Noodplan voor behoud klein schip

Verladers moeten bereid worden gevonden zo’n dertig procent meer te betalen voor vervoer in kleine schepen. Dat is een belangrijke voorwaarde om in de toekomst 500 nieuwe kleine schepen te kunnen bouwen. Om het zover te laten komen zijn een imagocampagne, aangepaste wetten en een coördinator kleine schepen nodig. Dat stellen de gezamenlijke binnenvaartorganisaties in het actieplan ‘Een toekomst voor het kleine schip’.

Het projectteam onder leiding van Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer heeft becijferd dat voor uitvoering van de 21 maatregelen in het actieplan ruwweg 800.000 euro nodig is, waarvan 400.000 euro door de sector zelf moet worden opgebracht en de rest van de overheid wordt verlangd. De Vries overhandigde het rapport woensdagochtend aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat. ‘Het doel is het aantal kleinere schepen tenminste op peil te houden en oude schepen zo nodig te vervangen door nieuwe. Als we dat niet doen, lopen we het risico dat tenminste twintig tot dertig miljoen ton lading terugvloeit naar de weg. Dat moeten we voorkomen’, zegt De Vries.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Noodplan voor behoud klein schip | Schuttevaer.nl

Noodplan voor behoud klein schip

Verladers moeten bereid worden gevonden zo’n dertig procent meer te betalen voor vervoer in kleine schepen. Dat is een belangrijke voorwaarde om in de toekomst 500 nieuwe kleine schepen te kunnen bouwen. Om het zover te laten komen zijn een imagocampagne, aangepaste wetten en een coördinator kleine schepen nodig. Dat stellen de gezamenlijke binnenvaartorganisaties in het actieplan ‘Een toekomst voor het kleine schip’.

Het projectteam onder leiding van Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer heeft becijferd dat voor uitvoering van de 21 maatregelen in het actieplan ruwweg 800.000 euro nodig is, waarvan 400.000 euro door de sector zelf moet worden opgebracht en de rest van de overheid wordt verlangd. De Vries overhandigde het rapport woensdagochtend aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat. ‘Het doel is het aantal kleinere schepen tenminste op peil te houden en oude schepen zo nodig te vervangen door nieuwe. Als we dat niet doen, lopen we het risico dat tenminste twintig tot dertig miljoen ton lading terugvloeit naar de weg. Dat moeten we voorkomen’, zegt De Vries.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer