Dieptepunt rendement wegtransport

Het grensoverschrijdend goederenvervoer over de weg heeft nog nooit zo slecht gepresteerd. Dat vertelde voorzitter Willem Heeren vorige week op de jaarvergadering van branchevereniging Koninklijk Nederlandse Vervoer (KNV). Hij uitte zijn zorgen over de ernstig verslechterde positie van de transportsector.

Heeren stelde in zijn KNV-jaarrede dat de rendementen in het beroepsvervoer op een dieptepunt zijn beland. ‘Uit de meest recente cijfers blijkt nu dat reeds in 2007 de concurrentiepositie van de internationaal vervoer onder druk stond met een gemiddeld rendement van -1,2 %. In de eerste helft van 2008 daalde dit rendement tot -4%. Nog nooit is het rendement in het grensoverschrijdend goederenvervoer zo laag geweest. Het rendement van binnenlands vervoer, dat in 2007 nog 1,2% bedroeg, daalde in de eerste helft van 2008 naar -0,7%. De cijfers wijzen op een historisch dieptepunt.
Volgens Heeren heeft de transportsector veel last van de zware concurrentie uit het buitenland, de regeldruk en de hoge lasten in ons land. ‘We zien bovendien een sterke toename in nationale en internationale milieuregelgeving. Onze ondernemers kunnen deze ontwikkeling echter ook benutten om een concurrentievoordeel te creëren. Nederland beschikt namelijk zowel over de kennis als de financiële middelen om flink te innoveren en te verduurzamen.’
Enkele sprekers benadrukten bovendien het belang van het optimaal benutten van zowel weg, spoor als de binnenvaart om de Nederlandse concurrentiepositie te versterken. ‘De sleutel ligt bij multimodaliteit. Hier heeft de overheid een belangrijke investerende rol in. In landen om ons heen heeft men dit signaal al opgepikt, maar in Nederland moet dit besef nog komen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dieptepunt rendement wegtransport | Schuttevaer.nl

Dieptepunt rendement wegtransport

Het grensoverschrijdend goederenvervoer over de weg heeft nog nooit zo slecht gepresteerd. Dat vertelde voorzitter Willem Heeren vorige week op de jaarvergadering van branchevereniging Koninklijk Nederlandse Vervoer (KNV). Hij uitte zijn zorgen over de ernstig verslechterde positie van de transportsector.

Heeren stelde in zijn KNV-jaarrede dat de rendementen in het beroepsvervoer op een dieptepunt zijn beland. ‘Uit de meest recente cijfers blijkt nu dat reeds in 2007 de concurrentiepositie van de internationaal vervoer onder druk stond met een gemiddeld rendement van -1,2 %. In de eerste helft van 2008 daalde dit rendement tot -4%. Nog nooit is het rendement in het grensoverschrijdend goederenvervoer zo laag geweest. Het rendement van binnenlands vervoer, dat in 2007 nog 1,2% bedroeg, daalde in de eerste helft van 2008 naar -0,7%. De cijfers wijzen op een historisch dieptepunt.
Volgens Heeren heeft de transportsector veel last van de zware concurrentie uit het buitenland, de regeldruk en de hoge lasten in ons land. ‘We zien bovendien een sterke toename in nationale en internationale milieuregelgeving. Onze ondernemers kunnen deze ontwikkeling echter ook benutten om een concurrentievoordeel te creëren. Nederland beschikt namelijk zowel over de kennis als de financiële middelen om flink te innoveren en te verduurzamen.’
Enkele sprekers benadrukten bovendien het belang van het optimaal benutten van zowel weg, spoor als de binnenvaart om de Nederlandse concurrentiepositie te versterken. ‘De sleutel ligt bij multimodaliteit. Hier heeft de overheid een belangrijke investerende rol in. In landen om ons heen heeft men dit signaal al opgepikt, maar in Nederland moet dit besef nog komen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer