Geen versoepeling technische eisen

Eigenaren van kleine schepen hoeven er niet op te rekenen dat de voorgestelde nieuwe technische eisen nog worden versoepeld. Dat antwoordt staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat op vragen uit de Tweede Kamer. Ook wordt de invoering niet uitgesteld. Wel vindt Huizinga dat de binnenvaartsector met meer alternatieven kan komen zodat ook de probleemgevallen aan de eisen kunnen voldoen.

‘In het verleden waren veel overgangsbepalingen oneindig of werden overgangsbepalingen verruimd als veel schepen in de problemen dreigden te raken’, antwoordt Huizinga. ‘Sinds de laatste grote herziening van de overgangstermijnen in de CCR zijn in samenspraak met het bedrijfsleven in 2003 alle overgangsbepalingen eindig gemaakt. Het was niet meer verdedigbaar dat aan nieuwe schepen ten behoeve van de veiligheid eisen worden gesteld, terwijl de bestaande vloot tot in de eeuwigheid zonder aanpassing mag doorvaren. Sinds die tijd wordt de oplossing gezocht in technische alternatieven die leiden tot het gevraagde veiligheidsniveau. Niettemin wordt er kennelijk in de praktijk toch nog vaak ten onrechte uitgegaan dat maatregelen worden uitgesteld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen versoepeling technische eisen | Schuttevaer.nl

Geen versoepeling technische eisen

Eigenaren van kleine schepen hoeven er niet op te rekenen dat de voorgestelde nieuwe technische eisen nog worden versoepeld. Dat antwoordt staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat op vragen uit de Tweede Kamer. Ook wordt de invoering niet uitgesteld. Wel vindt Huizinga dat de binnenvaartsector met meer alternatieven kan komen zodat ook de probleemgevallen aan de eisen kunnen voldoen.

‘In het verleden waren veel overgangsbepalingen oneindig of werden overgangsbepalingen verruimd als veel schepen in de problemen dreigden te raken’, antwoordt Huizinga. ‘Sinds de laatste grote herziening van de overgangstermijnen in de CCR zijn in samenspraak met het bedrijfsleven in 2003 alle overgangsbepalingen eindig gemaakt. Het was niet meer verdedigbaar dat aan nieuwe schepen ten behoeve van de veiligheid eisen worden gesteld, terwijl de bestaande vloot tot in de eeuwigheid zonder aanpassing mag doorvaren. Sinds die tijd wordt de oplossing gezocht in technische alternatieven die leiden tot het gevraagde veiligheidsniveau. Niettemin wordt er kennelijk in de praktijk toch nog vaak ten onrechte uitgegaan dat maatregelen worden uitgesteld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer