Lekker sleepbotenweertje

De binnenvaart heeft van de eerste herfststorm van afgelopen vrijdag slechts beperkt overlast gehad. Overlast was er vooral in Rotterdam. Daar hadden zeeschepen moeite zelfstandig de haven binnen te lopen. Veelal kwamen ze alsnog met sleepboothulp de haven in. De terminals in de Rotterdamse haven staakten tijdelijk de overslag.

Lekker sleepbotenweertje

Woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam zag van de zeventiende etage in het havengebouw witte koppen op de Maas. ‘Er was wel wat overlast voor de schepen. Zo braken van vier schepen de trossen. Andere schepen hadden extra sleepbootassistentie nodig. Dat komt omdat de containerschepen tegenwoordig zó hoog zijn, dat ze heel veel wind vangen. De schepen hebben nu een windoppervlakte van drie voetbalvelden. Dan heb je toch drie tot vier sleepboten nodig om ze te kunnen slepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Lekker sleepbotenweertje | Schuttevaer.nl

Lekker sleepbotenweertje

De binnenvaart heeft van de eerste herfststorm van afgelopen vrijdag slechts beperkt overlast gehad. Overlast was er vooral in Rotterdam. Daar hadden zeeschepen moeite zelfstandig de haven binnen te lopen. Veelal kwamen ze alsnog met sleepboothulp de haven in. De terminals in de Rotterdamse haven staakten tijdelijk de overslag.

Lekker sleepbotenweertje

Woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam zag van de zeventiende etage in het havengebouw witte koppen op de Maas. ‘Er was wel wat overlast voor de schepen. Zo braken van vier schepen de trossen. Andere schepen hadden extra sleepbootassistentie nodig. Dat komt omdat de containerschepen tegenwoordig zó hoog zijn, dat ze heel veel wind vangen. De schepen hebben nu een windoppervlakte van drie voetbalvelden. Dan heb je toch drie tot vier sleepboten nodig om ze te kunnen slepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer