Grave: Tanker door stuw, Maas loopt leeg, schipper aangehouden (video)

De met 2000 ton benzeen geladen Duitse binnenvaarttanker Maria Valentine is donderdag 29 december aan het begin van de avond bij dichte mist tegen een pijler van de Thompsonbrug tussen Grave en Nederasselt gevaren en door de stuw Grave. De scheepvaart tussen Grave en Sambeek en op het Maas-Waalkanaal is voor onbekende tijd gestremd. De schipper is aangehouden.

Schip met benzeen tegen stuw Grave, Maas loopt leeg

Hulpdiensten, waaronder vier ambulances, gingen ter plaatse. Er werden geen gewonden gemeld en er lekte geen lading. Wel hing er volgens omwonenden een penetrante geur. Volgens de Veiligheidsregio Gelderland Zuid was er geen gevaar voor de omgeving. Niettemin liet de gemeente Grave om 23:49 uur een oproep uitgaan om, in verband met mogelijk vrijgekomen gevaarlijke stoffen, ramen en deuren te sluiten. Die oproep werd om half 2 ’s nachts weer ingetrokken toen bij metingen geen benzeen werd aangetroffen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Wat ik niet snap , we praten over nacht en dichte mist !
    dus slecht zicht in mijn beleving , dan zie je de borden aan de wal niet , en waar was de afbakening die normalerwijze voor stuwen licht ? zoals drijvers en alarmering naar het dichtstbijzijnde observatiepunt .
    we wijzen allemaal naar de bemanning , maar ik geloof dat er elders ook veel fouten zijn gemaakt . zo onder andere Heumen , had gesloten kunnen worden .En maar roepen dat RWS ook veel kosten heeft . Die zijn materiaal is het, en de overige schippers hebben het na kijken !Want voor die ook maar een schade vergoeding zien is de stuw al weer verleden tijd .Wens de schipper en woonarkbewoners veen succes !

    Geplaatst door: w schokker op
  • Er wordt gezegd dat de stuurman de alle indicaties voor de stuw en de sluis niet heeft opgemerkt, maar wat nu als de stuurman daar helemaal niet naar heeft zitten zoeken? Ik meen dat de bestemming van het schip Duitsland was. Wat nu als hij het Maas-Waalkanaal in wilde en die invaart heeft gemist en nog aan het zoeken was naar die invaart?

    Geplaatst door: Egbert Map op
  • Ik vind dat de heer Derksen absoluut een punt heeft voor wat betreft het sluiten van de keerschuif en de sluis bij Heumen. Dat had toch wel eerder gekund. Had i.i.g. een hoop getob met pompen voorkomen.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • De clou is natuurlijk dat de stuurman door de mist niet heeft gezien dat de pijl naar de sluis stond gericht, het VHF marifoon bord niet zag en ook de dubbele lichten op de stuw niet heeft waargenomen. Hij voer wel midden door de brugopening en dus NIET tegen de peiler. Dat er slechts 5 jukken in het midden zijn losgevaren bewijst dat. Dus waarschijnlijk wel de radar aan gehad.
    Je mag toch aannemen dat men de waterstanden vooraf controleert of de stuw al dan niet geopend is j/n?
    Ik pleit er daarom voor dat van elke stuw altijd zowel de waterstand boven als beneden moet worden vermeld, dan kun je ook daaruit afleiden dat de stuw gesloten is en de sluis moet worden gebruikt.
    Hier is een ATN (Aids To Navigation) d.w.z. virtuele AIS boeien op de ECDIS een hulpmiddel.
    Kennelijk is er na de doorvaart wel VHF marifooncontact met de sluis geweest (geen gewonden).
    De sluismeester in Grave zal het aanvaringslawaai toch wel gehoord hebben?
    Een ander punt vind ik dat men niet direct na het ongeval schutsluis en keersluis Heumen (en in die volgorde) heeft gesloten, want dan had pompen naar het M-W-Kanaal nu niet nodig en veel schade voorkomen geweest. Maar ja als hadden komt, is hebben te laat ;-(.
    Als noodoplossibng zou men kunnen overwegen om een standaard duwbak van 76 meter vlak voor de stuw tijdelijk af te zinken met hulp van de reeds aanwezig bok. Met diens ankerdraden is die dan prima te positioneren om het gat zo goed mogelijk af te sluiten. Met de andere stuw kan dan het peil geregeld worden tot de herstelwerkzaamheden klaar zijn.
    Ik hoop dat hier weer veel van geleerd gaat worden. Wel triest voor de vele schadelijders, alle ellende en vooral procedures en gevechten daar weer van.
    Iedereen die het aangaat, sterkte ermee.

    Geplaatst door: Henri Derksen op
  • Hoe stom kun je zijn, de stuw ligt er al jaren en staat ook duidelijk op alle kaarten, ook op de elektronische kaarten, deze kapitein moet nooit meer varen

    Geplaatst door: G.N. de Gier op
  • Ik verduidelijk; op de tanker was een ecdis aan wezig, de navigatie kaart geeft weer dat er een sluis met stuw ligt. Bij mij wel ten minste wel.
    Daarom mijn opmerking welke smoes. Aanhouden van de politie betekend beschikbaar zijn voor verhoor. Niet verwarren met arrestatie. dat volgt na overleg met rechter commissaris , bijv bij vlucht gevaar ( zich willen onttrekken aan
    beschikbaar houden van justitie)
    Marine traffic is een hobby product van een groep zeevaart scholen ( lees het tabblad “about us “op de home page) Garantie word niet gegeven, zelfs niet tot de voordeur.

    Geplaatst door: j Teunisse op
  • Dat verhaal van die mijnheer op de video is pure sensatie.
    Waar komt het nu vandaan dat de schipper is aangehouden?? Dat is NIET waar.
    Waar komt het vandaan dat er een licht gewonde was? Dat is NIET waar.
    De roerganger heeft geen smoes!

    Geplaatst door: G. Bedet op
  • Ter info voor alle beste stuurlui (al dan niet aan de wal gevestigd):

    Dat de politie iemand aanhoudt, hoeft in dergelijke gevallen: nog niets te betekenen. Een verdachte heeft namelijk meer rechten, dan bijvoorbeeld een gewone getuige. Denk aan het zwijgrecht, dat een verdachte wel heeft. Een getuige heeft namelijk geen zwijg- en/of verschoningsrecht.

    Zo maar iets om te overwegen, voordat ook deze schipper al weer veroordeeld is door de VoxPopily, voordat hij(zij) zich heeft kunnen verdedigen. De scheepvaart is hierin zeker niet heiliger dan de Paus uit Rome, dan menig Stadse burger.

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Na de stuw was er geen stuurhut meer, en dus ook geen AIS. Dan tast zelfs MarineTraffic in het duister over de juiste positie, vandaar dat de laatst bekende positie boven de stuw wordt weergegeven op MT.

    Geplaatst door: K E op
  • @ J. v.d. Hart, u hebt gelijk. Het schip voer afvarig door de stuw. Vannacht, in de eerste versie van het bericht, was het ons nog niet duidelijk dat de tanker dóór de stuw was gevaren. Wie heeft ooit eerder zo’n onvoorstelbare situatie meegemaakt?! Het bericht is intussen gecorrigeerd en aangevuld.
    Redactie Schuttevaer

    Geplaatst door: D. van der Meulen op
  • In het bericht staat: “De Maria Valentine ging … voor anker op zo’n 500 meter boven de stuw …”
    Op de kaart op Marine Traffic (MT)is dat ook de huidige locatie. Volgens de specificaties van de MV op MT is de bestemming Dusseldorf, maar volgens traffic options van MT kwam de MV van Dusseldorf, dus stroomafwaarts. Na de aanvaring moet de MV dus beneden de stuw liggen. Een filmpje op NOS.nl geeft dat ook aan.
    Overigens: Zo’n schip heeft toch radar?

    Geplaatst door: J. v.d. Hart op
  • Ik ben benieuwd welke smoes de roerganger heeft.
    Oh Tsjechische hoor ik van de radionieuws.

    Geplaatst door: j Teunisse op

Reageer