Grave: Bemanning wilde aanvankelijk aan boord blijven

De schipper van de tanker Maria Valentine wilde na het ongeval met zijn bemanning aan boord blijven en pas de volgende morgen de schade inspecteren als de mist was opgetrokken. Dat schrijft de regionale krant De Gelderlander zaterdag 14 januari in een uitgebreide reconstructie naar hoe de hulpverlening op gang kwam nadat het schip de stuw van Grave had geramd.

Grave: Bemanning wilde aanvankelijk aan boord blijven

Volgens De Gelderlander is Rijkswaterstaat de eerste die in actie komt na de aanvaring. Het gaat om de bemanning van de RWS 27. Omdat hun patrouillevaartuig aan de bovenkant van de sluis lag gaan ze de stuw eerst bovenstrooms controleren. Daar zien ze op de radar dat de ballenlijn kapot is en voelen een ‘onverklaarbaar sterke stroming’. De bemanning van de RWS 27 besluit af te schutten om de zaak beneden de sluis te onderzoeken. Door de mist zien ze geen hand voor ogen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Grave: Bemanning wilde aanvankelijk aan boord blijven | Schuttevaer.nl

Grave: Bemanning wilde aanvankelijk aan boord blijven

De schipper van de tanker Maria Valentine wilde na het ongeval met zijn bemanning aan boord blijven en pas de volgende morgen de schade inspecteren als de mist was opgetrokken. Dat schrijft de regionale krant De Gelderlander zaterdag 14 januari in een uitgebreide reconstructie naar hoe de hulpverlening op gang kwam nadat het schip de stuw van Grave had geramd.

Grave: Bemanning wilde aanvankelijk aan boord blijven

Volgens De Gelderlander is Rijkswaterstaat de eerste die in actie komt na de aanvaring. Het gaat om de bemanning van de RWS 27. Omdat hun patrouillevaartuig aan de bovenkant van de sluis lag gaan ze de stuw eerst bovenstrooms controleren. Daar zien ze op de radar dat de ballenlijn kapot is en voelen een ‘onverklaarbaar sterke stroming’. De bemanning van de RWS 27 besluit af te schutten om de zaak beneden de sluis te onderzoeken. Door de mist zien ze geen hand voor ogen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer