Alsvin drijft weer en wacht op reparatie

HEBO Maritiemservice heeft dinsdag 19 juli de op het IJsselmeer gezonken Alsvin geborgen. Het casco van het schip (110 x 11,50 meter) ziet er na de berging op het eerste oog nog goed uit, maar volgens de eigenaar moet nader onderzoek uitwijzen of het loont het schip te laten repareren.

Alsvin boven water

Het Belgische droge-ladingschip zonk twee weken eerder op het IJsselmeer voor de kust van Stavoren. Het met 3000 ton hoogovenslakken geladen schip voer met open ruim over het ruime water. Door de harde westenwind (kracht 6) kwam vast water over en vervulde het langzaam. Zes kilometer voor de Friese kust was haar reis ten einde. Het schip stond stabiel op de bodem en stak met haar stuurhuis boven water. De drie bemanningsleden konden worden gered. Eén van de drie had enige tijd in het water gestaan en raakte onderkoeld.

Volgens plan

Wiebbe Bonsink van HEBO spreekt van een berging die verliep volgens het boekje. Zijn bedrijf legde dinsdag 5 juli vrijwel direct na het zinken van de Alsvin olieschermen rond het schip en haalde met de HEBO-Cat 15 de twee auto’s van het schip.

Een juridische kwestie rondom de berging’, zorgde er volgens Rijkswaterstaat voor dat het ruim een week duurde voordat de bergingsopdracht werd gegund. HEBO begon daarna vrijwel direct met de berging van de lading slakken uit het schip. Dat gebeurde met het kraan- en overslagschip Progress van De Waard uit Lekkerkerk. Maandag 18 juli werden de stroppen getrokken. Een dag later werd de Alsvin in de bokken HEBO Lift 6 en HEBO Lift 8 gehangen. Met zes pompen werd vervolgens het water uit het schip gehaald en zo langzaam weer drijvend gemaakt. Het oliebestrijdingsvaartuig HEBO-Cat 9 ruimde de laatste olie op, waarna de Alsvin naar de vestiging van HEBO in Lelystad werd gebracht. Daar lag ze dinsdagmiddag 26 juli nog. (MdV/EvH)

Video KNRM Enkhuizen:

<iframe width="590" height="332" src="https://www.youtube.com/embed/2D3fDLgm6cE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Alsvin drijft weer en wacht op reparatie | Schuttevaer.nl

Alsvin drijft weer en wacht op reparatie

HEBO Maritiemservice heeft dinsdag 19 juli de op het IJsselmeer gezonken Alsvin geborgen. Het casco van het schip (110 x 11,50 meter) ziet er na de berging op het eerste oog nog goed uit, maar volgens de eigenaar moet nader onderzoek uitwijzen of het loont het schip te laten repareren.

Alsvin boven water

Het Belgische droge-ladingschip zonk twee weken eerder op het IJsselmeer voor de kust van Stavoren. Het met 3000 ton hoogovenslakken geladen schip voer met open ruim over het ruime water. Door de harde westenwind (kracht 6) kwam vast water over en vervulde het langzaam. Zes kilometer voor de Friese kust was haar reis ten einde. Het schip stond stabiel op de bodem en stak met haar stuurhuis boven water. De drie bemanningsleden konden worden gered. Eén van de drie had enige tijd in het water gestaan en raakte onderkoeld.

Volgens plan

Wiebbe Bonsink van HEBO spreekt van een berging die verliep volgens het boekje. Zijn bedrijf legde dinsdag 5 juli vrijwel direct na het zinken van de Alsvin olieschermen rond het schip en haalde met de HEBO-Cat 15 de twee auto’s van het schip.

Een juridische kwestie rondom de berging’, zorgde er volgens Rijkswaterstaat voor dat het ruim een week duurde voordat de bergingsopdracht werd gegund. HEBO begon daarna vrijwel direct met de berging van de lading slakken uit het schip. Dat gebeurde met het kraan- en overslagschip Progress van De Waard uit Lekkerkerk. Maandag 18 juli werden de stroppen getrokken. Een dag later werd de Alsvin in de bokken HEBO Lift 6 en HEBO Lift 8 gehangen. Met zes pompen werd vervolgens het water uit het schip gehaald en zo langzaam weer drijvend gemaakt. Het oliebestrijdingsvaartuig HEBO-Cat 9 ruimde de laatste olie op, waarna de Alsvin naar de vestiging van HEBO in Lelystad werd gebracht. Daar lag ze dinsdagmiddag 26 juli nog. (MdV/EvH)

Video KNRM Enkhuizen:

<iframe width="590" height="332" src="https://www.youtube.com/embed/2D3fDLgm6cE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Lering trekken Door regelgevers met nadruk men steenstra. De rest per geval verschillend !

    Geplaatst door: t duivenstein op
  • Gebrek aan slecht weer ervaring? Ervaring is nu eenmaal de beste leermeester.
    We hebben inmiddels de mentaliteit en het materiaal om onder bijna alle omstandigheden door te varen. Mist,hoogwater,drukte,donker altijd gaat alles gewoon door. Of daar de omstandigheden nu naar zijn of niet. Voorbij lopen op onmogelijke plaatsen, havens gelijktijdig in en uit varen, enzovoorts. Het is een goede zaak dat we met elkaar zo professioneel zijn dat dat bijna altijd goed gaat en we niet gelijk in de stress schieten van wat complexe situaties. Mocht het uiteindelijk niet goed gaan schikken we vaak met zn allen even in en past het toch. De natuur schikt zich alleen niet naar onze fouten maar straft die soms ongenadig af met soms heel zichtbare gevolgen. De vorige generatie was toch meer gewoon aan tijdverlet door weer of zwak materiaal en wist door buren en vrienden ook vaak wanneer het ’te gek’ werd. We zijn dat niet meer zo gewoon en daar bovenop weten we inmiddels allemaal wat een dagje liggen kost en dat terwijl de rendabiliteit toch al danig onder druk staat. Het is sneu voor de betrokkenen en wijzen kunnen we allemaal goed maar lost niets op. We kunnen alleen proberen lering te trekken, zowel schippers als regelgevers.
    En misschien moeten we ook gewoon erkennen dat bepaalde basis vaardigheden van de schipper tanende zijn door gebrek aan plaatselijke kennis (tresco/tomtom) en misplaatste overmoed door goed en groot materiaal. Ter relativering van dat moet ik zeggen dat er al jaren schepen vergaan en ongelukken gebeuren en dat er dus ook weer niets nieuws onder de zon is. Sterkte voor de betrokkenen want die hebben het meest verloren en krijgen nu nog wat pijnlijke opmerkingen over zich heen ook. Dat doet nu eenmaal het meeste zeer als er vaak nog een kern van waarheid in zit ook. Nogmaals sterkte.

    Geplaatst door: JJ Steenstra op
  • Ik denk meneer smitsman dat het toch ook echt met de inrichting te maken heeft en niet zozeer degrote van het schip . Ik begrijp wel u denkwijze .

    Geplaatst door: t duivenstein op
  • Ik denk meneer smitsman dat het toch ook echt met de inrichting te maken heeft en niet zozeer degrote van het schip . Ik begrijp wel u denkwijze .

    Geplaatst door: t duivenstein op
  • De verschillende reacties lezend kom ik voorzichtig tot de volgende conclusie. De nieuwe generatie schepen is boven bepaalde windkracht in geladen toestand, met of zonder luiken, niet zee/IJsselmeer waardig. Zijn te groot, liggen te vast in het water en nemen doordat ze niet opgeven/slingeren, elke golf over.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • Die den hoogte heeft te maken met afweging veiligheid schip tegen veiligheid personen. Pendelschepen hebben wel alu-luiken die wel veel water kunnen hebben.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • In mijn ogen is er maar 1 schuldige in dit geval en dat is de toenmalige Scheepvaart inspectie , die wilde met alle geweld lage dennen voor de nieuwbouw schepen . Een beter voorbeeld kun je niet hebben nu, had dit schip een den van 1,50 gehad bijvoorbeeld . dan had die 70 cm wellicht van pas gekomen . Als er luiken op liggen of niet is minder belangrijk want die slaan in met veel water .

    Geplaatst door: t duivenstein op
  • Met voorspelde zeer harde wind blijf ik het vreemd vinden dat ook een aflosschipper niet de raad van onderzoekraad v/d scheepvaart niet opgevolgd wordt om het schip zeeklaar te maken.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Zonder luiken met slecht weer over het IJsselmeer en dat met voor nieuwbouwschepen zo`n typische lage denneboom. Waarom ilt zoiets toelaat in kombinatie met die smalle klotegangboordjes. Groeten van een oud schip met zware luiken, normale gangboorden en een den van 1 m 60!

    Geplaatst door: jozef hompus op
  • Wat waar en wanneer er iets gebeurd is maakt toch niet uit . dit schip vaart ook wel met aflos personeel . dus beschuldig niet mensen die er waarschijnlijk niets aan kunnen doen . de mensen die nu onderweg waren met dit schip , is een hele goede schipper , die weet wat hij doet. en laten we eerst wachten op de ware toedracht . Wens alle betrokkenen sterkte!

    Geplaatst door: w schokker op
  • Zinken kennen we allemaal,maar de mensen laten zich te veel opjutten .Zo jammer!
    Sterkte voor bemanning

    Geplaatst door: Duo Onbekend op
  • Scoren met een andermans ellende is niet zo moeilijk.
    Rest nog de vraag, als het dezelfde Alsvin is, hoe het ongeval toen gebeurd is.
    En hoe het wel had gemoeten, weten we allemaal achteraf, we vergeten vaak dat we ook weleens door het oog van de naald zijn gekropen.
    Veel sterkte met de misere die nog volgt, en wees blij dat er gelukkig geen slachtoffers zijn gevallen, materiaal is vervangbaar.

    Geplaatst door: J.C Hagens op
  • Is dat dezelfde ALSVIN die vorig jaar februari onder de brug in Hansweert vast zat?

    Geplaatst door: W. Kosten op
  • In iedergeval sterkte voor de mensen.

    Geplaatst door: K. Sytema op

Reageer