Schuttevaerrace: Krachtig, maar kort

Het was niet de kortste Schuttevaerrace ooit, maar het voelde wel zo. Richtte dit jaar een tegenstrooms kruisrak in windkracht 7 à 8 met in vlagen 9 van Kornwerd naar Texel een slagveld aan, een jaar of zes geleden liep de windkracht op tot 9. In beide edities werd de race fors ingekort en liet het veld Vlieland en Terschelling bakboord liggen. Wel nieuw was de halve marathon, die vrijdagmorgen op Texel werd gelopen.

Schuttevaerrace 2011

Door Sander Klos
Wedstrijdleider Jan Kooistra was voor de start nog ingenomen met de groei van het veld van 41 naar 48 schepen, maar krap een etmaal later is hij al zo’n 25 deelnemers kwijt. Deels door materiaalpech (mastbreuk op de Bonjour) en een aanvaring (bakboord-stuurboord tussen Bart Boosman op De Franschman en de over bakboord liggende Harry Amsterdam op de First 30. Amsterdam wijkt uit naar Makkum voor een spoedreparatie van een gat en een lange scheur in het bakboord achterschip.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schuttevaerrace: Krachtig, maar kort | Schuttevaer.nl

Schuttevaerrace: Krachtig, maar kort

Het was niet de kortste Schuttevaerrace ooit, maar het voelde wel zo. Richtte dit jaar een tegenstrooms kruisrak in windkracht 7 à 8 met in vlagen 9 van Kornwerd naar Texel een slagveld aan, een jaar of zes geleden liep de windkracht op tot 9. In beide edities werd de race fors ingekort en liet het veld Vlieland en Terschelling bakboord liggen. Wel nieuw was de halve marathon, die vrijdagmorgen op Texel werd gelopen.

Schuttevaerrace 2011

Door Sander Klos
Wedstrijdleider Jan Kooistra was voor de start nog ingenomen met de groei van het veld van 41 naar 48 schepen, maar krap een etmaal later is hij al zo’n 25 deelnemers kwijt. Deels door materiaalpech (mastbreuk op de Bonjour) en een aanvaring (bakboord-stuurboord tussen Bart Boosman op De Franschman en de over bakboord liggende Harry Amsterdam op de First 30. Amsterdam wijkt uit naar Makkum voor een spoedreparatie van een gat en een lange scheur in het bakboord achterschip.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer