Reder doet afstand van Flinterstar

Rederij Flinter heeft afstand gedaan van de Flinterstar die na de aanvaring van vorige week total loss voor de Belgische kust ligt. Dat betekent volgens CEO Bart Otto overigens niet dat de Belgische overheid opdraait voor de bergingskosten.

Reder doet afstand van Flinterstar

Onnodige ophef over bergingskosten in België

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reder doet afstand van Flinterstar | Schuttevaer.nl

Reder doet afstand van Flinterstar

Rederij Flinter heeft afstand gedaan van de Flinterstar die na de aanvaring van vorige week total loss voor de Belgische kust ligt. Dat betekent volgens CEO Bart Otto overigens niet dat de Belgische overheid opdraait voor de bergingskosten.

Reder doet afstand van Flinterstar

Onnodige ophef over bergingskosten in België

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Disclaimer bij voorgaande bericht:

    Het is mij bekend dat een aantal vooraanstaande zeerederijen héél véél, bóvengemiddeld(!) veel doen aan opleidingen. Tot en met rederijen die elke reis tot 12 trainees nemen boven de normale equipage; compleet met instructeurs en ik geloof 4 schepen die een volledig uitgeruste, 2-de brug hebben op het dak van de echte brug. Dus die circa 40% van de NL reders hebben het WEL begrepen. Voor hen niet meer dan ALLE lof!

    Echter hoeveel NL-vloot is in NL gevestigd, maar voert een vlag van buiten NL (EU is een open samenwerkingsverband en ik ben voldoende EUROPEES-minded. Dus vandaar mijn oproep > 65% EU personeel).

    Maar zolang zelfs de nog in NL geregistreerde schepen moet laden met 3x zoveel rijst dan piepers, dan weten wij allemaal wat ik bedoel.

    Is er dan echt niet voldoende (goedkoop?!?) personeel te vinden, binnen de grenzen van het huidige Europese Unie met circa 500 milj inwoners. Kom nou toch!

    Heb trouwens gehoord dat Syrië veel, en hele goede zeelui had. Toch weer een pluspuntje dat al die mannen hier verblijf- + werkvergunning aan het aanvragen zijn.

    Toch??….

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Geachte heer J. Teunisse,

    Ik heb het over ZEE-scheepvaart. In tegenstelling tot andere takken van sport in de scheepvaart, zitten de Zeevaart-scholen vol met (op het oog, hele normale) Nederlandse studenten.

    Ik heb echter een broertje dood aan werkgevers die personeel zoeken op het aller, aller & allerlaagste betaalnivo.
    Al heeft een Nederlandse Vlag schip, een Nederlandse kapitein, hoe blij is die enige kaaskop, met een complete verzameling Russen, Oeken, Bella.R., Flippen, Viatna-‘s, enz. onder zijn hoede?

    Zitten we dan echt helemaal voor niets in de ‘Bloody’-EU??
    Waarom niet NL-vloot minimaal 65% bevolken met mensen die (ergens in de EU) een werkvergunning hebben.

    Kom nu nog te veel (normale!) studenten op de NL Zeevaartscholen tegen, die niet eens een fatsoenlijke stageplaats kunnen vinden. Bij in NL gevestigde (kantoren van) rederijen.

    Er wordt personeel ingehuurd op kosten-plaatjes. Functionaliteit en deskundigheid is blijkbaar bij een deel van de rederijen een bijkomstigheid. Race-to-the-bottom; en de ‘bottom’ bereiken, dat is nou net hetgeen dat ze NIET leren op NL-zeevaartscholen.

    Daarom herhaal ik:
    Minimaal 65% NL-(c.q.: minimaal EU-)personeel op ALLE schepen van in NL GEVESTIGDE rederijen. Dus OOK op de schepen die varen onder ‘Vreemde’ Vlag!!

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Beste G.Verm.
    Dan heb je echt een probleem. Het enthousiasme onder de Nederlandse jeugd om een nautisch vak te leren is de laatste decennia behoorlijk gedaald.
    Recent hoorde ik dat de restant vaan de Nederlandse vissersvloot moeite heeft nog Nederlandse bemanning te vinden.
    Het is ook al zo dat het ministerie van Verkeer en Wat er staat al dispensatie ( toestemming geeft) aan Nederlandse Rederijen om met officieren van buiten Nederland op Nederlandse vlag schepen “te bemannen. Een feit wat wij ons in de binnenvaart sinds jaar en dag bekend is

    Geplaatst door: j Teunisse op
  • Hoi Ed,

    Ziet er wel zo naar uit, op basis van de AIS-beelden (tracks). Maar meer als voorlopige conclusies kunnen we nu nog niet trekken. Ben wel (soort van blij) content dat het nu eens binnen het Belgische grondgebied gebeurt. Mede hierom schreef ik eerder:
    “Beide schepen waren, naar ik aanneem, beloodst.
    Met meer dan gemiddelde interesse, zal ik de verslagen van de (Belgische) raad van de scheepvaart volgen.
    Vraag mij wel af of betrokken loodsen hier ook van de zitting zullen wegblijven, zoals in eigen land.
    Voor alle betrokkenen, sterkte!”

    Voor alle anderen:
    Goede vaart, minimaal één handbreedte, etc. etc.,

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Wat is de meerwaarde van het hebben van een bedrijfstak ‘Zeevaart’, in Nederland. Terwijl al het personeel uit verre buitenlanden *moet* worden hehaald??

    Hoe kan NL, personeel zo ooit doorgroeien naar de top in M.kamer en/of Stuurhut. Mannen (en de Meiden natuurlijk ook) van de Rederijen: Huur toch gewoon westers personeel in. Nederlanders, Belgen, Duitsers en/of Britten. En anders zijn er nog genoeg andere Lage-Lonen landen BINNEN de E.U. te vinden. We hebben genoeg last van ‘Europa’ en ‘Brussel’. Tijd dat we ook eens de vruchten plukken van ons NL-lidmaatschap van de EU!

    Ik zeg:
    Minimaal 65% NL-(c.q.: Minimaal EU-)Personeel op ALLE schepen van in NL GEVESTIGDE rederijen. Dus OOK op de schepen die varen onder ‘Vreemde’ Vlag.!!

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Volgens het B.V.A.. (Bepaling ter voorkoming van Aanvaring op zee) het vroegere ZAR deed de Flinterstar wat is voorgeschreven in die bepalingen, “uitwijken naar stuurboord” en wat de op de zeevaart school word gedoceerd tot de dood er op volgt. als de Al Oraiq dat ook had gedaan was er niets gebeurd ondanks dat het leek dat de Flinterstar aanvankelijk zijn koers dichter langs Zeebrugge verlegde. we zullen het nog gaan horen wat de geleerden er over te zeggen hebben zij zullen de gesprekstapes van de marifoons ook wel beluisterd hebben.

    Geplaatst door: E.O.P. Lansmeer op
  • Volgens het vorige artikel, van de Flinterstar, voer de Flinterstar onder loods begeleiding, ga er vanuit dat dan de loods aan boord is en niet vanaf de wal.
    Al was het een buitenlandse kapitein, ook hier zijn capabele mensen tussen, die het Engels goed spreken wat tenslotte de voertaal is in de Zeevaart.

    Geplaatst door: J.C Hagens op
  • Was de kapitein ook Russich?

    Geplaatst door: H. Heynen op

Reageer