Nieuwe stichting beroepszeilschippers uit onvrede over situatie Oostzee

Pieter en Sas Boot hebben onlangs de Stichting voor gedupeerde Beroepszeilschippers opgericht uit onvrede over de ontwikkelingen rond de chartervaart op de Oostzee. Hoewel de initiatiefnemers de belangenvereniging BBZ kritisch volgen, menen zij dat het doel – het recht om met nationale certificaten op de Oostzee te mogen varen – ‘alleen in samenwerking met de BBZ kan worden bereikt’.

Nederland bestempelt zijn zeilcharterschepen op zee als ‘niet mechanisch voortbewogen’ en daardoor vallen ze buiten de Europees en wereldwijd geldende conventies. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen V&W) heeft samen met de schippers speciale regelgeving opgesteld, die voorziet in een veiligheidsniveau, dat gelijk is aan de regels van de International Maritime Organisation. Maar in 2007 hebben Deense, Duitse en Nederlandse ambtenaren afspraken gemaakt die in strijd zijn met de rechtspositie van de Nederlandse schippers. Waarom zij dit deden is niet bekend. Volgens deze afspraak moeten Nederlandse schepen op de Oostzee een internationaal erkend certificaat hebben. Het enige internationaal erkende certificaat voor passagiersschepen is dat van Solas, maar dat is niet bedoeld voor relatief kleine zeilschepen. De schippers varen nu illegaal op de Oostzee. Iedere Nederlandse zeilschipper met meer dan 12 passagiers aan boord, loopt het risico van aanhouding en stillegging’, stelt de stichting.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe stichting beroepszeilschippers uit onvrede over situatie Oostzee | Schuttevaer.nl

Nieuwe stichting beroepszeilschippers uit onvrede over situatie Oostzee

Pieter en Sas Boot hebben onlangs de Stichting voor gedupeerde Beroepszeilschippers opgericht uit onvrede over de ontwikkelingen rond de chartervaart op de Oostzee. Hoewel de initiatiefnemers de belangenvereniging BBZ kritisch volgen, menen zij dat het doel – het recht om met nationale certificaten op de Oostzee te mogen varen – ‘alleen in samenwerking met de BBZ kan worden bereikt’.

Nederland bestempelt zijn zeilcharterschepen op zee als ‘niet mechanisch voortbewogen’ en daardoor vallen ze buiten de Europees en wereldwijd geldende conventies. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen V&W) heeft samen met de schippers speciale regelgeving opgesteld, die voorziet in een veiligheidsniveau, dat gelijk is aan de regels van de International Maritime Organisation. Maar in 2007 hebben Deense, Duitse en Nederlandse ambtenaren afspraken gemaakt die in strijd zijn met de rechtspositie van de Nederlandse schippers. Waarom zij dit deden is niet bekend. Volgens deze afspraak moeten Nederlandse schepen op de Oostzee een internationaal erkend certificaat hebben. Het enige internationaal erkende certificaat voor passagiersschepen is dat van Solas, maar dat is niet bedoeld voor relatief kleine zeilschepen. De schippers varen nu illegaal op de Oostzee. Iedere Nederlandse zeilschipper met meer dan 12 passagiers aan boord, loopt het risico van aanhouding en stillegging’, stelt de stichting.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer