Pollux blokkeert Weser bij Minden

Het Duitse ms Pollux is 23 augustus dwarsgevallen in de Weser bij Minden en is daarbij met kop en kont vast komen te zitten tussen de oevers.

Pollux blokkeert Weser bij Minden

De met 1500 ton stenen afvarende Pollux had net de Schachtsluis bij Minden verlaten toen het 85 meter lange schip plotseling uit koers raakte en met haar kop in de wal terechtkwam. Daarna was er geen redden meer aan, de Pollux viel dwars, maar had niet genoeg ruimte om rond te gaan. Volgens WSA-woordvoerder Westermann maakte de schipper mogelijk een stuurfout bij de passage van een tegemoet komend schip. Het lukte evenwel niet op eigen kracht vrij te komen. Ook de hulp van schepen van het WSA mocht niet baten. Daarop werd besloten een deel van de lading over te slaan in een werkschip van het WSA. Een ijsbreker en een werkschip van het WSA slaagden er vervolgens in de in Hamburg geregistreerde Pollux de volgende morgen tegen negen uur weer vlot krijgen. Vanwege roerschade moest ze aansluitend naar een werf worden gesleept. Als gevolg van het ongeluk kwamen drie opvarende en zeven afvarende schepen in een stremming terecht. (MP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Pollux blokkeert Weser bij Minden | Schuttevaer.nl

Pollux blokkeert Weser bij Minden

Het Duitse ms Pollux is 23 augustus dwarsgevallen in de Weser bij Minden en is daarbij met kop en kont vast komen te zitten tussen de oevers.

Pollux blokkeert Weser bij Minden

De met 1500 ton stenen afvarende Pollux had net de Schachtsluis bij Minden verlaten toen het 85 meter lange schip plotseling uit koers raakte en met haar kop in de wal terechtkwam. Daarna was er geen redden meer aan, de Pollux viel dwars, maar had niet genoeg ruimte om rond te gaan. Volgens WSA-woordvoerder Westermann maakte de schipper mogelijk een stuurfout bij de passage van een tegemoet komend schip. Het lukte evenwel niet op eigen kracht vrij te komen. Ook de hulp van schepen van het WSA mocht niet baten. Daarop werd besloten een deel van de lading over te slaan in een werkschip van het WSA. Een ijsbreker en een werkschip van het WSA slaagden er vervolgens in de in Hamburg geregistreerde Pollux de volgende morgen tegen negen uur weer vlot krijgen. Vanwege roerschade moest ze aansluitend naar een werf worden gesleept. Als gevolg van het ongeluk kwamen drie opvarende en zeven afvarende schepen in een stremming terecht. (MP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer