Steyr wint DAME-Award

Steyr Motors heeft met haar hybride motor de Design Award METS (DAME) gewonnen. Dat maakte jury-voorzitter Bill Dixon vanmorgen op de beurs METS bekend.

Steyr wint DAME-Award

Met de hybride aandrijving heeft een jacht de beschikking over vier verschillende standen. De motor kan zichzelf starten, waardoor een aparte startmotor niet langer is vereist. Daarnaast kan de aandrijving worden gebruikt als generator om de scheepsaccu’s op te laden. Met snelheden tot maximaal vijf knopen is de motor eveneens geschikt om de haven uit te lopen in de cruise mode. En tot slot kan de motor in de boost functie worden gezet voor situaties waarin extra motorvermogen nodig is, zoals bij snel optrekken. Het grote voordeel van dit product is dat de totale lengte van de extra generator/motor met slechts 100 mm toeneemt en het gewicht met 75 kg. En dat met een vermogen van 7kW bij 48 volt. De elektrische bediening gebruikt het CAN-bus protocol om de motor in elke stand te reguleren, waarmee de aandrijving kan worden gekoppeld aan andere smart bedieningsopties.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Steyr wint DAME-Award | Schuttevaer.nl

Steyr wint DAME-Award

Steyr Motors heeft met haar hybride motor de Design Award METS (DAME) gewonnen. Dat maakte jury-voorzitter Bill Dixon vanmorgen op de beurs METS bekend.

Steyr wint DAME-Award

Met de hybride aandrijving heeft een jacht de beschikking over vier verschillende standen. De motor kan zichzelf starten, waardoor een aparte startmotor niet langer is vereist. Daarnaast kan de aandrijving worden gebruikt als generator om de scheepsaccu’s op te laden. Met snelheden tot maximaal vijf knopen is de motor eveneens geschikt om de haven uit te lopen in de cruise mode. En tot slot kan de motor in de boost functie worden gezet voor situaties waarin extra motorvermogen nodig is, zoals bij snel optrekken. Het grote voordeel van dit product is dat de totale lengte van de extra generator/motor met slechts 100 mm toeneemt en het gewicht met 75 kg. En dat met een vermogen van 7kW bij 48 volt. De elektrische bediening gebruikt het CAN-bus protocol om de motor in elke stand te reguleren, waarmee de aandrijving kan worden gekoppeld aan andere smart bedieningsopties.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer