Batouwe zinkt in Amerikahaven

Het ms Batouwe is maandagavond 2 maart gezonken onder de band van Graniet Import Benelux in de Amsterdamse Amerikahaven. De opvarenden, de schipper en zijn vrouw en hun hond, konden veilig van boord komen. Het schip wordt 4 maart gelicht.

Schipper Jerfaas Willemsen weet nog niet wat de oorzaak van het zinken was. ‘Het had niets met het laden te maken. Toen ik in de machinekamer kwam, kwam het water op me af. Ik denk dat na het lichten meer over de oorzaak gezegd kan worden.’ 

Het schip zonk volgens een woordvoerder van Haven Amsterdam snel. ‘Om 21.05 uur kwam de eerste melding binnen en om 21.40 uur was het schip al gezonken.’

Dinsdagmiddag was het personeel van Graniet Import Benelux bijna voltallig in de weer om te helpen de Batouwe van de laadplaats weg te krijgen. Het ongeval leverde problemen op bij de verscheping van producten. De Batouwe laadt overigens regelmatig bij het bedrijf.

Jerfaas en Marian Willemsen worden achtervolgd door pech. Het schip kwam in oktober 2011 als gevolg van een uitgevallen stuurinrichting kop op kop in aanvaring met een Duitse tanker op het Amsterdam-Rijnkanaal en raakte daarbij zwaar beschadigd. Daarna lag de Batouwe begin 2012 vijf weken in de stremming achter de kapotte sluis in Eefde. (MdV)

 

Batouwe zinkt in Amerikahaven | Schuttevaer.nl

Batouwe zinkt in Amerikahaven

Het ms Batouwe is maandagavond 2 maart gezonken onder de band van Graniet Import Benelux in de Amsterdamse Amerikahaven. De opvarenden, de schipper en zijn vrouw en hun hond, konden veilig van boord komen. Het schip wordt 4 maart gelicht.

Schipper Jerfaas Willemsen weet nog niet wat de oorzaak van het zinken was. ‘Het had niets met het laden te maken. Toen ik in de machinekamer kwam, kwam het water op me af. Ik denk dat na het lichten meer over de oorzaak gezegd kan worden.’ 

Het schip zonk volgens een woordvoerder van Haven Amsterdam snel. ‘Om 21.05 uur kwam de eerste melding binnen en om 21.40 uur was het schip al gezonken.’

Dinsdagmiddag was het personeel van Graniet Import Benelux bijna voltallig in de weer om te helpen de Batouwe van de laadplaats weg te krijgen. Het ongeval leverde problemen op bij de verscheping van producten. De Batouwe laadt overigens regelmatig bij het bedrijf.

Jerfaas en Marian Willemsen worden achtervolgd door pech. Het schip kwam in oktober 2011 als gevolg van een uitgevallen stuurinrichting kop op kop in aanvaring met een Duitse tanker op het Amsterdam-Rijnkanaal en raakte daarbij zwaar beschadigd. Daarna lag de Batouwe begin 2012 vijf weken in de stremming achter de kapotte sluis in Eefde. (MdV)