederland schoon is!
    het is verleggen van een probleem!uitstoot is er altijd , ga je je accu’s maken kost energie , en gifstoffen, afval, het opladen in nederland gebeurd met stroom uit het net , grotendeels gevoed door Kolen centrales, of op gas draaende te instalaties , dus kwa co2 zal het verschil zo.n vaart niet lopen, een antiek dieseltje is zo vervuilend nog niet!, als je uit ademt adem je ook co2 uit , moet je daar dan ook maar mee stoppen?? onzin!,als je diesel gewoon in orde is is er niks in de weg , het verhaal over zwart rokende diesels is afkomstig uit de TURBO diesel sloepjes , die met veel te veel vermogen in een klein bootje de hele dag maar een beetje plofferen , alleen maar voor de show!!, dat is het eigenlijke probleem!

    Geplaatst door: VRM marine op
  • “Het kost veel geld, maar je krijgt er niet veel voor terug’, is een veel gehoorde klacht”.
    Wat een journalistiek hoogstandje, zeg! Wie zegt dat, waar is de onderbouwing? Wat is “veel”…
    Misschien krijg je er zelf niet “veel” voor terug, maar dat je zelf genoeg geld hebt, niets om het milieu geeft en niet in je eigen zwarte dieseldampen hoeft te zitten maakt nog niet dat er geen anderen zijn die wel blij van elektrisch aangedreven vaartuigen worden?
    Ga nu niet beweren dat een dieselmotor altijd zo betrouwbaar is, naast in ernstige mate vervuilend, vooral bij slecht onderhoud en bij hoge leeftijd -er is nog geen APK voor boten dus ook geen roetmeting – worden wij met regelmaat geconfronteerd met jachten, sloepen en ander vaartuig in nood die (zonder aankondiging) stil zijn komen te liggen door water of bacteriën in de diesel, natuurlijk bij slecht weer.

    Henk Wijga
    Reddingsdienst HOGE

    Geplaatst door: Henk Wijga op
  • De sloepenwereld heeft zich altijd verkocht als een “Lifestyle”. Dit zijn nu wel kort door de bocht gedane uitspraken. Juist in een tijd als deze zou men een andere instelling verwachten met genuanceerdere uitspraken. Er zijn nu composietjachten op de markt met de helft van het gewicht van een stalen schip met een goede electrische aandrijving en goeie tractie-batterijen die wel 15 jaar meegaan.

    Geplaatst door: L.J.H.Hijlkema op
  • Oja nog ter aanvulling:
    Je zit niet ‘plotseling’ met een lege accu, op de accumonitor (standaard dingetje van Victron van 125 euro) kun je precies zien hoe lang je nog kunt varen met de huidige snelheid.

    Actieradius: wij kunnen 10 uur lang 8km/h varen, 20 uur 7 km/h, etc.
    Topsnelheid (met nog niet optimale schroef): 11 km/h (60pk diesel was 13 km/h)

    Opladen kan overal waar een stopcontact is, in een nachtje is ie vol, maar als er genoeg stroom voorhanden is (volle 16A of 3 fasen) is een lege accu in 4 a 5 uur op 80%) In de praktijk zijn we alleen tijdens een vakantie in Friesland onder de 30% accuvulling gekomen (onze ligplaats is in Uitgeest).

    Geplaatst door: Daniel Boekel op
  • Als de sloepenbouwers het nu niet willen dan zullen ze in toekomst wel worden gedwongen door regelgeving en anderzijds door brandstofprijzen. Olie wordt echt wel heel schaars. Hebben de sloepenbouwers serieus promotie gevoerd voor E-varen? Helemaal niet! en hebben ze wel gekeken hoe het goedkoper kan? Ook niet! Dat het veel goedkoper kan is al lang bekend en de heer Boekel onderstreept dit nog eens! Het is een zeer slecht argument dat het te duur want de prijs/prestatieverhouding is toch al zoek bij sloepen. Doorsnee-liefhebbers voor sloepen letten kennelijk niet zo zeer op de kosten.

    Geplaatst door: Klaus Asmus op
  • Het gaat meer om het gemak waarmee deze provincie subsidiegeld verknoeit. Honderdenduizend gestoken in een promoreisje naar New York. Eén miljoen in een waardloze tv-serie genaamd “Moordvrouw”, 450 miljoen in hybride-varen, terwijl iedereen wist dat. Ach, zo kan ik nog wel even doorgaan. Hier in Friesland is alles mogelijk, zonder dat er ook maar iemand vragen stelt.

    Geplaatst door: Van Franeker op
  • Klopt helemaal, het is niet voor iedereen geschikt, maar wij zijn maar wat blij met onze stille sloep zonder motorkist in het midden:

    http://www.youtube.com/watch?v=pO0yj2N8wuw

    Eerlijk is eerlijk: een kant en klaar systeem kopen zou veeeel te duur zijn geweest, door alles zelf te doen hebben we niet meer dan 2000 euro uitgegeven, minder dan een dieselmotor zou kosten.
    (de meeste onderdelen komen uit een defecte heftruck, motoren, accu, relais)

    Geplaatst door: Daniel Boekel op

Reageer

‘Elektrisch varen wordt ‘m niet’ | Schuttevaer.nl

‘Elektrisch varen wordt ‘m niet’

Elektrisch varen gaat het niet worden in Nederland, daarover lijken de sloepenbouwers op de deze week gehouden Hiswa in de Rai in Amsterdam het eens. Het is een taboe, dus willen de werven niet met hun naam in de krant.

‘Elektrisch varen wordt ‘m niet'

De provincie Friesland zet met een subsidie van 450 miljoen euro tot 2015 flink in op elektrisch- en hybride varen en ook de Hiswa draagt zijn steentje bij met een speciaal paviljoen. Maar de klanten blijven weg. ‘We bieden wel hybride aan, maar het loopt geen vaart’, zegt een sloepenbouwer uit Leiden. ‘Omdat het niet verplicht is, zien mensen de noodzaak niet. In de Biesbosch, Nieuwkoop en in sommige gebieden in Friesland moet je wel, maar in de stad willen mensen gewoon een diesel.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • rolf trijber heeft het erover dat ‘wij in amsterdam het diesel varen spuug en spuug zat zijn…!!!!’
    grappig, ik weet van niks.

    Geplaatst door: wally op
  • Was niet de bedoeling om er een puzzel van te maken:

    gevallen moet dus gevaren zijn!

    Geplaatst door: Rolf Trijber op
  • De schrijver van dit verhaal heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Hij/zij is blijkbaar flink in de watten gelegd door de conventionele sloepbouwers. Kan me daarbij niet aan het gevoel onttrekken dat dit de ondernemers zijn die het vermogen niet hebben om te innoveren (lees: mee te gaan met de markt). In de meeste gevallen missen zij vanzelf de boot en verliezen zij hun marktaandeel aan de innovatieve en milieubewuste sloepenbouwers.

    Komt dus vanzelf goed immers eenmaal elektrische gevallenen je wil nooit meer anders.

    Wij zijn Diesel in Amsterdam in ieder geval spuug en spuug zat! Elektrisch varen wordt hier vroeg of laat norm i.p.v. ambitie. Zie ook http://www.uitstootvrij.nl

    Geplaatst door: Rolf Trijber op
  • Misschien dat jullie je onderzoek maar eens opnieuw moeten doen. De interesse in elektrisch varen is groter dan ooit op deze HISWA beurs en de techniek maakt grote sprongen. Bijna alle grote bouwers bieden elektrisch aan en de prijzen concurreren prima met de betere inbouw diesels, zeker als onderhoud en verbruik wordt meegenomen.

    Een gemiddelde op elektrisch varen ontwikkelde boot kan minimaal 10 uur varen bij 7/8 kilometer per uur, voor €20/30.000,-.
    Zijn er veel sloepvaarders die langer en verder varen?
    Mits netjes behandeld klopt de benoemde levensduur van het accupakket en het idee dat je accu ‘ineens’ leeg is ook echt niet.

    Geplaatst door: Anton op
  • @Fossiele zeurpieten.

    De auto industrie zet maar een fractie in op het gebied van elctrisch rijden.
    Het probleem is:stel we gaan morgen allemaal electrisch rijden in Nederland dan moeten we eerst 18 kolencentralens bij bouwen om onze wagenpark in dit land aan de gang te houden!
    Vindt u nu de andere schrijvers zeurpieten?

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Wat een fossiel zeurpietenverhaal!
    Als autofabrikanten vol op elektrisch inzetten, waarom zouden botenbouwers dat dan niet kunnen?
    Gewicht speelt veel minder een rol op het water.
    En dieselstank des te meer, zeker in een stad als Amsterdam.
    Maar daar is dan wél een beetje durf voor nodig, en dat ontbreekt blijkbaar bij het gros van de botenbouwers.
    Dat was in autoland ook zo, maar daar is men door o.a. Tesla wel gedwongen eindelijk milieuvriendelijker te bouwen.
    http://www.teslamotors.com/models
    Waar een wil is, is een weg.

    Geplaatst door: fossiele zeurpieten op
  • Wat een fossiel zeurpietenverhaal!
    Als autofabrikanten vol op elektrisch inzetten, waarom zouden botenbouwers dat dan niet kunnen?
    Gewicht speelt veel minder een rol op het water.
    En dieselstank des te meer, zeker in een stad als Amsterdam.
    Maar daar is dan wél een beetje durf voor nodig, en dat ontbreekt blijkbaar bij het gros van de botenbouwers.
    Dat was in autoland ook zo, maar daar is men door o.a. Tesla wel gedwongen eindelijk milieuvriendelijker te bouwen.
    http://www.teslamotors.com/models
    Waar een wil is, is een weg.

    Geplaatst door: fossiele zeurpieten op
  • Ik zou gewoon hybride systemen inzetten een dieselgenerator op een elektromotor zoals met boegschroef systemen in de binnenvaart. Dat geeft de consument rust en de regelgeving wordt hiermee omzeild omdat het zogenaamd milieuvriendelijk is. Doen ze in amsterdam ook met de rondvaartboten.

    Geplaatst door: Leon op
  • Je zult mij niet horen beweren dat dieseltjes in boten zo vervuilend zijn, als ze 100 uur per jaar draaien is het al veel voor de meeste bootjes.

    Bij nieuwbouw of vervangen van de motor is elektrisch het onderzoeken waard, gewoon de plussen en de minnen naast elkaar zetten en dan de keuze maken 🙂

    Wij zijn vooral blij met:
    -stil varen, de oude (te zware) diesel maakte ondanks veel werk om een dichte motorkist te maken nog steeds veel herrie en trilling.
    -makkelijk, geen olie peilen / diesel vullen uit jerrycans, weinig onderhoud.
    -in ons geval goedkoper.
    -enorm veel ruimtewinst, de elektrische aandrijving zit onder het achterdek, de accu’s onder de gangboorden. De kuip is nu helemaal vrij 🙂

    Geplaatst door: Daniel Boekel op
  • het is een misverstand dat electrisch varen in nederland schoon is!
    het is verleggen van een probleem!uitstoot is er altijd , ga je je accu’s maken kost energie , en gifstoffen, afval, het opladen in nederland gebeurd met stroom uit het net , grotendeels gevoed door Kolen centrales, of op gas draaende te instalaties , dus kwa co2 zal het verschil zo.n vaart niet lopen, een antiek dieseltje is zo vervuilend nog niet!, als je uit ademt adem je ook co2 uit , moet je daar dan ook maar mee stoppen?? onzin!,als je diesel gewoon in orde is is er niks in de weg , het verhaal over zwart rokende diesels is afkomstig uit de TURBO diesel sloepjes , die met veel te veel vermogen in een klein bootje de hele dag maar een beetje plofferen , alleen maar voor de show!!, dat is het eigenlijke probleem!

    Geplaatst door: VRM marine op
  • “Het kost veel geld, maar je krijgt er niet veel voor terug’, is een veel gehoorde klacht”.
    Wat een journalistiek hoogstandje, zeg! Wie zegt dat, waar is de onderbouwing? Wat is “veel”…
    Misschien krijg je er zelf niet “veel” voor terug, maar dat je zelf genoeg geld hebt, niets om het milieu geeft en niet in je eigen zwarte dieseldampen hoeft te zitten maakt nog niet dat er geen anderen zijn die wel blij van elektrisch aangedreven vaartuigen worden?
    Ga nu niet beweren dat een dieselmotor altijd zo betrouwbaar is, naast in ernstige mate vervuilend, vooral bij slecht onderhoud en bij hoge leeftijd -er is nog geen APK voor boten dus ook geen roetmeting – worden wij met regelmaat geconfronteerd met jachten, sloepen en ander vaartuig in nood die (zonder aankondiging) stil zijn komen te liggen door water of bacteriën in de diesel, natuurlijk bij slecht weer.

    Henk Wijga
    Reddingsdienst HOGE

    Geplaatst door: Henk Wijga op
  • De sloepenwereld heeft zich altijd verkocht als een “Lifestyle”. Dit zijn nu wel kort door de bocht gedane uitspraken. Juist in een tijd als deze zou men een andere instelling verwachten met genuanceerdere uitspraken. Er zijn nu composietjachten op de markt met de helft van het gewicht van een stalen schip met een goede electrische aandrijving en goeie tractie-batterijen die wel 15 jaar meegaan.

    Geplaatst door: L.J.H.Hijlkema op
  • Oja nog ter aanvulling:
    Je zit niet ‘plotseling’ met een lege accu, op de accumonitor (standaard dingetje van Victron van 125 euro) kun je precies zien hoe lang je nog kunt varen met de huidige snelheid.

    Actieradius: wij kunnen 10 uur lang 8km/h varen, 20 uur 7 km/h, etc.
    Topsnelheid (met nog niet optimale schroef): 11 km/h (60pk diesel was 13 km/h)

    Opladen kan overal waar een stopcontact is, in een nachtje is ie vol, maar als er genoeg stroom voorhanden is (volle 16A of 3 fasen) is een lege accu in 4 a 5 uur op 80%) In de praktijk zijn we alleen tijdens een vakantie in Friesland onder de 30% accuvulling gekomen (onze ligplaats is in Uitgeest).

    Geplaatst door: Daniel Boekel op
  • Als de sloepenbouwers het nu niet willen dan zullen ze in toekomst wel worden gedwongen door regelgeving en anderzijds door brandstofprijzen. Olie wordt echt wel heel schaars. Hebben de sloepenbouwers serieus promotie gevoerd voor E-varen? Helemaal niet! en hebben ze wel gekeken hoe het goedkoper kan? Ook niet! Dat het veel goedkoper kan is al lang bekend en de heer Boekel onderstreept dit nog eens! Het is een zeer slecht argument dat het te duur want de prijs/prestatieverhouding is toch al zoek bij sloepen. Doorsnee-liefhebbers voor sloepen letten kennelijk niet zo zeer op de kosten.

    Geplaatst door: Klaus Asmus op
  • Het gaat meer om het gemak waarmee deze provincie subsidiegeld verknoeit. Honderdenduizend gestoken in een promoreisje naar New York. Eén miljoen in een waardloze tv-serie genaamd “Moordvrouw”, 450 miljoen in hybride-varen, terwijl iedereen wist dat. Ach, zo kan ik nog wel even doorgaan. Hier in Friesland is alles mogelijk, zonder dat er ook maar iemand vragen stelt.

    Geplaatst door: Van Franeker op
  • Klopt helemaal, het is niet voor iedereen geschikt, maar wij zijn maar wat blij met onze stille sloep zonder motorkist in het midden:

    http://www.youtube.com/watch?v=pO0yj2N8wuw

    Eerlijk is eerlijk: een kant en klaar systeem kopen zou veeeel te duur zijn geweest, door alles zelf te doen hebben we niet meer dan 2000 euro uitgegeven, minder dan een dieselmotor zou kosten.
    (de meeste onderdelen komen uit een defecte heftruck, motoren, accu, relais)

    Geplaatst door: Daniel Boekel op

Reageer