Elf man op het nippertje geëvacueerd van Fedra

De 36.000 ton metende bulkcarrier Fedra is vrijdag 10 oktober, in zware storm (11 Beaufort), bij Gibraltar op de klippen van Punta Europa geslagen. De 24 jaar oude Fedra raakte vrijdagmorgen in problemen toen de motor uitviel.

De uitgeworpen ankers krabden, waarna het schip op de kust verlaagde. ’s Middags slaagden bergers erin sleeplijnen op het geboeide schip vast te maken, maar het lukte de sleepboten niet het schip vrij te krijgen. Pogingen de motor van de bulker te repareren faalden eveneens. Het in ballast varende schip kwam steeds hoger op de rotsen te liggen, waarop Spaanse en Gibraltaanse reddingswerkers besloten de bemanning van boord te halen. Een Spaanse marinehelikopter haalde eerst vijf mannen van de boeg. Door het slechte weer kwam de helikopter echter in moeilijkheden en moest een noodlanding maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Elf man op het nippertje geëvacueerd van Fedra | Schuttevaer.nl

Elf man op het nippertje geëvacueerd van Fedra

De 36.000 ton metende bulkcarrier Fedra is vrijdag 10 oktober, in zware storm (11 Beaufort), bij Gibraltar op de klippen van Punta Europa geslagen. De 24 jaar oude Fedra raakte vrijdagmorgen in problemen toen de motor uitviel.

De uitgeworpen ankers krabden, waarna het schip op de kust verlaagde. ’s Middags slaagden bergers erin sleeplijnen op het geboeide schip vast te maken, maar het lukte de sleepboten niet het schip vrij te krijgen. Pogingen de motor van de bulker te repareren faalden eveneens. Het in ballast varende schip kwam steeds hoger op de rotsen te liggen, waarop Spaanse en Gibraltaanse reddingswerkers besloten de bemanning van boord te halen. Een Spaanse marinehelikopter haalde eerst vijf mannen van de boeg. Door het slechte weer kwam de helikopter echter in moeilijkheden en moest een noodlanding maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer