Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

, 29 mei 2007 12:00

Computer beperkt bedieningstijd Eembrug

De Eembrug over de Eem bij Eembrugge wordt sinds deze week op afstand bediend. Dat heeft als consequentie dat de bedieningstijd volgend jaar een uur korter wordt. Waternet (voorheen hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht) verzorgt de openingen vanaf de centrale post in Weesp. De provincie Utrecht blijft als eigenaar verantwoordelijk voor het onderhoud. Zowel de beroeps- als recreatievaart van en naar Amersfoort maakt gebruik van de brug.

Meer over
Actueel
Dit jaar worden de openingstijden van de brug nog niet veranderd. De bediening begint om half zes ’s ochtends en eindigt om half elf ’s avonds. Maar Waternet wil volgend jaar de begin‑ en eindtijd aanpassen. ‘Wij hebben voor de overige bruggen standaard openingstijden’, zegt woordvoerder Els Hekkenberg-Aschebrock. ‘Wij beginnen om kwart voor zes. Dan hebben de computers een kwartier nodig om op te starten en vanaf zes uur is de centrale operationeel. ’s Avonds gaan wij door tot tien uur en kunnen onze mensen om kwart over tien naar huis. Dat wij nu de ruimere openingstijden nog hanteren betekent dat wij dagelijks één uur langer werken.’ Het is geen onwil dat Waternet de openingstijden aanpast. ‘Wij maken geen winst, maar mogen ook geen verlies draaien door langere openingstijden. Als de scheepvaart graag wil dat wij langer open zijn, heeft dat hogere kosten tot gevolg.’ Overigens is Waternet flexibel met het hanteren van de tijden. ‘Als een binnenschipper aangeeft dat hij echt eerder moet lossen en graag om half zes door wil komen, dan kan dat natuurlijk. Gewoon even een belletje en het wordt geregeld.’ Achter de brug liggen verschillende bedrijven die regelmatig grondstoffen per schip laten aanvoeren, waaronder een betonmortelcentrale. Uitbreiding Het contact met de centrale bedienpost in Weesp verloopt via een glasvezelkabel. Om voldoende overzicht te hebben zijn camera’s geïnstalleerd en voor direct contact is ook een aantal luidsprekers annex ontvangers geplaatst. Waternet bedient in opdracht van de provincie Utrecht behalve de Eembrug ook de N201‑brug en de Karolerbrug. Met de gemeente Weesp wordt gesproken over de bediening van vier bruggen over het Smal Weesp en één over de Vecht bij de Ossenmarkt. ‘In eerste instantie gaat het om De Uitkomst. Die is in feite al kant en klaar en kan zo aangeprikt worden. Het zou voor zowel de beroepsvaart als de recreatievaart een hele verbetering betekenen als die brugbediening bij ons komt. Nu gebeurt het regelmatig dat recreatieschippers met angst en beven liggen te wachten om het Amsterdam-Rijnkanaal over te steken. Als wij die brug bedienen, kunnen wij via de camera’s kijken of het rustig is op het kanaal. En kunnen we eventueel via de marifoon contact opnemen met schippers. In Driemond werken wij al zo.’ Hoewel het wel mogelijk is, verwacht Hekkenberg-Aschebrock niet dat Weesp direct al zal besluiten de bediening van De Uitkomst aan Waternet over te dragen. ‘Waarschijnlijk willen zij dan gelijk ook voor de Vechtbrug, de Zwaantjesbrug, de Sluisbrug en de Roskambrug een dergelijke overeenkomst sluiten.’

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Groen licht Violeta Bulc als... (21-10-14)
Schipper Taifun gewond bij... (21-10-14)
Berging Merlin duurt voort (20-10-14)
Matroos zwaargewond (20-10-14)
MKB maakt te weinig gebruik van... (18-10-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Overwinning weer de snelste in... (20-10-14)
Snelle 41ste Strontrace (20-10-14)
Protesten overschaduwen 40ste... (17-10-14)
Zeeuws pronkjuweel (15-10-14)
Slach om Starum als alternatieve... (11-10-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Storm: Rijkswaterstaat alert (20-10-14)
Column: Het nut van www... (20-10-14)
36 snijkopzuigers naar Suezkanaal... (19-10-14)
Derde ASD-sleper op rij voor Iskes (18-10-14)
Geen spitssluiting hefbrug Boskoop (17-10-14)
Offshore » RSS
Maersk investeert miljarden in... (11-10-14)
Crocs-verbod in de offshore (11-10-14)
Chevron verlaat Nederlandse plat (10-10-14)
Conquest MB1 krijgt upgrade en... (1-10-14)
Tweede FCS 2008 naar OWS (18-9-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Zulu's voor de rechtbank (20-10-14)
Regentes grootste minerale... (17-10-14)
Oasis of the Seas verlaat droogdok... (15-10-14)
Itasca brengt Barge Master... (15-10-14)
Chemgas neemt LNG-aangedreven... (15-10-14)
Techniek » RSS
Sturende straalbuis maakt roer... (19-10-14)
Berk investeert in WDH Hydraulics (17-10-14)
‘Helpdesk op zee' verlaagt... (10-10-14)
Genomineerden Maritime Awards 2014 (10-10-14)
Permanent-magneetmotor maakt... (9-10-14)
Telematica » RSS
Donatie Stichting Beunschepen voor... (3-10-14)
Scheepvaart speeltuin voor... (3-9-14)
Schippers testen nieuwe BICS-versie (3-7-14)
Veel strafbare fouten in AIS (2-7-14)
Vlaamse walstroom gaat online (5-5-14)
Varend bestaan » RSS
Rabobank veilt vier schepen (20-10-14)
SAB stuurt ‘dreigmail' naar... (17-10-14)
Kredietunie binnenvaart krijgt... (14-10-14)
COLUMN: Dan toch liever een... (10-10-14)
Het schip, het geld en de dood (10-10-14)
Vervoermarkt » RSS
Afvoer ladingresten na 1/11 voor... (19-10-14)
Ziekenhuispuin over water (17-10-14)
Volumegroei maar minder kilometers... (15-10-14)
Aan de Reis: Mooie maïsreizen op... (15-10-14)
Zeevrachtenmarkt:... (15-10-14)
Visserij » RSS
WON-119 wint visserijweek (20-10-14)
Plan kotterorganisatie mislukt (17-10-14)
Laatste visreis TX-5 Arie Senior (11-10-14)
Belgische viskotter N-95 brandt uit (7-10-14)
Beroepsvisser betrapt op... (6-10-14)
Zeevaart » RSS
Ongevallenonderzoek vraagt... (17-10-14)
Zware Kees: Wild in de haven (17-10-14)
KNRM redt het al 190 jaar met... (15-10-14)
WSP vraagt borg en noemt... (13-10-14)
Plannen voor Seamen's Centre op... (12-10-14)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!